Käyttäjän arto kirjoittamat vastaukset
-
Nykyisen hallituksen toimet kurittaa kotimaan taloutta, Pakko leikkaukset rajoittaa kulutusta ihmiset laitaa rahaa sukanvarteen. Moni sanonnut että ei kannata kohta töitä tehdä jos palkat tippuu. Eli työmoraali on jo menemässä. lomarahojen leikkaus vie kaupoilta ja kotimaan matkailulta saman verran pois. Eli lievää alaviistoa kiidetään.
Ei sitä voi hirven syyksi laitaa. jos maanomistaja tekee virheen, eli laitaa väärän puun väärään paikaan,
Tiedossani useita majavan patoja. se pato sijaitsee meilläpäin ainakin haavikossa ja muissa lehtipuu metsissä. meillä ne luokitellaan roskapuu metsiksi. Kivoja melahäntiä muutama vuosi sitten vesilinnustamassa veljen kanssa iltalennolla majavan padolla, ui metrin päähän ja jäi tuijottamaan soma rotta jäi ampumatta.
Ja artolle, joka ei koskaan sahaa terävällä terällä 1 mm:n haritus = terän paksuus + 2 mm.
Jokaisen pitäisi tajuta niin yksinkertainen asia, että kaikkien hampaiden pitää olla omassa rivissään ja jo 5 sadasosaa tekee leikkuusta epätasaisen ja täristävän. Luultavasti katkaisee akselin tai rikkoo kulmavaihteen.
Viilatkaa moottorisahan leikkuuhampaat eripituisiksi.
Taikka vaihtakaa kuluneeseen ketjuun yksi uusi leikkuuhammas.
Ei se, että on hullu, ole häpeä, mutta se, että on tyhmä, on sitä. …………………………….Ei kaiit kukaan enää nyky maailmassa ole niin köyhä että ketjuun vaihtaa hampaita. hei haloo tuu jo tälle vuosisadalle,,,,PERUSTELUJA.. Miksi en sahaa koskaan terävällä terällä. Mulla kyllä kyläsepän tekemä haritus rauta kaksipäinen toinen pikkumetsälle toinen pää isolle metsälle. ne hampaat menee kyllä tasan tarkkaan samaan riviin, niin ja kirjoitelet täällä kulmurin ala stefojen vaihdosta irroitat laakerin …. ne ohjeet koskee 100- 200 sarjan husseja. nyt jo menossa 500 sarja. jossa on ollut ongelmia kulmie ja akselien kanssa. ei siis johdu ne minusta. ja tylsästä terästä. ELI ei kannata puhua mistä ei tiedä.Sama meillä. voi pitää pekkasia ilman ennakkoilmoitusta. minulla raja -25
Minun haritus on sahan tekemä ura puuhun. helppo testata veto kaajetuun puuhun. itsen en käytä viilanojain haritinta. kokeiltu on surkea se kaksikerroksinenkin. kunnon rauta käytössä ihan ostettu haritan leikkuu hampaasta siitä joka leikkaa puuta siitä väännän raudassa sitten asteet minkälaisen harituksen haluaa, terä ei puussa ulvo se leikkaa.
Jätkälle….joo tuollainen terä ulisee, ei leikkaa puru jarruttaa. saa viilata joka tankilliselle. vaikka vika ei ole siinä…..Miksi minulla ja kaikilla joille olen terä huollon opettanut kestä terävänä kauan. Nyt muuten eletään 2015 vuotta tekniikka kehittynyt huimasti. niin minun saha ei ole hyllyssä viikkoa se on metsässä. arkisin ravataan paljon ja viiloput sitten levätään.
Pientä hifistelyä terävyyteen kokemuksella teroitan teräni aina viikonloppuisin tremelin timantti teroittimella on siis pyörivä liike ei tee leikaavaan hampaan kärkeen uria jotka katkeaa sitten kovaan puuhun. raivaus sahalla ei hakata puita, sillä leikataan, viimme viikolla kaadoin metsää jossa poistuman paksuus jotain yli 5cm kaadoin sitä 7ha, harvennuksen alueen puhdistus käsittelyssä. epäilijöille jos terä ei leikkaa muuten kuin polttamalla. en olisi päässyt kyseisille pinta-aloille. ja se haritus on 3.5-4mm menee puuhun kuin veitsi voihin. Niin luontoa äiti antoi vauhtia oli nimittäin luminen metsä aamusin ja päivällä vetine. ei tullut hiki sai hölkätä lämpimikseen.
Jos sahanvalmistaja (husqvarna) kertoo kytkin paketin kestoksi muutamia kuukausia (ammattikäytössä) olettaisin sen silloin olevan noin 3kk keston jos mulla menee 11kuukaudessa 1kytkin ja 2 rumpua on oletetun kuluma ollut normaalia vähäisempää. Valtterille….. ei ne kannot ole mustia jos 4 päivän jälkeen terän hammas uppoaa vielä kynteen jos kokeilee terävyyttä käsittääkseni se on vielä terävä. Terässä on niin monta muutakin leikuun kannalta tärkeää juttua. kerron kokemuksesta tosielämästä. Eräs metsänomistaja raivasi itse, viereisellä kuviolla viilasi joka tankille, kertoi ettei mene yli 5cm puut poikki jumii terää, kuuntelin kun hän sahasi, seuraavalla juttutuokiolla, tein hänelle ammattilaisen terän, kertoili seuraavana päivänä, on ilo sahata ei enää jumi mihinkään puuhun , jos terä ulisee puuhun se ei silloin leikkaa kunnolla haritus tehty liian tiukaksi/väärin. Niitä ulinoita muuten kuulee monen sahasta kun he raivaavat.
Jep.riippuu sahan iästä, vanhemmista joissa oli ne oikeat laakerit varmaan se öljy oikea. uusimmissa taas se vaseliini. Kerran remppasin semmoisen hussen 343 fx oli säilytetty kulmavaihteesta roikuttaen talvi ja kevät. oli kulmurin rasvat kytkimessä, saha oli alta vuosikas, oli hankalaa poistaa ne rasvat sitten monta liuotin pesua kytkimelle/ rummulle ennen kuin tuli ottavaksi…jätkä onko kokemusta näistä uusista sahoista 500 sarjaisista. kerroit jossakin ketjussa kulmurin alalaakerin vaihtaneesi. se taas uudessa ei onnistu kuin purkaen koko kulmuri, huolto ei niitä pura, antavat uuden koska ei niiltä onnistu purkaa, itse rempannut muutamat pitkitäis putken laakerit maksaa jo yli 60ekee. koko kulmuri 140ekee ei siis kannata.