Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 3,526)
  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

Mä luin tuon lopputekstinkin enkä pelkkää otsikkoa. Voin referoida:
    Kenelle voi valittaa?
    -Ainoana ehdotin kenelle voisi valittaa
    Huoltajuuslaki on onneton.
    -esitin korjausta
    metsänhoitosuunnitelmaa ei tarvita
    -Silti mm. Taneli ehdottaa sen tekemistä

Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

En väittäny, että jokainen hakattava metsähehtaari ennakkoraivataan vaan raivataan jossakin kohtaa metsän elämänkaarta ennen ensimmäistä hakkuuta. Siis varhaisperkaus, taimikonhoito tai ennakkoraivaus.

Ei tarvita lisäyksiä, en ymmärrä. Jees itse sanoi, että Taneli vähättelee puun lisäyksen tarvetta. Puunkäyttö nousee 55miljoonasta 65-75 miljoonaan. Mietippä vielä kun valtio omistaa 35% ja siellä hakataan tänäkin päivänä vähän liikaakin niin aika pahasti lisäyspaine on yksityisessä omistuksessa. Jees ei osallistu mottitalkoisiin ja ei vissii Tanelikaan kun muistelisin, että on sanonut, että lopulta on kaikki puut kuiteki saanu myytyä, ei vain jokapäivä kun on itse halunnut.

Mistäs se 40% puunkäytön lisäys sitten otetaan jos rautaisten ammattilaisten metsät on jo täyskäytöllä? Mäen usko, että siellä missä asiat on hoidettu mitä parhaimmin on enää paljoo varaa lisätä hakkuita. Paikoitellen on voi olla vaikeampaa nyt mutta parin vuoden päästä helpottaa kummasti.

Onko jeessin sitten jäänyt jotain myymättä? Mitä jos käyttäsit enemmän raivuria niin saisit paremmin myytyä puut. Mites muuten ku hakkuita pitäisi samoilla hehtaareilla lisätä 40%, vai mitä jees et sun on ainakin mahdotonta lisätä vuosittaisia hakkuita 40% samoilla hehtaareilla.

Tuo mitä pihkatappi ehdottaa on laitonta ja moraalitonta. Rahaa saa lahjoittaa 3999euroa kolmen vuoden aikana.

Reima Rannan ei kannata olla huolissaan, sen lisäksi, että raivausalalle on ennustettu työvoimapulaa niin puunkäytön lisääminen lisää töitä. Nimittäis melkein jokainen metsähehtaari raivataan ennen kuin sitä hakataan. Silleesti ei mulla tarvii kummempia omia lehmiä olla ojassa. Se on tietysti makuasia tykkääkö ennakkoraivauksesta vai taimikonhoidosta enemmän.

Muistuttaisin vielä RR:ää ja AJ:tä, että kemeratuet taimikoille melkein nelinkertaistettiin, että se summa mitä metsänhoidosta jää maksettavaa on ihan mitätön. Että nythän metsänhoito pitäisi kannattavampaa kuin pitkään aikaan. Muutosta on turha tosin odottaa olipa puunhinta mitä hyvänsä, metsänomistajarakenne on sellainen, että ei vaikutusta.

RR on itse kertonut, että hän raivaa omia metsiään. Ilmeisesti ikuisesti. Ei vaan, joskus hänkin vanhenee ja paikat alkaa reistailla ni eiköhän hänkin palkkaa sitten ammattiraivaajan töihin. Vähän kakspiippunu juttu onko hyvä, että metsänomistajat ovat vanhoja eivätkä kykene itse fyysisesti tekemään niinkuin nuoret, äly pitäis kuitenkin säilyä.

Meillä väestö ikääntyy yhä enemmän ja ei ole minun analyysi, että metsät pitäisi saada nuoremmille omistajille vaan metsäalalle on laaja konsensus asiasta. Minulle ei ole vastaanväittämistä kun metsänomistajat itse ajavat myös asiaa. Mitä ko. Tapauksessa ei olisi metsäalan ammattilaista, joka ei olisi kiinnostunut metsästä eikä ymmärtäisi hölkäsenpöläystä, että siellä pitää säännöllisesti tehdä jotain. Kyllä meillä on kriisi, eläkeläiset ja huonokuntoiset ovat lisääntymässä hurjasti lähivuosikymmeninä.

Minä valittaisin lainsäätäjille ja metsäviisaille, että ei ole pakkokeinoja millä metsä siirrettäisiin perillisille kun metsänomistaja todetaan vajaavaltaiseksi. Näin metsänhoitoon saataisiin vipinää ja puupula ei kriisyityisi.

Perunkirja oli melko tavallista luettavaa. Oli talo, kesämökki, metsää ja vähän osakkeitakin. Varallisuutta olisi siis ollut. Silti vanhus oli viettänyt vaatimatonta elämää pienen eläkkeensä turvin.

Siviilioikeuden professorin Urpo Kankaan se teki surulliseksi.

– Näin, että ihmisellä olisi ollut varaa oman elämänlaatunsa parantamiseen, mutta hän ei ollut tehnyt sitä. Koko omaisuus oli kiinni omistuksessa, ja sitä oli säästetty perinnöksi aikuisille lapsille, Kangas sanoo.

– Ihmisellä on oikeus nauttia oman työnsä hedelmistä. Sitä varten palkkaa maksetaan. Ei sen takia, että voi jättää mahdollisimman paljon perintöä aikuisille lapsille.

Hänen mielestään elämä on hyvin eletty, kun perunkirjan viimeisellä rivillä on nolla.

Helsingin yliopiston siviilioikeuden professorina työskentelevä Kangas on Suomen johtava perintöoikeuden tutkija.

– Minua huolestuttaa, että ihmisten arvoksi on tullut kuoleman jälkeisen elämän suunnittelu. Nyt elävät ja pian kuolevat ajattelevat, että he voivat ratkoa seuraavan sukupolven ongelmia ja vaikuttaa heidän elämäänsä. Pahimmillaan tämä tehdään oman hyvinvoinnin kustannuksella.

Vaan eikö ole luonnollista, että vanhemmat haluavat helpottaa lastensa elämää?

Kyllä, kyllä, Kangas nyökyttelee. Hänen mielestään on psykologisesti ymmärrettävää, että vanhemmat haluavat jälkeen jäävän sukupolven kunnioittavan työnsä hedelmiä ja elävän parempaa elämää.

Hän itsekin auttaa yli kolmekymppisiä tyttäriään tarvittaessa. Kankaan mielestä aikuistumisen kynnys eli aika, jolloin lapset alkavat opiskella, ostavat oman asunnon ja perustavat perheen, onkin paras hetki auttaa.

– Mutta Suomessa perintö siirtyy tavallisesti eläkeläiseltä eläkeläiselle. He eivät ole enää mitään lapsia, joita vanhemman täytyy tukea.

HS

Vähän kannattaa aina myös lähteitä kritisoida, mutta huolestuttavia uutisia kantautuu Syyriasta, missä isis on alkanut valmistaa ja käyttää kloori- ja sinappikaasua. Minä ainakin rukoilen Venäjän apua isiksen kukistamisessa. Syyriaan on saatava rauha sillä myös Medvedev kertoo, että se ei voi estää rajan yli tulevia turvapaikanhakijoita tulemasta Suomeen ja Eurooppaan. Miten on tarkastusten laita rajalla? Milloin kaasua virtaa Eurooppaan? Kyllä Putin yrittää pelastaa Euroopan eikä tuhota sitä. Suurjohtajalle pitäisi myöntää rauhannoopeli.

Esillä 10 vastausta, 1,731 - 1,740 (kaikkiaan 3,526)