Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,551 - 1,560 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Asiaa tuntemattomien toimittajien hehkuttama Joroislaisen jk-metsänomistajan ratkaisua taas ymmärrän täysin. Nainen halusi nauttia omasta 100 ha:n tilastaan. Hän aikoi pitää metsän monimuotoisena, poimia marjoja, sieniä ja kuljeskella peitteisessä metsässään. Hänelle metsä näkyi olevan olopaikka ja maisema-arvona kohdallaan – hyvä niin.

    Veikkaan, että elintulo oli muualta kuin omasta metsäpalstalta. Jos itsellä olisi näin hyvä tilanne, niin aivan hyvin voisin tehdä samalla tavalla! Metsässä voisi olla näpäkkä laavu+nuotiopaikka ja ympärillä hyvät hirvimaastot koiran haukuttavaksi. Hirvikoiran haukku on musiikkia korvalle.

    harrastelija harrastelija

    Suomi on nyt 100 v. Eli tällä korkeudella se on yksi puun kasvatuskierto. Lieköhän kukaan tutkija ottanut Suomen itsenäistyessä vertailupalstoja joissa on jk-metsää ja tasak-metsää? Jos tällainen löytyy, niin siitä voisi verrata tulosta puhtaasti metsätaloudellisesti.

    Osaran aukeita tehdessä ”puhdistettiin” jk-menetelmällä ”hoidettuja” metsiä ja uudistettiin voimakkaasti mm syväaurauksen avulla. Ha-tulos jk-metsän jäljiltä oli jotain 20 m3/ha + kova raivaus joutopuusta. Nyt 50-70 vuoden jälkeen alueella on tehty jopa päätehakkuuta ja tuottavia harvennuksia. Ha-puusto on näin uudistetulla ja käsitellyllä metsällä kasvamassa yli 100 m3!

    harrastelija harrastelija

    Biotalous vaatii kyllä lisää hakkuita ja jos viskoosikuidun tarve lisääntyy, niin Kai Cel ja muut kehitteillä olevat biolaitokset tulevat hyvinkin tarpeeseen. Jos puukuitu korvaa esim. puuvillaa, niin luulisi maapallon suojelijat sen ymmärtää. Olisiko tämä perustana suomalaiselle hakkuulle niissä rajoissa, kun kasvu antaa?

    harrastelija harrastelija

    Sähköautoja markkinoidaan täysin mainosvetoisesti, todellista faktaa saa hakea, eikä sitä jostakin syystä saa kiskottua myyntimiehiltä? Myynti ei joko tiedä tai valmistaja ei halua tietoja ulos?

    Kysymyksiä:

    * minkä tehoinen on tavallisen perheauton moottori? Jos sähkömoottorin eetta on 3 x polttomoottorin, niin p.moottorin 100 kW vastaisi s.moottorin 30 kW.

    * mikä vastaavasti litiumakulla on Ah-kapasiteetti? P.m akunlla se on 70 Ah?

    * minkälaiset virrat ja jännitteet tarvitaan sähköaujen moottorin toiminnassa ja ladatessa?

    Tosiasiassahan sähkömoottori on paljon yksinkertaisempi kuin polttomoottori – ja hyötysuhde on moninkertainen. Sähkön jakeluverkosto on kiinteä ja sen varastointi akuilla on edelleen ongelma. Polttomoottorihan kehitettiin sähkömoottorin jälkeen ja sen avulla vapautui auton itsenäinen liikkuminen tankin antamalla toimintasäteellä. Nestemäisen polttoaineen jakelu on myös onnistuttu järjestämään, eikä raaka-aineesta näytä olevan pulaa !

    Taidanpa kompata Tolopaista niin kauan, kun meinaan maaseudulla ja metsässä ajella 🙂

    harrastelija harrastelija

    Joo, tuo 200 Ah oli ns. ”hatusta” vedettynä, arvelen että jos ”normaaliakku” on siinä 70 Ah, niin sähköautolla tulee olla monta kertaa ”tilavampi”. Sitten latausvirta ei voi olla kovin suuri, laitoin mielessäni sen 50 A (vaatii jo aikamoiset kaapelit ja sulakkeet, kotitaloudessa on 25 – 35 A), joten 2 h x 50 A x 230 V = 23 000 Wh.

    Sähköauto ei vielä niin paljon kiinnosta, että olisin tutkinut tarkemmin. Seuraavaa autoa vaihtaessa täytyy asiaan paneutua. Joka tapauksessa huoltoasemilla tulee olla sähköautoilun yleistyttyä kovasti ruuhkaa autojen nököttäessä 2 tuntia johdon päässä!

