Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 5,316)
  • Gla Gla

    Pösöllä saa vetää 1300 kilon kärryä. Jos auto särkyy 700 kilon kuormalla, se tuskin on auton vika.

    Gla Gla

    Pahoin pelkään, että my dieselin hintaan vaikuttaa fossiilisen dieselin hinta eli kate kasvaa, jos on markkinatilanne sallii hinnan noston. Siksi tuo verotus on hiukan vaikea asia, kun tuottajia on täällä vain yksi.

    Tuo Jessen äsken korostama vihreys on kovin helppo unohtaa. Riittää kun ei halua ajaa kärryllä. Sen jälkeen ei päästöillä olekaan väliä, perusteet on olemassa. Sama juttu työmatkojen kulkemisessa.

    Näin se näköjään menee. Muiden pitää tehdä, kun itse ei halua. Itse mietin, mitä voin itse tehdä. En mieti sitä, miksi en voi jotain asiaa tehdä.

    Gla Gla

    Fatbike eli fätti? Hieno valinta vapaa-ajan viettotavaksi! Kokeile Jees sinäkin.

    Gla Gla

    Vetokoukku henkilöautoon on keksitty vähintään 60 vuotta sitten ja paljon ei silmälasien hinnan päälle tarvitse laittaa, niin saat jarruttoman kärryn. Vakuutukset maksaa vuodessa 20 € ja muita kuluja ei ole. Tuollaisen 220 kiloa painavan kärryn valmistukseen kuluvan energian ja materiaalin määräkin on olematon verrattuna avolavaan, tekniikasta tai valmistusvuodesta riippumatta. Pösön kokoluokan autolla vetää 400 kilon mönkkäriä (kärry + mönkkäri yht. n. 600 kg) helposti ja poltinpuutkin tulee metsätöistä paluukuormina kivasti kotiin.

    Aikamoisia ratkaisuja saat tehdä, jos hyötysuhteessa tuon meinaat lyödä.

    Gla Gla

    Mikä on flätti, lukoton polkupyörän poljin?

    Gla Gla

    Tuskin tulee kenellekään oikeasti edes mieleen raivauspäivän päätteeksi kömpiä telttaan. Jessekään tuskin tarkoitti taimikossa nukkuvansa.

    Metsässä yöpymistä suosittelen kyllä muuten, mutta aivan eri yhteyksissä.

    Gla Gla

    Suorittava: ”Tiheästi asutulla seudulla metsästäminen on usein mahdotonta ilman erityisjärjestelyjä .”

    Haluan uskoa, ettei hirvet tiheästi asutuilla alueilla vapaaehtoisesti kuljeskele. Jos hirvet ammutaan väljemmiltä alueilta vähiin, siirtyy nuo cityhirvet ihan itse paremmille alueille. Olethan suorittava itsekin sanonut, miten hirvityhjiöt täyttyy, joten pysytään kerrankin johdonmukaisena ja jätetään tuo tarpeettomien uhkakuvien maalailu vähemmälle.

     

     

    Gla Gla

    Minulle jälleenmyyntiarvolla ei ole suurta merkitystä, koska kuten bensan kulutuksenkin kohdalla, kaikki menee. Kyse on siitä, mikä on auton elinkaari suhteessa hintaan eli missä ajassa rahat menee. Mutta edelleen hämmästelen niitä, joka kyseenalaistavat Jessen autovalinnan. Perusteet sille oli päivänselvät ja kiistattomat, se pitäisi hitaimmillekin olla jo valjennut.

    Jees: ”Sieltähän jo myös täyssähköautokin menee laakista 340km:ia yhdellä latauksella. Ranskalaisteknologia on huippua ja myös mukavuus aivan loistava! On hieno olla eristyksen kärjessä jo nyt valinnoissa.”

    On varmasti hienoa olla kärjessä, mutta avaatko hiukan kommenttiasi, mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?

    Sinä ajat perinteisellä polttomoottorilla, jonka päälle on laitettu epäaerodynaaminen kori ja raskaat renkaat ja siksi kulutus ainakin maantienopeuksissa on litran suurempi kuin vastaavalla tavanomaisella voimalinjalla varustetulla 308 farkulla. Sitten myös kuljettelet terveisiä 30 vuotta vanhaa tekniikkaa sisältävällä amerikkalaisella avolavalla. Jos siis kyse oli sinun valinnoista, missä oli se edistyksen (vai tarkoititko tosiaan ”eristyksen”) kärki? Jos oli kyse ranskalaisesta autoteollisuudesta, iloitsetko tosiaan tuon monikansallisen teollisuusyrityksen puolesta? Silloin pitää kuitenkin olla tarkkana, koska ne valinnat eivät ole sinun valintojasi.

    AJ:n linkissä katumaastureiden vaikutusta arvioitaessa täytyy muistaa, että laskelman oli tehnyt järjestö, jolla tuskin on halukkuutta kohdistaa huomiota omiin päästöihin. Yksityisten kuluttajien valinnat on helpomp nostaa tikun nokkaan. Toisaalta en kyseenalaista ajatusta siitä, etteikö suuripäästöisten katumaasturien suosiota kannattaisi tarkastella kriittisesti. Autoteollisuus tekee valtavasti työtä saadakseen moottoreista taloudellisia, mutta kun muoti suosii tuon työn tulosten tuhoamista, minkä sille sitten mahtaa. Toisaalta tämäkään asia ei ole yksiselitteinen. Jos katumaastureita ei olisi, suuntautuisiko tuon kuluttajaryhmän kiinnostus johonkin muuhun, esim. suuripäästöisiin henkilöautoihin? Onko valintaperusteena siis maavara, selkävaivaisten kaipaama korkeus vai auton suuri olemus, joka liittyy enemmän ulospäin annettavaan viestiin kuin omiin tarpeisiin. Onko suurilla katumaastureilla ajava sukupolvi nykyajan versio 80-luvun turbosaabisteista.

    Gla Gla

    Tulokset ratkaisee, ei teot. Toistaiseksi kannan suuruutta osoittava käyrä osoittaa taivaaseen.

    Gla Gla

    Remie: ”Aivan, politiikan tekijät palvovat suuria pörssiyhtiöitä ja luovat tehtaansa yhteen kasaan. Kyllä isompiakin yrityksiä visi hajasijijoittaa.” 

    Minun työpaikkani sijainnissa kyse ei ole mistään yritysjärjestelyistä. Tilanteet ja markkinat vain muuttuu ja yritykset seuraavat perässä. Siinä on turha vikistä haluttomuudesta työn perässä muuttoon EDIT

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 5,316)