Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,411 - 1,420 (kaikkiaan 3,526)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Mä oon nyt raivoisasti googlettanu koko internetin ja 40 avointa metsurin työpaikkaa on ihan täyttä sontaa. Niitä ei todellakaan löydy mhy:n sivuilta, johon tämä Mäki-Hakola viittaa. Mikä on toimittajien rooli? Uskovatko he jokaisen sanan joka heille sanellaan? Itse olen uskonut, että toimittajat tarkistaisivat lähteitä, pureutuisivat faktoihin mutta ei. Jos kerta MHY:llä on 40 avointa metsurin paikkaa niin edes yhden löytäisi netistä.

Se mikä huolestuttaa on, että tälläinen fiilaus ei herätä mitään tunteita. Minusta kaikessa etujen ajamisessa kuitenkin tärkeintä on asian uskottavuus. Toimittajat ilmeisesti ei tarkista enää lähteitä tai faktoja.

Uutinen: Kuivan kesän takia yksisarviset eivät pierreet normaalia määrää sateenkaaria tänä kesänä. Ihan läpi menee suurin otsikoin kun yksisarvisille ei kauraa riittänyt.

Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Kun etujärjestöstä on kyse niin kuulijan tulee ottaa tämä huomioon. https://www.mhy.fi/metsanhoitoyhdistykset/avoimet-tyopaikat

Itse haluan faktat tiskiin, onko tälläisiä työpaikkoja olemassa vai kenen kuvitelmaa ne on?

Montahan lenkkipakettia ois sopiva määrä evääksi ku päivässä tulee käveltyä 100 kilsaa ja tulee 16 tankillista päivässä lisäksi tulee vielä iltaisin heitettyä 10 kilsan lämmittelylenkki. Pitää varmaa nauta teurastaa evääksi.

Mä en usko, että kaikki osaavat syödä. Tai sitten se on itsekontrollin puutetta ja hedonistisia elämäntapoja. Esimerkiksi tämä, että suoritusta ennen ja sen aikana suurin osa energiasta tulisi saada nopeista hiilihydraateista ja liikaa rasvaa tulee välttää. Lihakset kasvaa ja korjaantuu levossa, jolloin suurin proteiini satsi kannattaa syödä kotiin tullessa. Proteiini ei ole nopeasti hyödennettävissä energiaksi. Se, että joku kokee jaksamisen puutetta ei yleensä johdu laihoista eväistä vaan huonost kunnosta ja ylimääräisen rasvan kantamisesta. Moni hankintahakkaajakin pärjäisi vararasvan voimalla.

50 vuotta sitten tupakkaakaan ei pidetty erityisen vaarallisena.

Se on tämä vanhempi sukupolvi vielä kun ne syö näitä Suomalaisen maatalouspolitiikan meille antamia ruokia, ei niinkään mikä olisi hyväksi. Maatalous tuottaa viljaa, maitoa ja sikanautaa. Siitä saadaan leipää, makkaraa ja voita. Jos alkais vettä makkaraa metsässä ni mitä sitä kotona söisi muutakuin salaattia? Kyllä ihmisen ei tule syödä usein tai viikottain edes makkaraa tai se sairastuu. Vanhempien ihmisten tulisi ohjata nuorempia syömään oikein ja olemaan sopusuhtaisia ja pitämään eväät terveinä ja suoritusta tukevina. Valkoiset viljat ja punainen liha eivät ole parhaimpia valintoja mutta ne ovat niitä mitä maatalous politiikka tyrkyttää meille. Ei ottanut kalkkunankaan kasvatus tullta allensa laajemmin yrityksistä huolimatta mikä olisi vähärasvaista valkoista lihaa. Metsäväen voisi kuvitella pysyvän hoikkana kun kulutetaan mutta silti metsäväki ei ole erityisen hoikkaa. Elintavat ja ruokatottumukset ovat huonot eikä niihin kkiinnitetä tarpeeksi huomiota. Tyydytteinä rasvahappoja, nitraattia, rasvaa, liikaa proteiinia, paljon viljoja, sokerisia mehuja ja vähän kasviksia ja hedelmiä liian monen ruokavalio. Agraariyhteiskunnan lapset eivät osaa opastaa uutta sukupolvea syömään oikein ja kaupungeista, joissa taasen on enemmän kehitystä ei ole niin tulijoita metsätöihin ja neuvomaan oikeita ruokailua. Näistä vääristä valinnoista on seurauksena diabetestä, syöpiä ja sydän- verisuonitauteja. Kyllä ei painoindeksi saisi olla yli 25 jos ei lihasta kasvata ylenmäärin.

Kehopositiivisuus on myös melkoista kun yritetään pulleasta tehdä uutta normaalia. Minusta myös joku ravintotieteilijä voisi tehdä oikean kirjan metsäeväistä.

Miksi raivaussahatöissä aamun valoisa tunti olisi arvokkaampi kuin iltapäivän valoisa tunti? Kesäaika on parempi koska hyvät tv- ohjelmat tulee 20-22 ja kympin uutisten jälkeen nukkumaan. Ehtii nukkua paremmin. Muutenkin ihmisten elämä on siirtynyt iltapainoitteiseksi ja aikaisen aamun valoisa tunti palvelee jo hiipuvaa agraariyhteiskuntaa, joka herää lypsylle aikaisin. Kesäaika on myös parempi koska se tuo Euroopan ajan lähemmäksi.

Katsoin kortistoa niin siellä oli metsätyöntekijöille reilu 20 paikkaa, että ilmeisesti sitäkin kautta haetaan. Se, että on parikymmentä avointa paikkaa 1200 työtöntä hakijaa ei minusta kuulosta työvoima pulalta.

Jos edes tämä pitää paikkansa, että nuoria ei kiinnosta niin se tekee ihmisten hyvänkunnon säilyttämisestä ja työkykyisinä pitempää jaksamisesta tärkeämpää. Se on pidettävä huolta ettei ala pakki kasvaa keski-iän kynnyksellä. Kyllä tää on ihan kriittistä varsinkin metsäalalla.

Joo tuo,e että metsälehti puhuu metsuripulasta on märkä rätti näiden yli 1200 hakijan naamaan. Olisi mielenkiintoista kuulla perustelut miten tämä joukko on todettu kykenemättömäksi paikkaamaan metsätyöntekijäpulaa.

Barometrissa en kritisoi mitään, barometri näyttää, että jokaisessa maakunnassa on vähintään tarpeeksi metsäyöntekijä hakijoita ja useammassa ylitarjontaa. Kritisoin sitä, että metsälehdessä kirjoitettiin metsäalan työvoimapulasta. Joo okei monia aloja vaivaa työvoimapula ja se on pinnalla oleva asia. Mutta miten metsälehdessä voidaan sivuuttaa tämä ammattibarometrin fakta ja julistaa mersäalalle työvoimapula muutamaan anekdoottiin perustuen?

Tavan tallaaja ei huomaa helposti mitkä asiat on vähän huonommin ja erilailla kuin Husqvarnassa. Äkkinäinen huomaa vain vakioterän eron, samapa mulle mitä valitaan millä perusteella, ammattikäytössä pitää näköjään itse testata kaikki.

Esillä 10 vastausta, 1,411 - 1,420 (kaikkiaan 3,526)