Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,341 - 2,350 (kaikkiaan 2,457)
  • Apli

    Kaatotuoretta puuta ei voida yhtään isommissa voimalaitoksissa tai lämpölaitoksissa polttaa yksi iso syy on sen jäätyminen polttoainesiiloissa/varastoissa joista se syötetään erinlaisilla kuljettimilla kattilaan… Turpeella ideaali kosteus on noin 25-30% siitä kuivempi on liian paloherkkää ja pölyää liikaa, hake on parasta kun rangat on kaksi kesää kuivaneet tienvarressa, päätehakkuu risut yhden kunnon kesän yli, kannot sitten sietää pidempään, tosin kannonpoltto on loppumassa suomessa. UPM sen aloitti ja he sen lopettavatkin. UPM vielä nostaa kantoja muuta aivan tehtaidensa läheltä ja vain kunnon kuusikoista, tuskin kovin pitkään niistäkään..

    Apli

    Se voipi olla että suomalainen metsuri on yhtä harvinainen näky kuin suomensyntyinen laivasiivooja Tallink Siljan laivoilla. Sinänsä harmi juttu!

    Apli

    Mä olen pyrkinyt jättämään kuusikkoon sen 30% lehtipuita tämä tietysti karkea luku, koivua, haapaa, leppää jopa ripaus pihlajaa, männyt menny yleensä hirvien suihin, harvoin niitä saa kasvatettua kuitupuuhun saakka..

    Apli

    Masan kanssa täysin samaa mieltä, nykyinen korjuukalusto on sen verran sanotaanko isoa että vaatii sitä lunta ja hakkuutähdettä ja osaavan korjuuhenkilöstön… Talvet tulee olemaan lyhyitä ja kuusikon harvennuksia niitä riittää, ei tule kuidusta puutetta, kunhan kelejä olisi vaan ja ostajia. En tiedä pystyykö ottamaan tai haluaako uusi Äänekoski kuusikuitua?

    Apli

    Mielenkiintoista… Puukauppa homma alkaa mennä erikoiseksi, tukin ”laatuvaatimukset” on kasvaneet on huomattu, meilläpäin ennen joskus UPM osti Mhy:n koivutukit ja kuitua, kun osto loppui, laittoivat ne energiapuuksi, kun senkin osto loppui niin nyt ne jää teiden varsille jos ei puun myyjä suostu ottamaan niitä itselleen.. Pikkusen olen syksyn aikaan haistellu että 3 suurta pyrkii eroon yhdistyksien hankintapuusta, toki saatan olla väärässäkin ajatuksien kanssa, vai onko joku muu huomannut kenties samaa?

    Apli

    Eipä täälläkään voi UPM moittia, harvennukset menny järestään heille, erittäin osaavat ja hyvät korjuuyrittäjät heillä, muutenkin puukaupat sujuneet heidän kanssaan niin kuin ne pitääkin, se mikä on sovittu on pitänyt eikä jälkipyykkiä ole tarvinnut pestä.

    Apli

    Hyvää Joulua kaikille, rauhaa ja lepoa, ensivuosi tulee olemaan kiireinen ja mielenkiintoinen, uusi Äänekoski ja sen tuomat ajatukset, saammeko lisää sellutehdas uutisia?  Metsän tulevaisuus näyttää hyvältä, pidetään metsät kunnossa.

    Apli

    Eikös kulut saa vähentää verotuksessa?

    Apli

    Minä en lähtisi heti näitä uusia metsänomistajia eli rahastoja tuomitsemaan, oli ne sitten ulkomaalaisia tai kotimaisia, nehän voi olla vaikka venäläisiä, tällä keinolla saadaan ostettua isänmaata, mutta aika näyttää miten käy eikä niitä valvo kukaan ei sen enempää kuin sinun tai minun metsiä ja niiden käyttöä..

    Apli

    Juu näin on kun edellinen kirjoittaa.. Metsähallituksen järjettömiä parhaassa kasvuiässä olevien metsien päätehakkuita olen ihmetelly tänä vuonna ja homma vaan kiihtyy, taitaa tulostavoitteet olla todellakin tapissa. UPM on myynyt paljon metsää kainuusta sijoittajille, heillä on nykyään se suunitelma että tehtaiden lähellä olevat metsät pidetään, muut myydään.. Myös puukaupassa tämän huomaa hyvin, UPM on hyvin aktiivinen kumppani esim keskisuomessa jossa sillä on paljon omia tehtaita, mutta mitä kauemmas mennään sen tehtaista niin ostointo hiipuu, sinänsä se on ymmärrettävää, puut halutaan läheltä se säästää kuljetuskustannuksia. Mä en usko rahastojen ostojen hiipuvan, päinvastoin, moni rahasto mainostaa metsää hyvänä sijoituksena, pikkuhiljaa rahastot on alkanut ostaan myös pienempiä tiloja ja liittävät niitä isompiin..

Esillä 10 vastausta, 2,341 - 2,350 (kaikkiaan 2,457)