Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset
-
Mä en pääse yli ajatuksesta, että eikös niihin tartu kaikkea muhua ja lunta ku niissä ei ole mitään suojia. Sit putsailet niitä ennenkuin kaataa? Oi miksi niitä korkkeja ei ole tehty sopimaan kaatonokkiin. Käyköhän vanhat korkit niihin, en pysty itse testaamaan kun ei ole enää niitä.
Vielä jatkoa istutuskoneseen. Istutuskoneessa tutkitaan vielä paikkatietoa eli gps kartta mihin taimet on istutettu. Tarkkuus on samaa luokkaa kuin joku aivaistaisi punaista väriä kartalle. No miksi tätä pitää tutkia? Koska koneellinen taimikonraivaus tarviaa, että motokuskin motolla raivausta tehdessään ei tarvitse nähdä jokaista taimea. Jos kuulostaa utopistiselta niin tämä on täyttä totta. Seuraavaksi kait on tulossa robottiraivaajat, joita pitääkin tutkia hamaan tulevaisuuteen. Kaikki tämä sen takia, että meillä on akateemisissa piireissä uskoteltu tulevan työvoimapula. Miksi sitten tutkijat haluavat tälläistä uskotella meille, ken tietää.
Matka Suomeen maksaa kuitenkin sen kymppitonnin, että jotain töitä nämä merkkifarkuissa englantia puhuvat älypuhelimien räplääjät ovat tehneet. Koulutustakin voi löytyä lääkäristä arkkitehtiin, että väittäisin, että varhaisperkauksellakin saattaisi erottaa kuusen heinästä tai koivusta.
Istutustakin on niin hirveän vaikea oppia.
Etkös siä jees ole kuullu, että huutava työvoimapula on aivan nurkan takana?
Istutuskone vie henkilöresursseja 10% vähemmän kuin manuistuttaja. Istutuskonetta pitää tutkia koska meillä ei ole työvoimaa.
Ruotsissa Senegalilaiset tamppaa taimia. Suomalaisten asenne ja ongelman ratkaisukyky ei ole hääviä. Jos Suomeen tulee kymmeniä tuhansia kohta satoja tuhansia yhteensä jokaiseen n. 300 kuntaan ni jo nyt on kumma jos ei Suomalainen yhteiskunta saamaan tästä porukasta taimienistuttajia edes koulutettua (vaikka väkisin.) Onhan tämä nyt yhteiskunnallisestikin melkoinen tragedia jos meillä on työntekijöitä ja töitä ja mitään ei saada aikaiseksi. Onhan toisaalta niinkin, että joillekin kuten tutkijoille se oma napa on tärkein ja jatkotutkimuksen tarve kuin, että maahanmuuttajia nähtäisiin minkäänlaisena ratkaisuna.
Jos Etelä-Suomen hirvelle kelpaavista metsistä on hirvet tuhonneet 68% ni pitäs vissii laittaa lotto vetämään ku niihin ei ainakaan jokavuosi törmää. Alkaa nimittäis olemaan nämä hirvituhojen mittakaava näissä mehänpojan ja anttonin jutuissa sellanen, että on niin pieni jo todennäköisyys, että ne kaikki taimikot on pystyny kiertämään.
Musta luin jostakin, että kuivumista korjataan jollain lailla arvioimalla. Monta muuttujaa matkassa. Oisko ollu jonkun firman lehti.
Tuollaisen itse tehdyn koivulankun hankaluus on se keinokuivaus. Siitä ei voi tehdä mitään tai myydä minnekkään verstaalle ilman sitä. Ammattikoululaisille ei vissii ihan tarkoituksella osteta priimaa kun harjoittelevat vielä mutta priima a koivulankku maksaa sen n.700e. Aika paljon teollinen sekä tavallinen puusepänteollisuus käyttää sormijatkettua koivua.
No itseasiassa oon tänä vuonna raivaillu männiköitä kymmeniä hehtaareja, ehkä enemmänkin kuin kuusikoita. Mut silmät kiinnihän niitä raivataan. Mä oon ehkä kauheen pettyny ku se mitä mä nään ei vastaa sitä mitä mä luen.