Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,021 - 1,030 (kaikkiaan 3,526)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Mktä oon potteihin kylvänyt niin siemen kun saa kosteuden ja 28 asteen lämpötilan, se itää viikossa se avautuu ja sitten se kasvaa juurta n. centin päivässä. Siinä on sellainen reilu viikko, ettei se pinta saa kuivua. Keväisin tuuli on tosi paha kuivattamaan sen ihan pinnan, nyt ei ole tuullut moneen vuoteen keväällä merkittävästi mutta joskus keväät ovat erittäin tuulisia.

Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Mitä minä olen katsonut ensimmäisenä risumetsässä uusivat nyt kalustoa ja palkkaavat henkilöstöä kun töitä ja hintaa piisaa puilla. Kesälläkin on hyvä aikaa tehdä niinä hetkinä kun ainespuuta ei tarvita niin paljon. Sillä ei ole väliä kestääkö energiapuuhuuma 5 tai 10 vuotta, nyt kun piiput käy punaisella niin on hyvä aika uusia kalusto ja syödä pelkät ainespuuntekijät markkinoilta. Tosiaan skorpioni kelpaa energiapuun tekoon mainiosti, ei tarvita erikoiskalustoa muuta kun jos haluaa joukkokäsittelykynnet. Raivauksella tosin voi hoitaa 2-3 puun ryhmiä, jotka saa kerralla niin merkitys ei ole iso. Erikoiskalustoa on näkyny ajokone giljotiinillä, kilpailevat raivajien kansaa kuusikoiden 2 raivauksista jos varhaisperkaus on epäonnistunut kuten MHY: llä järjestään. Kun jättävät etukasvuista koivua reilusti jo varhaisperkaus vaiheessa.

Täytyy muistaa, että viimekin talvena oli pahimmillaan 2000MW vajaus sähköntuotannossa verrattuna kulutukseen, että siitä puusta tehdään myös merkittävä määrä sähköä. Ei sitä voi korvata, jos ei tuule. Viime talvena puhuttiin kiertävistä sähkökatkoista, niin äärirajoilla sähköntuotanto oli. Puunpolton sähköntuotantokustannus melko vakaa 4c/kWh ei ole ihan hetkeen menettävässä kilpailukykyä. Sähkökattiloita on rakennettu 3000MW eli 2 olkiluoto kolmosen verran et niiden käyttö varmaan nostaa jo sähkönhintaakin et ne kannabalisoivat omaa kannattaavuuttaan. 3000MW sähkökattiloita ei tässä maailmassa pyöräytetä talvella käyntiin.

Sähkökattila investoinneista huolimatta usealla energialaitoksella oli hilkulla, että puut eivät loppuneet. Olen saanu kyllä ihmetellä raivuilla tänä kesänä ku nyt haalitaan, että sama ei käy ensi talvena, että sinne tosiaan menee 20m3sista aina tukkimetsään, kaikki menee hurjana. Se on hyvä, että sähkökattiloitakin tehdään sillä puut eivät todennäköisesti riittäisi kaikkeen kaukolämmön täja sähköntuotannon tarpeisiin talvella.

Kyllä se hinta pompsahtaa kun tukkia poltetaan, ei se filee jauhelihan hinnalla mene mutta kun pakko on saada.

Tuollasessa ohjelmassa ei kruununleimaa eli olemme vain uskossa koodin tekijän vilpittömyydestä mutta mitä noista ohjelmista halutaan esitellä maanomistajille on nuo nuo huonot kasvut, käytännössä, että pitäisi harventaa tai aukottaa. Aina pitää muistaa tarkistaa vertailu metsään.fi jos noita joku esittelee. Jotkut jo mukamas näkee lahotkin päälle päin vaikka minkäänlaisia tikankoloja tai tyvipatteja ei olisikaan.

Joo arvonmetsän sivuilla tolla tehdä metsässuunnitelmia ja puiden kasvatusohjelmia. Saattaa vähän heittoa olla. Muut käyttävät hakkuupotentiaalin etsimiseen et ei ihan noin paljoa oikeasti vielä pysty. Mut fake it til’ you break it?

Arvometsän metsuriohjelma? Kaikilla organisaatioilla on jo kuviin perustuva ohjelma mikä ehdottelee metsänomistajille kaikenlaista. Itse pidän kuitenkin vielä metsään.fi tarkempana. Ne ohjelmat tahtoo olla sellasia et ne ehdottaa puunmyyntiä kun kasvu on loppunut vaikka tilanne olisi minkälainen tahansa.

Etenkin tuon 90-vuotiaan kuusikon todellinen ikä olisi kiva tietää jos ai laskee puuston iän ilmakuvasta ja kuusikko on nuorempana isompaa visakallon metsässä.

Tarkentava kysymys R.Rannalle, oletetaanko, että henkilöllä, joka ostaa metsän, jossa on puuta tai paljaan maan niin ei ole käyttämättömiä bonuksia tai saa niitä puunmyynnistä, joita voi käyttää vain muokkauksiin ja istutuksiin?

No on joo, mäkään en aluksi ymmärtänyt miksi havut ovat edellisen puusukupolven tuloja eikä niillä voi ostaa taimia. Nyt tuo järjetön ajatuksen juoksu avautu. Ajatus on siis, että firmalla on 0e rahaa ja maa, missä on aukko. Tuostahan voisi jatkaa, että firma joutuu lainaamaan rahaa, että saa taimet sinne. Ja miten riskialtista ku kuka lainaa rahaa, nii i, pitääkö ottaa kulutusluottoa. Eipäs oo sille 2000eurolle keksitty laskea lainakorkoa.

Ok.

Raivaaja sijoitusneuvojana? Mulle on ihan ok, että kaikki liikenevät sijoitetaan UPM:n. Itse sijoitin bitcoin trackeriin kun bitcoon oli 8000$ (tosin myyny jo ajat sitten) ja bitcoin melkolailla tyrmättiin täällä, joten ala niistä ainakaan täällä höpöttämään kun en tule itse sen viisaammaksi.

Sijoitusneuvoja raivaajana? Siinä voi käydä sijoitukselle ihan yhtä huonosti.

Itse en näe JK:ta millään tavalla raivaustyötä uhkaavana, päinvastoin, siinä missä kuusentaimikko sulkeutuu parin raivauskerran jälkeen, loppuu raivaamine mutta etelässä kun sinne JK metsään aina paistaa valo niin syntyy jatkuvasti randomia ja ne eivät ikinä tukahdu, niin se raivaamaan jatkuu ja jatkuu.

Esillä 10 vastausta, 1,021 - 1,030 (kaikkiaan 3,526)