Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,621 - 1,630 (kaikkiaan 3,526)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Jaa, jos siinä on usko loppunut, että istutuskoivu käyttää hyödyksi pienenkin etumatkan. Tietysti ymmärrettävää jos tulee 2 miljoonan matto sinne mutta pääsääntöisesti ei. Taimikko on ilmeisesti raivattu melko pian ja toiseen taimikonhoitoon on kasvanut jo ainespuun kokoista puuta. Kyllä ensiharvennuskoivikko täytyy olla 2n taimikonhoidon jälkeen oikein. Mikä sitten on johtanut ylitiheyteen? Minun veikkaukseni on pieni raivuri ja oppi, että ainespuuta ei kaadeta. Onhan se työ sillein nopeampaa ja isoa puuta tympeää kaataa pienillä vehkeillä. Minä taasen kaadan ainespuutakin ja minun jäljiltä ei ylittiheitä löydy. Koivu kasvaa nuorena, se kannattaa hyödyntää.

Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Mitäpä jos vaan kävisit ostamassa sen kovapalaterän ja kerrot sit ensimmäisenä kokemukset siitä.

Mitä itse oon tehny koivikon harvennusta niin ensiharvennuksen pystyy ainakin tekemään itse särkemättä ainoatakaan kuusta ku raivaa eka ajourat puhtaaksi kaikesta ja kaataa latvat uralle ja siinähän sen näkee jos jotain menee rikki niin poistaa sit. Kyllä se taitaa olla aika vaikea homma motolle. Etukäteissuunnittelua ja itsetekemistä vaatii minusta. Minusta ajourat pitää suunnitella itse ja pyyhkiä kaikki kuuset pois siitä mistä mennään. Senkin voi tehdä jo hyvissä ajoin. Itse en kyllä tee kuin yhden taimikonhoidon kerran koivikkoon. Miksi 2 kertaa? Jos ei istuta täystiheänä ni kannattaako raivata ollenkaan. yleensä luonnollisesti syntynyt kyllä häviää monesti taistelun ja jää karsimaan oksia luonnollisesti.

Biohiileen saadaan koivulla luonnollisesti paras lämpöarvo ja siitä voikin loput päätellä itse. Kuusi ja koivu taas soveltuu puupuuvillaan. Onko kivihiilen korvaajaksi koivusta en tiedä, mutta asioista pitäisi silti puhua niinkuin ne oikeasti on.

”Dollarin arvonnousu romuttaa metsäteollisuuden kannattavuuden. ”
    Korjataas asiavirhe, eli dollarin vahvistuminen parantaa metsäteollisuuden kannattavuutta.

Anneli kyseli logiikan perään, jos puuta riittää, se ei ole erityisen kallista ja siitä on ylitarjontaa ja puupulaa ei tule eli markkinoilta saadaan tarvittavasti puuta niin mitä hyödyttää antaa jollekin ryhmälle veronalennus? Minun logiikan mukaan silloin valtion verotulot eivät kasva vaan vähenevät. Vähemmän rahaa kemeroihin. Taannoin MTK kirjoitti, leikkaukset Kemeraan ovat välttämättömiä.

MTK:lla on todellinen kahden rattaiden ongelma, kun eka vaadittaisiin puupula, jotta nämä verovähennykset laukaisisivat tilanteen ja niiden toimesta verotulot lisääntyisivät. Minusta pitäisi ajaa yksillä rattailla mahdollisimman todellisen tilanteen mukaisesti, se olisi metsänomistajien etu eikä nykyinen sekoilu.

Sama se on puun riittävyyden kanssa, jos metsälehti kirjoittaa, että koivua jalostava teollisuus kärsii puupulasta niin eihän silloin puuta voi olla riittävästi. Jommankumman on pakko olla valhetta tai sitten pitää saivarrella, että eihän kukaan kotimaisesta puusta puhunut, niin vain annettiin ymmärtää.

Koivupulasta pitää ymmärtää sen verran, että täällä käytetään enemmän koivua kuin täällä kasvaa puhumattakaan markkinoille tulosta. MTK itse tilaama tutkimus sanoo, että havukuitua on voitu tuoda hintakeinotteluun mutta koivukuitua puutteeseen. Tässäkin asiassa on monella sitkeä käsitys salaliitoista.

Huomauttaisin, että esillä on malli, jossa velvoitteensa saisivat vähentää kiinteistöveron puunmyynneistä.

Sitten on näitä asioita mitä metsäviisaiden mielestä pitäisi tehdä: rahalla perimisen tukeminen, käänteinen maareformi, jossa pientilallisit ilmeisesti ajettaisiin isompiin kokonaisuuksiin tai myymään metsänsä rikkaammille, naapurilta metsänsä ostavalle pitäisi jakaa rahaa. Tämä nykyinen politiikka mistä rahat näihin yritetään kaivaa aktiivisten tukien leikkaamisesta on tullut tiensä päähän.

Keskusta ratsasti sillä, että lisää työpaikkoja biotalouteen ja lisää puunkäyttöä 15 miljoonaa kuutiota. Mitä se sai aikaan? Metsiwnhoidonlopetuksen ja metsurit kortistoon. Sitkeä kepulin kannattaja pitää olla jos ajattelee kepulit tekee parhaita mahdollisia päätöksiä metsäalalla. Minä en usko SDP voisi olla enää yhtään huonompi.

Metsästys saisi Suomessakin uusia ulottuvuuksia jos täällä saisi laittaa samanlaiset lisävarusteet hiluxin lavalle kuin Afrikassa tai läji-idässä.

Eiku ne maksaisi kiinteistöveroa, jotka eivät hoida ja myy metsiä, tai tee sukupolvenvaihdoksia. Ne jotka turvaisivat monimuotoisuuden ja aktiiviset tietenkin sitten voisivat vähentää ne. Vähän aikaan ku makustelet niin huomaat, että tätä ei ole vaikea myydä poliitikoille. Sitä en tiedä pitäisikö sitä pelätä mutta nythän asiat eivät enää huonommin voisivat olla.

Vielä puun takaselle, että minä en todellakaan keksi mitä olisi voitu tehdä nyt vielä huonommin jos jo taimikonhoito kemerat leikataan. Kyllä jossakin tämän seurauksena pitää tapahtua henkilövaihdoksia.

Ai jos minun mielestäni kemeratukia taimikonhoito, kantokäsittely, tierahoja ei pitäisi leikata? Siihen on johtanut epäonnistunut politiikka. Kyllä minä olen sitä mieltä niitä ei juuri pitäisi leikata sukupolvenvaihdoksen ja sähköisen markkinapaikan kustannuksella niinkuin nyt on käyny. Kiinteistövero on vääjäämätön kehityskulku jos näitä veronhuojennusehdotuksia jatketaan ilman, että kukaan sanoo miten ne rahoitetaan.

Esillä 10 vastausta, 1,621 - 1,630 (kaikkiaan 3,526)