Keskustelut Puukauppa Verovuosi 2013

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 70)
  • Verovuosi 2013

    Kohta kalenterivuosi loppuu ja tilikausi vaihtuu.

    Muuten numerot on järjestyksessä paitsi kilometrivähennyksen määrä on hukassa. Oletus 0,25 c/km, saa nähdä nouseeko vai ei. Bensan hinta kyllä nousee mutta vähennyksen määrä pysyy samassa.

    2013 ei ole tullut myytyä mitään mutta poistoja kyllä löytyy. Valitettavasti poistoprosentit on vähäisiä (ainakin rakennusten osalta) joten niitäkin pitää vain poistaa vaikka taloudellista syytä ei olekkaan. Inflaatio syö niiden ”poistokykyä” hiljalleen.

    Veroprosentti tulee nousemaan tulevaisuudessa varmasti ja isot kaupat kannattaa jakaa kahdelle vuodelle. 49.999 ecua per tilivuosi.

    Alveillekkaan ei saa korkomarkkinoilta mitään, enintään käyttöpääomaa joka on aikanaan palautettava.

    Verotus, verosuunnittelu ja veronmaksukyky. Niinpä niin. Verotus tulee sisäistää ja verosuunnittelua pitää tehdä päivittäin. Ja lisä veroihin kannattaa varautua. Onneksi exel jyrää ja ennakkoprosentit kannattaa ainakin isoissa kaupoissa asettaa oikeiksi.

    Juuh, uusi vuosi ja uudet kujeet tulossa. Lakimylläkkäkin vielä.

    Että sitä lajia on tämä markkinatalous.

  • Koiramies Koiramies

    Tuolla aikaisemmin vilahti maininta noista vapaa-ajanvakuutuksista. Olin mukana eräässä metsätapahtumassa jossa suositeltiin tarkastamaan omien vakuutusten kattavuus.Varsinkin jos ne ovat jonkin liiton kylkiäisenä tulevia.

    Tilaisuudessa kerrottiin, että työskentely omassa metsässä on omaisuuden hoitoa ja sen arvon kasvattamista. Tämän lisäksi kun vielä kulut vähennetään verotuksessa, voi käydä niin, etteivät tavanomaiset vapaan-ajanvakuutukset katakaan metsähommissa tapahtunutta vahinkoa. Tämä tuli kyllä yllätyksenä tällaiselle noviisille metsänomistajalle.

    Omalla kohdalla piti ottaa tapaturmavakuutus, joka on voimassa niin töissä kuin vapaa-aikana 24h vuorokaudessa. Siltikään en ole varma onko tuo verotuksessa täysin vähennyksiin kelpaava.

    Ohjeeksi annettiin vakuutuksen sitominen y-tunnukseen, jotta vähennyskelpoisuus olisi varma.

    sammeli

    Mettämiäs, ei kannata ottaa asiaa liian henkilökohtaisesti. Kun anonyymisti keskustellaan. Loukkaus ei ollut tarkoitus.
    Sen myönnän, että kyyniseksi joskus itsensä havaitsee kun huomaa vaikka minkälaista kuittitehtailijaa ja neuvojaa. Vastikään eräs tuttava kertoi kuinka oli sujuttanut velkansa naapurille antamalla tälle moottorisahan ostokuitin kun ei itse ollut metsänomistaja eikä siten oikeutettu sitä vähentämään. Naapuri tietysti haki alvit ja vähennykset takaisin, eli valtio, eli me maksoimme tämänkin velan.
    Pitkässä juoksussa kuitenkin pärjää aina se joka pyrkii asiansa hoitamaan.

    mettämiäs

    Vähemmälle jääneenä minulla ei ole ollut varaa kouluja käydä, joten en osaa niitä töykeitä juttuja kirjoitella, vaan olen aina yrittänyt tiukasti asiassa pysyä. Kovasti yritin ensimmäisenkin kirjoitukseni asiallisesti kirjoittaa, joten yllätyin kovasti, kun kommenttien perusteella tuntui ihan siltä, että sainkin perääni mylvivän sonnilauman. Lauman yksilöt ihan kilpailivat siitä, kuka onnistuu ensimmäisenä kirjoittajan seivästämään (Taneli tosin taisi vain katsella pirtin ikkunasta). Kaikkein terävä-älyisin jopa esitteli todennäköisyyslaskelmiensa tuloksia, miten minulle verotarkastukset tulevina vuosina tulevat osumaan. Oliko ennen vanhaan olemassa joku sananlasku, jossa kuvattiin jollakin tavalla joukon käyttäytymistä? Tällä iällä on päässyt jo yksityiskohdat minulta unohtumaan.

