Käyttäjän Ammatti Raivooja kirjoittamat vastaukset
-
Mikähän muu taho täällä valvoisi katkontaa yhtä tehokkaasti kuin yksi iso laitos missä on mahdollisimman paljon dataa? Metsänomistajan kannalta minusta on ainakin on järkevintä, että yksi taho valvoisi metsänomistajien etuja kuin kymmenen pientä kermankuorijaa. Kartellihöyrypäät on olevinaan niin paratiisissa kartellejakin vastaan kun metsänomistajakenttä on revitty hajalleen. Onko tämä repiminen ja räiskiminen mhy ja MTKoota vastaan ihan järkevää? Täällä yksittäiset ihmiset ole niin viisaita, että kannattas isoa dataa vastaan alkaa keulimaan.
Vakuudellinen pankkilaina 3,5%.
Olen kokoajan puhunut, että uusi auto olisi kannattava ostaa 0,3% korolla. Käytettyyn autoon ei saa tolla korolla rahoitusta. Ja olen edelleen sitä mieltä. Minä en ole koskaan tehnyt kauppaa uudesta autosta ja tuskin teekkään, mutta jos tekisin niin tekisin sen tolla rahoituksella, koska laina on niin halpa. Toivottavasti et taas ala vääntämään jostain maailman yksinkertaisemmasta asiasta rautalankamallia.
Onko horjumattomalla jotain oikeaa tietoa autoliikkeestä, että käteisellä saa halvemmalla? Äkkiseltään voisi ajatella, että autoliikkeelle ei ole väliä tuleeko raha rahoitusyhtiöltä tai käteisenä. Tietysti voihan se olla, että autoliike maksaa sen kolme tonnia rahoitusyhtiölle väliä nollakorosta ja antaa sen kolme tonnia käteisalennusta. Minusta tämä skenaario tässä kilpailutilanteessa kuulostaa kaukaa haetulta mutta horjumattomalla on varmasti faktaa tästäkin.
Jos ottaa vaikka 5 vuoden maksuajalla niin sinä aikana 20 000e horjumattoman esittämällä 8-10% korolla tekee n.29 400-32 200e. Voittoa 9400-12200×0,7.
Joku ne uudet autot ostaa, se kokonaan toinen asia kinata kannattaako ostaa uusi vai käytetty. Jos haaveilisin uudesta niin minä ainakin pitäisin rahat tilillä ja ottaisin sen 0,3% korolla lainan. Sitten palkasta lyhentää sitä mielummin kuin säästää palkasta.
Landgruisereista, benareista, audeista muista premium autoista tippuu arvo ensimmäisen 5 vuoden aikana n.45% arvosta. Rahassa noin 5000-7000€. Metsurinpalkalla ei uudehkoa landgruiseria kuoleta, joten pitää ajaa vanhoilla romuilla. Vanha romu premium auto on parempi ajaa kuin uusi foordi.
Niitä samoja jalostettuja siemeniä sitä kylvetään mistä taimiakin kasvattaa. Vai tuleeko kylvösiemenet rännikaivoista 😀 koivun siemen on niin halpaa kun sitä tulee niin paljon. Ei tarvii käyttää metsikkösiementä ja lisäksi koivun siementä käytetään niin vähän niin sitä on aina saatavilla toisinkuin kuusensiemenillä.
luontaisesti tulee rauduskoivua aika suurella todennäköisyydellä mättäisiin tarpeeksi jos siemenpuita on alueella3-4 hehtaarilla ja paikalla on aiemmin ollu koivuja.
Taitaa foordit maksaa uutena lähempänä 20 000e. Nii siis 500e tilinavaushoitomaksu. Jokatapauksessa kokonaiskulut oli ihan mitättömät. Nii saako tingittyä hintaa alemmas käteisellä en tiedä mutta huomattavan kannattavaa jos ajattelee, että pitää saman verran rahaa vaikka metsätilillä 5,5% korolla. Nyt on hyvä aika siinä mielessä vaihtaa uuteen autoon. Ajat muuttuu nopeasti ja tuskin näitä tarjouksia on enää montaa kuukautta. Autokauppa on kuitenkin kääntynyt nousuun.
Ei oo pakko uskoa. Tuttu osti uuden foordin 0,3% korolla plus 500e käsittelykulut. Foordi mainostaa tota korkoa teeveessäkin.
Uuden auton ostaja saa tällähetkellä lainaa autoliikkeestä nollakorolla, mikä on huomioimisen arvoista. Ei järkeä maksaa käteisellä.
Onko ollu liian kylmä syksyllä? Koivun siemen alkaa itään vasta +15 asteessa ja optimistinen on siellä 28 astetta. Auringonpaisteessa lämpötilan nousee noihin ja itämisen takia siementä ei tarvitse peittää, tykkää nimenomaan suorasta valosta. On nii olemattomia, että karkaavat helposti ni millin kerros jotai huttua päälle niin eivät lähde tuulenmukana. Itse kerätyissä siemenissä on se, että niitä pitäisi osata e. kylmäkäsitellä lähtötilanteessa ja säilöä oikein, että itävaltalaisilla säilyy. Itte kerättyä mäntyä ja kuusta oon kokeilu ni noita kun ei hallitse, ni itävyys jäi aika heikoksi.