Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset
-
Ruotsista näytti teeveessä miten Senegalilaiset istutti. Siellä ne raahas taimia pitkiä soita ja samanlaiaiin päivätuotoksiin ei ihan jokainen Suomalainen hyvin syönyt pääse.
Miksi veroetuja ja muita porkkanoita kaikki miettivät kilpaa jos puusta ei tulisi pula?
Jos puuta on tarjolla yllinkyllin niin ovatko metsänomistajat olleet ajamassa etuja itselleen valheellisin perustein?
Alihinnoitteluun joudutaan jos pinta-alavero ja se käy päivä päivältä lähemmäksi. Metsänomistajat ovat ITSE osoittaneet, että vanhat ihmiset ovat ongelma, metsänomistajat on ITSE sanoneet, että markkinoilta puuttuu 3 miljoonaa kuutiota, jos vanhoja ei saada luopumaa metsistä. Mä en ymmärrä, eikö samaa argumenttia saa käyttää kepin kanssa mitä porkkanan? Se on vähän niinku se yks joka toisessa käänteessä halua vapaata markkinataloutta mutta sitten etuja ehdotteli. Tuntuu, että toimii vain yhteen suuntaan.
Jos vanhojen metsänomistajien saaminen luopumaan omaisuudestaan kiukuttaa niin ottamaan vaan yhteyttä omaan edunvaljalvojaan, hehän sitä ajaa. Minä vain komppaan ja esitän myös toisenlaista ratkaisua jos ensimmäinen ei tepsi.
Metsäntutkimuslaitoksessa ollaan sitä mieltä, että meillä on työvoimapula istutustöissä ja istutustyössä ei tarvitse kieli- ja lukutaitoa. Niinkuin on mainittu niin pitäisi enemmän nähdä maahanmuuttajat voimavarana. Tälläsiä näkemyksiä estettiin metsälehdessä pohjois-savosta, että siellä palkataan mieluummin suomalainen konekuski tekemään motolla raivausta kuin ulkomaalainen raivaamaan raivaussahalla. Itse henkilökohtaisesti ottaisin ulkomaalaisen raivaussahan kanssa ku päästäisin suomalaiskuskin moton turmelemaan kuusentaimikon.
No minä en ole pakkolunastuksista puhunut ja sen voi tarkistaa lukemalla. Mutta ikäraja millon metsästä luopumisesta pitää tehdä suunnitelma ja milloin se viimeistään on toteuttava. Katso kun aika moni on jo sitä mieltä, että vanhojen ihmisten metsänomistaminen on tän hetken suurimpia ongelmia. On myös todettu, että pelkkä paasaaminen hoitamattomuudesta ei riitä ja sillä ei ole vaikutusta. Toisaalta minä en myöskään pidä realistisena puhua, että metsävähennys ylös ja perintöverot pois on mahdollisia tässä taloustilaanteessa. Toivoisin myös metsäomistajilta avausta toimivista pakkokeinoista koska sopiminen on aina parempi kuin se, että valtio puuttuu peliin negatiivisilla kannustimilla.
Niin se on tän hetken suurin ongelma metsämaailmaaissa, että vanhat ihmiset omistavat metsiä. Sen takia meillä keskustelu pyörii sukupolvenvaihdoshuojennuksen ympärillä. MTK on osoittanut, että nuoret hoitavat metsiään paremmin, joten eihän ketään tulisi kannustaa säästämään metsää eläketurvaksi. Toivotaan nyt, että tämä sukupolvenvaihdoshuojennuslaki, joka on lähtenyt eduskuntaan ja mihin on varattu 20miljoonaa alkaa toimimaan. Nimittäis MTK on laskenut, että 3 miljoonaa kuutiota puuta jää markkinoilta vuosittain jos se ei toimi halutulla tavalla, siten että metsänomistajat nuoruntuvat. Minä ainakin olisin huolissani, että jos se ei toimi ja tuo puumäärä jää teollisuudelta saamatta, että miten pitkään valtio kattelee sitä. Minä en usko näin dramaattisiin vaikutuksiin puumäärien lisääntymisessä. Ne, jotka ovat tietoisia metsäomaisuuden hoidosta ja senntarvitsemasta pitkäjänteisestä työstä ovat pääjoukko, jotka omaisuutta voivat siirtää ja joilla on entuudestaan hoidetut ja hakatut metsät. Puuta pitäisi saada sieltä koskemattomista metsistä missä se omaisuus ei kiinnosta eikä sen siirtokaan, sinne ei auta kuin pakot tai pelkän metsänomistamisen tekeminen kalliiksi.
Valtio on sijoittanut mm. Äänekosken tehtaaseen 130miljoonaa euroa. Kyllä tämä kommunismi palvelee myös metsänomistajia. Mutta valtio varmasti ottaa sitten metsänomistajilta mitä se tarvitsee keinolla tai toisella.
Jos puuta ei riittäisi niin rakennattaisiinko uusia tehtaita? Musta puun riittävyyden perusteleminen metsävaratiedoilla on jotenkin köyhää kun niin varsin tarkkaan ollu tiedossa tehtaiden rakentajilla. ”Puuta riittää” on niin itsestään selvä asia, että en ymmärrä edes keskustelua sen riittävyydestä. Siinäkin tosin on se, että koivuhan meillä ei riitä, ilmeisesti kovin moni ei erota puulajeja kun ajattelee, että ne on kaikki samaa massaa.
Kriisi on syvenemässä kun Kainuuseen on tulossa uusi sellutehdas. Äänekoskesta sanottiin, että se helpottaa pohjoisen puutulvaa mutta entäs nyt?
Joissakin puheet puupulasta on herättänyt jo raivoa. Täytyy kummastella miten ei pystytä näkemään edes parin vuoden päähän. Puun käyttö nousee 40%, jokainen voi miettiä voiko todella lisätä hakkuita tuon verran ja voiko valtio lisätä hakkuita omissa metsissä jos siellä jo nyt hakataan puut pieninä.
Meidän on pakko saada pakkokeinoja, joilla nukkuvilta pakotetaan puuta markkinoille. Raha ei niitä sieltä aja, nyt eletään niukkuuden aikaa kaikkialla.
Entäs metsävähennyksen nostaminen 100%? Mitäs se auttaisi? Pitäisikö metsävähennyksestä kuitenkin luopua? Ikävä valtion on jostain kerättävä veroja.
Yleisesti jotkin porkkanat nostavat hintoja, miten arvioisit porkkanan vaikutukset metsätilojen hintoihin?