    Meinasin kerran jo aikaisemmin tälle foorumille kirjoitella, kun jees kirjoitteli täyttä potaskaa aiheesta, josta siitäkin minulla on verottajan päätös. Silloin vielä ymmärsin pysyä pois, mutta valitettavasti en sitten enää tässä osiossa malttanut. Täällä faktatiedolla ei näytä olevan niin väliä juu; pääasia on, että kirjoittaja on uskossaan onnellinen. Vähävaraisena pienmetsänomistajana nämä veroasiat eivät ole minulle uskon asioita, joten minun täytyy jatkossakin luottaa verottajan yhtenäistämisohjeisiin ja oikaisuilla saatuihin linjauksiin enemmän kuin tämän foorumin asiantuntijoiden huutoäänestyksen tuloksiin.

    Näistä saamistani erittäin asintuntevista kommenteista huolimatta jätän nyt tämän hiekkalaatikon pihan kantaporukalle. Kannattanee kuitenkin taas ensi vuoden vaihteessa avata tätä verovuotta koskeva osio, mutta koska niitä hyviä neuvoja on niin vähän, lienee parasta keskittää se syvällinen pohdiskelu vaikka niiden km-kustannusten selvittelyyn (ei sitten sotkeennu ne kuititkaan ja pysytään pois sieltä harmaan talouden alueelta).

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Mettämiäs on närkästynyt kun hänen neuvonsa ei oikein kelvanneet. Taneli oli kyllä hiljaa mutta ei katsellut pirtin ikkunasta vaan tuvan ikkunasta.

    Itse asiasta.
    Minäkin jo pistelin Harrastelijalle omatekoisista kilometrivähennyksistä. Samaan nippuun niputtaisin Mettämiähen neuvot. Kysyn vain kaksi kysymystä sinulta:
    1. Miksi Sinä et esittänyt mitään viitettä tai linkkiä neuvojesi tueksi.
    2. Metsäveroilmoitusoppaita on monia, esim. Metsälehden kestotilaajille tulee Jauhiasen tekemä sellainen vuosittain. Miksi näissä oppaissa ei kerrota noista asioista?

    Harrastelija ja Mettämiäs voisivat ottaa yhteyttä Hannu Jauhiaiseen ja kertoa vinkkinsä. Hannu tarkistaa asiat jakaa sitten meille tyhmemmille ensi vuonna sitä ilosanomaa, jos siitä on jaettavaksi asti.

    Kyllähän täällä voi mielipiteitään esitellä, mutta esim veroneuvot pitää olla kyllä perusteltuna muullakin kuin mutulla. Voi tulla haavereita jos niitä sokeasti noudattaa.

    PS. Jos Mettämiäs pitää esim tätä epäasiallisena puheenvuorona niin siitä sitten vaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Mettämies voisi närkästykseltään senverran valottaa että mikähän täällä foorumilla sitten neuvomastani veroasiasta oli täyttä potaskaa?
    Aika kummaa vain kun yleensä kerron kaikki oman varman kokemuksen kautta. Enkä ole verottajan kanssa ”törmäillyt”.
    Se että on verottajan harkinnan takaa erilainen päätös kuin minulla ei silti todista etteikö myös minun tavallani ole voitu toimia. Verotukseen sentään vaikuttaa aika moni asia.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    LauriK:
    ”Pelkästään metsätaloudessa maksetaan verottajalle vuosittain huimia summia koska ei ymmärretä tai uskalleta ottaa asioista selvää ja tehdä niitä vähennyksiä. ”

    Jahas kolmas neuvonantaja Jauhiaiselle. Kunhan kaikki nämä, näiden kolmen hienoudet, toteutuvat niin Hannu Jauhiainen kirjoittaa meille ensi vuonna sellaisen vero-opuksen että sitä noudattamalla verottaja tekee konkurssin ja mo rypee rahassa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    mettämiäs

    Tässä pienmetsänomistajan vastauksia Tanelin esittämiin kysymyksiin ja väitteisiin.

    ”Mettämiäs on närkästynyt kun hänen neuvonsa ei oikein kelvanneet”. Minkä ihmeen takia minä siitä närkästyisin, etteivät neuvoni kelpaa? Minähän kirjoitin: ”Jokainen tietenkin taaplaa tyylillään”. Jos minä jostakin närkästyin, se johtui siitä, että minut leimattiin mielikuvituksellisilla väitteillä harmaan talouden kannattajaksi yms. Tämänkin asian toin viesteissäni esille:”Minusta se ei kuitenkaan oikeuta solvaamaan, syyttämään ja loukkaamaan kaltaisiani vähävaraisia pienmetsänomistajia”. Mitä ilmeisimmin kalikka on nyt kalahtanut sinne Korpituvan suuntaan ja sitä älähdystä tässä nyt ihmetellään.

