Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,561 - 1,570 (kaikkiaan 3,526)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Aikasin keväällä tai myöhään syksyllä varhaisperkaus 7-8 vuotiaaseen istutuskuusikkoon hinnat alkaa kakkosella. Mitä siitä nyt tulekaan kun hehtaarin saa päivässä aikaan. Kyllä minustakin on tuo suorittavan matikka omituista kun useampi raivauskerta on kymmeniä prosentteja halvempaa kuin vähemmät raivauskerrat. Tuo on ihan höpöhöpöä, että 50-70centtiseen kuusentaimikkoon kestää 7 vuotta väliä niinkuin kemeratuki on tällä hetkellä on. Suosittelisin tutustumista kuusentaimikoiden kehitykseen ja raivaukseen. Siinä tuleekin tämä, että taimikonhoito kannattaa vaikka tukia ei saisikaan. En tiedä miten paljon innostusta maanomistajissa on maksaa jatkuvasta raivauksesta. kemeratuki ei ole minulle ollut ainakaan koskaan ongelma. Ja jos kuuset harvennat metrisenä niin niissä on vielä tuhoutumisriskiä.

Vanha kuva http://www.metsalehti.fi/Metsalehti/Lukijoiden-kuvat/Kuva/?imageId=1780&index=2

Tuosta nappasin vanhat kemerat, omteetä joka otti runsaasti rauduskoivua. Siinä on sellanen ”tuhoutunut taimikko” ja vanha kemera kannusti ”vääriin malleihin.”

Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Maailma muuttuu totisesti, minä en ole ainoa joka on siirtynyt pois kesäaikaisista varhaisperkauksesta. Siellä heinien ja vattujen seassa oot jumissa ja liikkuminen hankalaa ja sit koitat arvuutella onko siellä kuusentaimi vatukkoon kaatuneen koivun alla. Varhaisperkaus kesällä on sen 40% hitaampaa kesällä kuin aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä. Jotain lie kertoo se, että UPM:llä keskituotos on kesäaikaisissa varhaisperkauksissa 0,7ha/päivä kun e. Minulla ja monella muulla se on yli hehtaari kun se tehdään parhaan näkyvyyden aikaan. Kuusikossa taimikonhoidon voi tehdä kesällä kun havupuut on jo valmiiksi harvennettu. Sillohan se on nopeaa kun niitä ei tarvitse enää harvennella. Minä teen 2-3 vuotta myöhemmin samassa ajassa samalla rahalla kuin metsurimotokuski perkauksen kesällä. Etuja on mm. Kuuset harvennettu mahdollisimman pieninä vähentäen lahoriskiä ja hallanvaara ohitettu, seuraava raivaus nopeampi ja mitä metsänhoitosuositukset sanovatkaan: kuusen on oltava yli 2 metriä, että koivu ei kasva kuusen yli.

Metsälehdessä oli äskettäin kuva ja juttu epäonnistuneesta kuusentaimikosta kun se oli 2 kertaa raivattu ja vielä ennakkoraivattu. Siinä ne kustannukset tulevat ja kymmenet prosentit viuhuu. Tuleehan sille myös hintaa kun tehdään toinen kerta pakotettuna aikaisin mihin ei vielä saa kemeraa. Ei minulle ole harvinaisuus olla kolmatta kertaa raivaamassa kuusentaimikkoa, sitähän käytännössä täällä näytetään markkinoivan.

Hmm..Kahvi lisää hikoilua, hidastaa verenkiertoa ja poistaa nestettä kehosta, kuulostaa ei hyvältä. Kahvista olen luopunut jo ajat sitten juomana metsässä. Tunnissakin ehtii kun saha ei käy tyhjäkäynnillä ja nopeilla välitankkauksilla on mahdollista pitää tehoja yllä.

Mä en enää ees muista milloin oisin sahannu tankillisen loppuun. Mä sammutan sahan tavaroiden luokse, joten ei tuu kävelyä kun bensa loppuu minne sattuu.

Keskiraskasta liikuntaa harrastava ihminen tarviaa 6-7 desiä vettä tunnissa ja kerta-annokset ei saa olla isoja. Kun luovuin tankillisten sahaamisesta ja aloin menemään fysiologian ehdoilla niin päivätuotokset nousi sinne hehtaarin luokkaan. Kahden tunnin satseissa keho kuivaa liikaa, tapaturma riski kasvaa ja illalla kramppaa. Lisäksi intervalli urheilu kohottaa kuntoa enemmän sitkeys urheilu.

Hankien päältä myös jo syö metso männyntaimien silmuja.

Britannian maatalous on myös näiden Puolan ja balttian maiden työvoiman varassa. Työvoiman vapaa liikkuvuus on ainakin auttanut heitä mut kait se sit nousee korkeilla palkoilla kun työvoimapulaa sillä helpotetaan.

10% metsäteollisuuden viennistä menee sinne. Paperia ja kartonkia lähinnä.

Nelivedolla taitaa tulevaisuudessakin Saariselän keväthangilla vedellä vain kirkonmiehet.

Ei vaan paarma, kyllä mä nyt paarman tunnistan. Purassu jo monena päivänä. Joku uus laji jota en oo ennen tavannu .

Raivoisan googletuksen jälkeen löyty, laittakaas Googlen kuvahakuun:
    Hybomitra tarandina

Mikä paarma, valtavan kokoinen ja ampiaisen värinen? Mulle täysin uusi tuttavuus tältä kesältä?

Esillä 10 vastausta, 1,561 - 1,570 (kaikkiaan 3,526)