Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset
-
Puolen vuoden jälkeen 545 autotune hajosi, kotikorjaus mies ei löytänyt vikaa, purin varaosiksi ja toista en ole vielä ostanu. 555fxt on talvisahana ja jos taimikonhoidossa on paljon poistumaa ja haluat sen hehtaarin päivässä ni 555fxt hoitaa sen. 545F on mahtava saha, kun samalla mallilla on tehty yli 10 vuotta niin se kestää vuosia ilman vikoja ammattilaiskäytössä. Sit on käytössä manuaalikaasutin 545fxt mikä oli kans huippusaha, suurinpiirtein sama saha ku 545f. 545f vahvuudet on ehdottomasti ennakkoraivauksilla pienellä terällä ei jää jumiin pitkiin puihin niin herkästi ja sit vaihdan 555fxteen kun saha ei leikkaa yhtä nopeasti kun kävelen. Mut tosiaan pienellä terällä ei muuta viiti tehdä kuin ennakkoraivausta.
Jos istuttaa 1200 kuusta niin ihan hyvin voi kasvattaa kylkeen koivuja ja mäntyjä kun tiedetään, että kuuset säilyttävät niiden vieressä neulaset lähes alas asti. Sekapuukasvatuksen suosiminen on mielestäni järkevää, toisaalta sen kasvattimen on monille haastavaa kut mhy jättää varhaisperkauksessa 10% etukasvaisuisia koivuja ja Metsäliitto käskee jättää varhaisperkauksessa siemensyntyisiä koivuja ja sitten joillekin lienee selvempää raivata kaikki kun eivät osaa ja koivut piiskaa. Ja milä tämä männyn ja kuusen sekaistutuskin on? Siinäkin varmaan 90% menee pieleen kun ei ymmärretä kasvuvauhtieroja. 1200 istuttaminen lisää raivauskustannuksia eikä harvennus kannata samalla tavalla. Sekapuuston kasvatus hoitaa tämän.
Tuossa lukijakoivikossa on tehty ajouraojitusmätästys tai miksi nyt haluaa sanoakaan. Keskeltä on ensiksi menty traktorilla ja sitten beaverilla ja ura levenee sitä mukaan kun koneet. Silleesti on hyvä menetelmä, tuosta mättään litrakoosta en osaa sanoa. Tarkoitus sillon on ollut 7,5metrinen puomi yltää molemminpuolinen, nyt se on 10metrinen 20m ojaväli on siinä varmaan ajatus. Ehkä 2 vaihekasvatuksessa voi tosiaan olla pienempi ojajäli niin kuusikko tulee tuuheammaksi. Ja kun se syntyy ajourien ulkopuolelle niin ne ei lahoa ja kolhiinnu. Ojienhan ei välttämättä ole tarvinnut kuljettaa vettä, niistä otetaan vain mätäsmaat. Sillee onhan tota tehty muuallakin ja hyvä menetelmä ollu aikanaan ku risuja ei ole kerätty samaan tahtiin ku tänäpäivänä.
Katoin tuollaista 98 ojitusmätästykseen havujen päälle istutettuun, vuonna 2020 siinä on ollut runkoluku 1582kpl, kasvu vuodessa 10m3 ja puuston tilavuus 158m3. Sillee alkaa viritykset olla kohdillaan, mä vähän myös olisin huolissaan, että onko puulajivalinta osunut kohdillaan jos ensiharvennusta kuusikkoon suunnittelee vasta 40 vuotiaana.
Kokotilan keskimääräinen vuosikasvu 10m3/ha. Tosiaan 50 vuotta istutettu joka kuvio.
Eikös ne vatut kasva havujen typellä hurjana, samoinkuin horsmat ja rönsykasveina tekevät sen paremmin kun muut kun saavat rönsyt parin metrin päähän maan sisällä. Tai ei ihan avaudu miksi apinoiden typpi jotenkin auttaisi vattujen hillitsemisessä. Paras tapa hillitä vattua on myydä havut, ainii paitsi eihän sellasta ollut JK:ssa. Vattu ja horsma ovat kasveja mitkä oikeen riehaantuu typestä.
