Keskustelut Tekniikka Toiset vain puhuu ilmastonmuutoksesta, toiset tekee

Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)
  • Toiset vain puhuu ilmastonmuutoksesta, toiset tekee

    Ponsse on mukana EU-rahoitteisessa hankkeessa, jossa kehitettiin tela-alustalla kulkeva metsäkone. Hanke on saanut kokonaisuudessaan yli puolitoista miljoona euroa EU:n Horisontti 2020 -ohjelmasta, kertoo Business Finland verkkosivullaan.

    Ilmastonmuutos on leudontanut talvia, eikä havumetsävyöhykkeellä ei ole enää talvella aina kunnon routaa. Silloin puukorjuutöitä ei pysty tekemään entisenlaisella kalustolla.

    ”Korjuutöitä ei yksinkertaisesti voi tehdä, jos kone jää leimikolle kiinni. Koneet myös jättävät maahan ajourapainaumia, mikä on koneellisen puunkorjuun yksi haaste, joka on ratkaistava. Lähivuosina Suomessa on paljon turvemailta korjattavia kohteita, ja siellä olosuhteet ovat erityisen hankalia perinteisille ratkaisuille – etenkin, kun korjuutyön tuottavuus halutaan pitää hyvällä tasolla ja kuormakoosta ei juuri voida tinkiä”, Ponssen tuotekehityspäällikkö Kalle Einola sanoo Business Finlandille.

    Kansainvälinen konsortio on kehittämässä puunkorjuutöihin ratkaisua, joka vastaisi muuttuvien olosuhteiden aiheuttamiin haasteisiin. Metsäkonevalmistaja Ponsse lähti mukaan konsortioon, koska siinä oli mukana merkittävä ja kokenut telastoratkaisujen toimittaja sekä metsäteknologian tutkimukseen sitoutuneita tutkimuslaitoksia Euroopan johtavista metsätalousmaista.

    ”Ilmastonmuutoksen vuoksi on löydettävä alustaratkaisuja, jotka toimivat uudessa toimintaympäristössä: koneen alustaratkaisu ei saa rikkoa maastoa ja siinä pitää olla kosketuspintaa niin paljon, että kone voi toimia tuottavasti pehmeälläkin maalla”, projektin EU-vastuuhenkilönä toimiva Einola kuvailee.
    Telaratkaisu alentaa pintapainetta
    Yhdessä tutkimuskonsortion kanssa Ponsse on kehittänyt uudenlaisen metsäkoneen, jossa pyörien sijaan pohjana ovatkin kumiset telat. Konseptikone muokattiin tavanomaisesta kuormatraktorista niin, että sen keinuteleihin ja ilmakumipyöriin perustuva alustarakenne korvattiin neljällä modulaarisella telayksiköllä.

    Teräsvahvisteinen, kumirakenteinen telamatto muotoutuu kantavien rullastojen alla maaston muotojen mukaan, jolloin koneen paino jakautuu tasaisemmin ja suuremmalle pinta-alalle kuin tavanomaisissa metsäkoneissa. Tela-alustan idea on pitkälti samantapainen kuin esimerkiksi sotilasajoneuvoissa.

    ”Telaratkaisu on hellävaraisempi maastolle. Kun telat muotoutuvat maaston mukaan, pintapaine saadaan alas. Uusi ratkaisu vähentää merkittävästi pintapainetta. Lisäksi erittäin heikosti kantavilla kohteilla tai esimerkiksi syvässä lumessa telastorakenteen avulla voidaan edetä helpommin ja taloudellisemmin kuin pyöräalustoilla”, Einola sanoo.

    Konseptikonetta on testattu jo yli 1 500 tuntia, esimerkiksi Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Latviassa. Testauksen perusteella telastoratkaisua on kehitetty vaiheittain paremmaksi.

    Kauppalehti

     

  • mehtäukko

    Konevalmistajat ovat olleet kusessa ja kurimuksessa kylläkin järkevän asian takia euroopassa, mutta kuinkas on Kiinan ja muun ”vinku-intian” laita? Ja lentely on oma lukunsa! Siihen päälle sirkuslentely ym. näytökset.

    Eli vallalla on politiikan irvikuvien seikkailut kansan sieluista.Mistäpä muustakaan.

    Apli
    hemputtaja

    Mehtäukko kyselee lentämisen perään. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta väittävät, että Yhdysvalloissa huomattiin keskilämpötilan nousseen kun lentäminen oli vähän aikaa pannassa tuon kuuluisan lentsikoiden törmäyksen jälkeen. Ts. lentely estää auringon porotusta.

    Tämä selittää osittain noiden ilmastokauhistelijoiden lentelyt ympäri maailmaa erilaisiin hienoihin ilmastoherätyskokouksiin. Tietävät tekevänsä hyvää työtä.

    Suomestakin on osallistujia tainnut olla joka kerralla tuossa 100 ja 200 hengen välillä. Sopii arvata kuka heitin matkailunsa lopulta maksaa.

    Visakallo Visakallo

    Jos jotain voi ennustaa, todennäköisesti seuraava hallituspohja ajaa Suomen ilmasto- ym. asiat sellaiselle tolalle, että meille nousee valtaan omat Suomi-ensin -kaverit Amerikan Trunpin tapaan. Ruotsissa ja muutamassa muussa Euroopan maassa tässä ollaan jo aika paljon pidemmällä kuin meillä.

    Puuki

    Pienen koneen kustannusrakenteesta sen verran lisään, että on eri asia verrata omatoimisen harrastajan ajoja vieraalla teetettyyn työhön. Tuntihinta vaatimus on pienempi ja yksikkökustannukset eroaa vierastyövoimalla tehtyyn melko paljon.  Toisen harvennuksen ajourien tekeminen ei vaikuta enää seuraavien vuosikymmenten puun kasvuun muuten kuin mahdollisten puusto-ja maaperävaurioiden kautta.  Ensiharvennus on eri asia.

     

    Keskilämpötilan nousu syystä, että ei lennetä lentokoneilla, kuulostaa arvaukselta, jota on vaikea varmistaa oikeaksi tai vääräksikään.   Päästöt on kuitenkin sitä luokkaa, että satojen ympäristöhuolimatkalaisten kannattaisi jättää ehkä väliin ilmastokokoustaminen jo henk.koht. uskottavuuden säilymisen vuoksi .

Esillä 5 vastausta, 21 - 25 (kaikkiaan 25)