    ”1. Miksi Sinä et esittänyt mitään viitettä tai linkkiä neuvojesi tueksi.”
    Kyllä minä ainakin yritin: ”jos vero-oikaisun kautta hakee verotukseen muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta, asiat pitää perustella selkeästi ja lautakunta tekee sitten päätökset”. Ja lisää vielä myöhemmin:”minun täytyy jatkossakin luottaa verottajan yhtenäistämisohjeisiin ja oikaisuilla saatuihin linjauksiin enemmän kuin tämän foorumin asiantuntijoiden huutoäänestyksen tuloksiin”.

    ”2.Miksi näissä oppaissa ei kerrota noista asioista?”
    Tuliko Tanelille mieleen kysyä asiaa kirjoittajalta eli Jauhiaiselta?

    Ja tässä vielä Tanelin terävä kommentti lopuksi:”Kyllähän täällä voi mielipiteitään esitellä, mutta esim veroneuvot pitää olla kyllä perusteltuna muullakin kuin mutulla. Voi tulla haavereita jos niitä sokeasti noudattaa”. Toivon Tanelilta listausta minun esittämistäni mutuun perustuvista verotukseen liittyvistä asioista.

    Riippumatta siitä, katsommeko pirtin tai tuvan ikkunasta, mielestäni ne verhot kannattaa vetää ihan kunnolla auki; näkyy sinne hiekkalaatikolle paremmin ja ehkä onnistumme sitten kuulemaan/lukemaan toistenkin viestit vähän nykyistä paremmin (ehkä suhtautumisessa itselle uusiin asioihin voisi olla myös parannettavaa?).

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Mettämiähelle!
    Kaikki täällä verotuksesta esittämäsi väitteet ovat mutua niin kauan kunnes olet muuta osoittanut.

    Yritin etsiä perusteluja viesteistäsi en kuitenkaan löytänyt.
    Ensimmäinen viesti 23.2
    Puhutaan työhuonevähennuksestä, Ei perusteluja!

    24.2 Kirjoitit mm:
    ”mutta jos vero-oikaisun kautta hakee verotukseen muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta, asiat pitää perustella selkeästi ja lautakunta tekee sitten päätökset. Näiden päätösten ja linjausten jälkeen on aika turvallista tehdä veroilmoitukset”

    Mihin lain, asetusten tai muiden veromääräysten kohtaan vetosit kun sait oikaisulautakunnalta myönteisen päätöksen. Ja mikä oli asia johon muutosta hait?

    26.2 kirjoitit mm:
    ”joten minun täytyy jatkossakin luottaa verottajan yhtenäistämisohjeisiin ja oikaisuilla saatuihin linjauksiin enemmän kuin tämän foorumin asiantuntijoiden huutoäänestyksen tuloksiin.”

    Mihin yhtenäistämisohjeitten kohtaan sinä viittaat?

    Niin kauan kun et ole perustellut neuvojasi selkein viittauksin tai lainauksin, laeista, asetuksista tai viranomaispäätöksistä, ovat neuvosi tasan tarkkaan mutu luokkaa.

    Eihän meistä kukaan voi lähteä neuvojasi noudattamaan. Jos verottaja kysyy, että millä perusteella näin, niin perusteluksi ei riitä että Mettämiäs kirjoitti palstalle ja sanoi asian olevan näin.

    Sinulla saattaisi kukaties olla noissa neuvoissasi jotain jyvää, mutta et näköjään osaa perustella asioita. Siksi olisikin hyvä kun ottaisit yhteyttä Hannu Jauhiaiseen ja esittäisit hänelle nuo valitusasiakirjat ja niihin saamasi päätökset. Hän pystyy sitten selvittämään ja perustelemaan asian myös meille, tyhmemmälle sonnilaumalle, vai miten se nimityksesi meni.

    Kaikille veroneuvoille on löydyttävä selkeä perustelu, muuten ne ovat vain haitaksi muille.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    msa9101

    Olen mielenkiinnolla seurannut tätäkin keskustelua ja huomannut,että asiat alkaa mennä nokitteluksi!?

    Käykääpä tutustumassa SUOMI24 sivuilla, talous foorumilla, kysy kiinteistöverotuksesta, niin siellä verottaja on antanut vastaukset useampaankin nyt täällä kättä väännettäviin kysymyksiin.

    Esim työhuonevähennys 195€ on verottajan hyväksymä vähennys metsäverotuksessa. Itsellenikin tuo vähennys tuli uutena tietona käymässäni Metsätalousyrittäjän ammattitutkinnon vero koulutuksessa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Msa:
    ”Esim työhuonevähennys 195€ on verottajan hyväksymä vähennys metsäverotuksessa. Itsellenikin tuo vähennys tuli uutena tietona käymässäni Metsätalousyrittäjän ammattitutkinnon vero koulutuksessa. ”

    Perusteluja kehiin. Täytyyhän tuo tieto löytyä toki jostain muualtakin kuin jostain kurssimateriaalista. Siis verottajan ohjeen nimi ja sivunumero, olkaa hyvä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 70)