Keskustelut Tekniikka Valmiin 2T- bensiiniseoksen terveellisyys

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)
  • Valmiin 2T- bensiiniseoksen terveellisyys

    Onko jossain tutkittu tuon valmisbensan terveysvaikutuksia? Onko vähemmän myrkyllistä kuin 98+2T-öljyseos?

  • jees h-valta

    Samat tuntumat kuin Leevilläkin. Eipä ole paussit sitten olleet vissiin riittävän pitkiä kun ei koskaan ole vanha bensa päässyt temppuja tekemään. Nytkin oli pieni tippa lekkerissä pihapihlajan juurella koko talven ja sinne lykkäsin ekatankilliseksi puuläjälle.
    Hyvin paloi.

    Hank18

    Viime talvena kun myrskypuita katkoin pystyyn nousseiden juurakoiden tuulensuojassa huomasin että alkylaattibensan pakokaasu kirvelee silmiä aivan sietämättömällä tavalla, se väheni kun tein omat sekoitteet. Samaten saan päänsäryn jos raivurin kanssa käy tiheämmässä puskassa alkylaattibensaa tankissa. 98 ja parasta 2-tahtiöljyä niin ei käryä lainkaan samalla lailla. Ja se vanheneminen on minustakin kansantarua, hyvin on lähtenyt vuosikertabensoilla käymään kaikki vehkeet.

    Juippi

    Isällä sama juttu, kerran ostosahassa oli tuota tankissa ja sen tankillisen jälkeen oli loppupäivän kanttuvei pääsäryn takia.

    Ja tuleehan tuo hintoihinsa kun useampi kymmensenttinen on litrahinnas eroo jos muutaman sata litraa käryttää vuoden aikana

    Hiluxmetsuri

    Minä olen sahannut tällä oksetusbensalla jonkun verran ja kyllä sillä päänsäryn saa aikaiseksi. Ei kai se terveellistä ole, mutta syöpää aiheuttavien bentseenien puuttuminen saattaa tehdä siitä ehkä pikkuisen terveellisempää kuin nuo perus 98 seokset (?)

    Tulee vaan mieleen, että koskahan siirrytään sähkösahoihin kokonaan? Akut on aika pieniä ja niitä pitäisi olla lataamassa, mutta jos olisikin pikalaturi josta saisi aina puolen tunnin välein hakea uuden akun ja sillä sitten päästelisi ilman huuruja ?

    Toinen vaihtoehto joisi olla sellainen saha, jossa on melkoisen pitkä jatkojohto ja palstan nurkalla puksuttaisi sellainen generaattori, jolla sahaan saisi paljon puhtia eli teho olisi 50 cm3 poltomoottorisahojen luokkaa.

    vänkäri vänkäri

    Eikös niitä piuhasahoja ollut joskus historian hämärässä. Ei tainneet olla oikein käytännöllisyyden huippua. Akkusahoissa varmaan akut kestäisivät ikänsä puolesta, niissä vain tahtoo teho hyytyä vanhemmiten. Akkukäyttöisissä pakkakoneissa samat akut ovat myllänneet kymmenen vuotta mutta niitä saa olla työkseen latailemassa. Virrat kestävät justjust parin kolmen vanteen jonkinlaiseen kiristykseen. Viimeisen hätävaran vehkeiksi ne ovat sitten jääneetkin. Sahoissa akku todennäköisesti hyytyisi tietysti siinä kriittisimmässä vaiheessa. Uudet akut on sitten taas hinnoiteltu usein niin, että melkein halvemmaksi tulee ostaa uusi kone.

    6 m3 6 m3

    Velivenäläinenhän niitä sähkösahoja on käyttänyt metsätöissään.
    Käyttänekö vieläkin. Suomessakin kokeiltu joskus pienessä mittakaavassa.
    Siinä sitä karsittaessa olisi hauskaa, kun roikkaa perässään vetäisi.

    Juippi

    Joo, ei mun ainakaan tarvi pakokaasuista syytä ettiä jos syöpä tarttuu…

    Kyllä nuo akkusahat varmaan on tulevaisuutta. Mikäs sen hauskempaa, sais kuunnella linnunlaulua sahaillessa

    Hiluxmetsuri

    Bensiinin käytöturvallisuustiedote

    http://www.neste.fi/doc/ktt/13866_fin.pdf

    Bienkonebensan käyttöturvatiedote:

    http://www.neste.fi/doc/ktt/10529_fin.pdf

    Pienkonebensan luokituksessa ei ole mutagenisuutta tai karsinogeenisuutta. Jos vielä lisää kiinnostaa niin:

    http://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5084.pdf eli vaarallisten aineiden luettelo, sivuja jonkun vajaa 500.

    Tähän täytyy lisätä, että aikaisemmin bensiinissä oli paljon bentseeniä, joka on oikea karsinogeeni, mutta nykyään bentseeniä on vähemmän. Bentseeniä syntyy mm. puun poltosta., hmmm…

    Metsuri motokuski

    Olen Arton kanssa eri mieltä että kyllä se bensa vain vanhenee. Se tekee tuota valkoista tahnaa josta Arto kirjoitti. Se olikin uutta se on nimenomaan hartisia joka sen aiheuttaa. Meillä on 4- tahtisia ruohonleikkureita ja perämoottoreita joissa on tuota samaa ongelmaa vanhoilla bensoilla. Niissä ei ole käytetty 2- tahti öljyä joten vika ei voi olla siinä. Itse olen ajanut nuo ylivuotiset bensat sekoittamalla ne tuoreimpaan bensaan ja hyvin ovat menneet läpi. Mutta tärkeintä lienee että syksyllä kauden jälkeen kaasittimet ajetaan tyhjäksi bensoista.
    Samoin tuosta 2- tahtisen savutuksesta että se savun määrä ei liiemmälti kasva eri öljyillä. Savun määrään vaikuttaa öljyn määrä bensa seoksessa ja tietysti kaasuttimen säädöt. Mutta savun hajuun voi vaikuttaa eri öljyillä. Jotkin öljyt antavat todella pistävän hajun riippuen öljyn lisäaineista.

    Hiluxmetsuri

    Miisun kanssa samaa mieltä siitä, että ehkäpä moottorisahabensa, olipa se millaista tahansa, ei maailman saasteongelmia poista. Ehkäpä sillä kuitenkin on jotain pientä merkitystä kokoaisuudessa ja hyvä, että myrkyttömyys vähenee.

    Ei bensassa onneksi ole enää lyijyä, jota bensa-autot ehtivät kylvää tuhansia tonneja pitkin maanteitä ennenkuin se kiellettiin.

    Tuosta valmisbensasta mulle tuli kerran pää kipeäksi, mutta silloin sahailin pöheikössä ja koko päivän.

    Minusta olisi ihan mukavaa, jos pienkoneiden haitalliset päästöt saataisiin mahdollisimman pieniksi. Ehkä me vielä näemme ajan, jolloin markkinoillamon täysin päästöttömiä sahoja. Onko ne sähköisiä vai mitä, en tiedä, mutta niillä olisi mukava päästellä ja niinkuin tuossa aiemmin todettiinkin, kuunnella linnunlaulua ilman kuulosuojaimia 🙂

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)