90-luvulla tehtiin uudistusta niin kun havuja ei kerätty ojitusmätästyksestä heiteltiin paakut havujen päälle, sit siihen kasvo älytön vatukko, mut onneksi ne paukut otti myös koivua, koivut syrjäytti vatut, ne reikäperattiin vesurilla ja kerran raivattiin. Istutus kun tehtiin syksyllä niin ne kuivanu ja painuivat talvella.
10 vuotta sitten kun JK tuli isosti markkinoiden ei taimikonjalostusta, ei istutuksia, ei ennakkoraivauksia, ei kuluja vain säännöllisiä tuloja. Realismi on, että se ei ollut mahdollista silloin eikä tänään, en ole joutunut muuttamaan mieltäni, JK on se joka muuttuu. Ja vielä on varaa muuttua. Olen tuonou esille arkirealismin miten metsää voidaan kasvattaa, tarkoitus ei ole sotkea asioita.
Muuten hyvä vinkki on liottaa nokkosia siihen kannulliseen vettä sillä veteen liukenee typpeä niistä niin saavat puut samalla typpiboostin.
Mulla ei ainakaan toimi profiilista kuvat mutta 2015 laitoin hyvän kuvan tälläsestä JK unelmametsästä mistä pyyhkäsin koko kuusialiskasvoksen pois. Lahoa oli koko alismetsä. Sitten se harvennettiin ylhäältä ja alhaalta. Mutta tuli tuosta arvometsän artikkelista mieleen, että kun myyjä laskee jollain korolla metsälle hintaa eikä kerro sitä ostajalle niin JK unelmia ostavilla on isommat ostohousut kun he voivat ostaa paljon suuremmilla hinnoilla kun saavat kuvitelmissaan 10% tuottoja niin olisi järkevämpää myydä JK unelmia eikä raivata lahoa aliskasvustoa. Jos metsää meinaa myydä niin ehkä ei missään tapauksessa kannata sieltä raivata tai harventaa sellasta missään on yhtään kuusialiskasvosta pilkottamassa, se on kätketty aarre mistä jotkut voivat maksaa jopa 10% tuottoa. Harmi vaan jos tulee sitten pettymyksiä mut vaikka rahastoonhan saadaan uutta rahaa lupaamalla korkeampaa tuottoa kuin muut. Silleesti sellasen paljaan maan ostaminen on paljon varmempaa kun tietää tasan tarkkaan mitä on ostamassa.
Joo aivan se oli laserkeilattua aineistoa, varmaan samaa siis metsään.fi eikä tällä sun ohjelmalla mikä oli ilmakuvasta rakennettua tekoälyä tai mihin se perustu? Tuohon samaan metsävaraaineistoon? Jos siinä oli virhettä todelliseen niin tarkoitin, että onko tuossa aineistossa sama virhe todellisuuteen? Multa meni siis täysin ohi tuo miksi pystynyt parempaan analyysiin Visan metsistä.
Joo onhan siinä suuri ero jos muut levittää helikopterilla ja sinä sanot, että kastelukannullinen riittää. Hyvä on, ei siitä sen enempää, jokainen arvioikoon itse.
Kaikki varmasti ymmärtää, että nämä aliskasvoskuuset on sitä arvometsän bisneksen kovaa ydintä ja ja niiden kasvukyky on kaikki kaikessa näiden teorioiden edes osittain toteutumisessa. Jos minä hommaisin JK konsultin nyt katsomaan metsiä, niin minä haluaisin kuulla, että ” kappas vaan, nämä alsikuuset näyttävät ulkoapäin siltä, että eivät ole parhaassa kasvukunnossa, selvästi boorinpuute, minä kuulen hommaan sinulle analyysin tarvittaessa, lannoitteet ja levittäjän.” Tällaista minä haluaisin kuulla aliskasvoksen kasvattaja experteiltä, en lannotteiden haukkumista netissä asioimani firman sivuilla.
Minlälaista analyysiä sinä tarvitset boorinpuutos kuusista, eikö pelkkä katsominen riitä? En minä sitä sen takia kysy, että apua tarviisin vaan määrittämään sen, kuka on terve järkinen ja pitää arvometsän lannoitwkielteisyyttä typeränä. Ja hyvä paljastit sen ohjelmankin luotettavuuden kun arvometsän sivuilla lukee ”olen analysoinut ohjelmalla 2500 tilaa..” ohjelmalla niin tiedetään mikä todellisuusarvo tällä sun ohjelmalla on.