    Ja edelleen akustoista ei tahdo löytyä oikein järkeviä vaihtoehtoja. Mutta nyt on eräänlainen taitekohta ja kehitys kehittyy!

    harrastelija harrastelija

    Minä olen lähinnä harrasteluna / hyötyliikuntana tehnyt metsätöitä 1980-luvun jälkeen. Tällä ajalla ei ole juuri tapahtunut kovin suurta muutosta. Raivaussaha on ehkä vähän tullut helpommaksi osaksi valjaiden kanssa. M.sahakin lienee vähän keventynyt ja ketju kaventunut.

    Mutta kun mennään hiukan taaemmas, jolloin olen niitä etuoikeutettuja, että aloitin kaarisahalla, kirveellä ja kuorimaraudalla, niin siitä on kyllä tullut muutosta!

    Metsätyö on olllut aina urakkatyötä. Sullä tavalla on puu saatu halvemmalla. Kk-, viikko- tai tuntityönä saattaisi puun tekohinnat olla toisenlaiset! Kiire tulee siitä, että pitäisi saada enemmän lyhyessä ajassa. Veikkaan, että ammattimetsuri on palstalla ehkä 6 tuntia. Entä, jos palstalla olisikin 8 tuntia? Siinähän olisi aikaa pitää lounastaukokin.

    harrastelija harrastelija

    Eikös Orpo suunnitellut pikalatauspisteitä pääteiden huoltamoiden yhteyteen? Se ei kyllä maksa miljardeja, oliko jotain 20 miljoonaa? Maksajia olisi ainoastaan autoilijat, huoltoasemillehan se tuo lisäbisnestä.

    Enpä ole kehdannut laskea tarkemmin, mutta kahden tunnin pikalataus vaikkapa 200 Ah 230 V jännitteellä olisi 23 kWh. Sehän tekisi nykyisellä taloustaksalla (15 c/kWh) 3,45 € + vuokra ja palvelu.

    harrastelija harrastelija

    Tuohan oli mielenkiintoinen pointti; höllennetään lakia, niin saadaan laiskimmatkin mo:t ja etämetsänomistajat mukaan hakkuisiin. Vai onko se myös GP:n väelle myönnytys rumien aukkohakkuiden vayhtoehtona?

    Talouden kannalta on perustelut pitkällä tähtäimellä (= puun kasvun kiertoaika) jatkuvalla kasvatuksella varsin heppoisia. Mieluummin vaikka kaikkiaan metsäomaisuutta voi pitää eritasotilanteessa, jolloin hakattavaa on usein vaikka vähän pienemmillä kertamäärillä.

    harrastelija harrastelija

    Hybridejä näyttää olevan kahta sorttia: a) lähinnä jarrusähköä keräävä mm. Toyotan hybridit ja b) ladattavaa sähköä käyttävä. Akkuvaatimus näissä lienee erilainen?

    Jarrusähköllä ja bensakoneella on selvää, että maantienopeuksissa bensaa palaa, ilman vastus nousee nopeuden neliössä. Dieselhybdidejähän ei kannata tehdä, koska dieselin talvi- ja kaupunkikulutusetu bensakoneeseen verrattuna jää silloin pois.

    Sähköä ladattaviin hybriideihin täytyy mukaan ottaa sähkön kulutus, koska olen ymmärtänyt, että akut pannaan aina seisokissa lataukseen. Laskun mukaan kWh taloussähkönä siirtohinnan kanssa menee jo yli 15 centin!

    harrastelija harrastelija

    Venäjän metsät pääsääntöisesti ovat luonnon tilassa. Infran ja metsäteollisuuden puute estää tehokkaasti Venäjän puun käytön. Tilanne saattaa muuttua, kun öljyn / kaasun menekki pienenee ja Venäjä huomaa Kauko-Idän kovan puun tarpeen. Siinä käy toisinpäin, eli Suomen metsät joutaa silloin suojeluun, koska puun kasvatus ja kerääminen on liian kallista.

    Vihreiden voimakkaan kasvun mukaan Aallosta tulee seuraava pääministeri ja metsäteollisuus muuttuu kannattamattomaksi. Sitten jatketaan velkarahalla kunnes rahahanat menevät kiinni  ja olemme ulkopuolisen sääntelyn piirissä. Sitten kaikki varmaan kerätään asumaan pääkaupunkiseudun slummeihin eriväristen pakolaisten kasnssa?

Esillä 10 vastausta, 1,551 - 1,560 (kaikkiaan 2,417)