Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Tuosta hiilinielukorvauksista, jos näin päätettäisiin maailman laajuisesti, niin Venäjä saattaisi saada parhaan potin!
Nyt näkyy otsakkeita lehdissä, että hakataan niin paljon, että hiilen sitominen vähenee. Nythän on tarkoin tiedossa se, että paljonko metsän kokonaiskasvu on Suomessa. Toisaalta hyvin tarkassa seurannassa on ne kuutiot, mitkä hakataan /v.
Olisiko yhteensä kuitenkin niin, että metsä kasvaa koko ajan enemmän kuin hakataan? Silloinhan kokonaisuus päästöt/hiilen sitominen olisi positiivinen?
Mollivoittoiselta näyttää metsämiesten ajatukset olevan! Koiranhäkit puhdistin ensin lapiolla paskat kukkamaalle lannaksi ja sitten painepesurilla pohjaviira puhtaaksi. Onpa siitä nyt hyvä napata isompi tarve lapiolla pois ruokaa viedessä.
Joulukuussa tehty päätehakkuuleimikko on aivan tien varressa. MG oli varannut sen kelirikkoajaksi ja tukista tuntui olevan kova pula. Toissapäivänä tuli urakoitsijalta viesti, että moto tulee 5.20. Käytiin morjestamassa ja sovittiin muutamista yksityiskohdista; – koivut itselle ja vähänkään huonot tuulenkaadot koivupinoon! Onpahan ensi kevääksi taas kuntoilua. Tukit nostetaan rekkaan 5.6. alkaen ja alue siemennetään myöhemmin männylle.
Niin, n. 50 m halkaisijaltaan oleva alue raivattiin liittymään helikopteritoimintaa varten. Osalle harvennetulle alueella pudotetaan booritettua raestettua tuhkaa. Näillä puun hinnoilla ja korkeilla hoitomenoilla tuntuu välillä vähän turhauttavalta, mutta kyllä toiminnasta saa aina hyvän mielen!
No niin ”suimo”, oletko saanut käsitystä metsäveroista ja muutenkin palstalaisten näkemyksistä metsän omistuksesta? Kerroppa mielipiteesi, oletko saanut apuja?
Niinpä, ketjunhan aloitti ”abietis”, välillä olen kyllä perännyt, että miten aloittajan auton valinta on edennyt? Tässä on aisaa pohdittu puolelta jos toiseltakin.
Eilen rakennusmies kävi arvioimassa mökin katon uusimista ja lupasi ensi viikolla tarjouksen sähköpostiin. Volvo V70 hopean värinen oli ajokkina ja tosi timmissä. Kysyin, että mitä hän tykkää autosta? Hän vastasi ostaneensa auton muutama päivä sitten! Kiersin autoa uutena, mutta ajatus kulki, että hetkinen, ei tämä ihan uusi taida olla?
Kaveri kertoikin, että moottori oli lastutettu 2,4 litran diesel, kulutus maantiellä alle 5 l/100 km, vm 2002. Ajettu oli vain n. 570 000 km!
Onko ”Maalaisseppo” verorraja, vai miksi noin monimutkaisesti? Minä teen itse hankintana sen 125 m3 ja siitä eteenpäin sitten pilkekoneella. Täällä verottaja on sen kyllä hyväksynyt. Alussa oli traktorin käytöstä vähän erimielisyyksiä, mutta lopulta verottajakin hyväksyi tr:n, ettei tarvinnut ihan kirveellä hakata.
Tai sitten jos motolla teetätän max 125 m3, maksan teosta ja pistän sitten klapeiksi.
Tanelilta hyvä lisäys, alv-ilmoitus kannattaa varsinkin omatoimista mo:a. Pidin sitä itsestään selvyytenä.
Hankintatyö ja metsävähennys eivät ole toisiaan poissulikevia. Hankintatyöllä saatu puun hinta on suurempi kuin pystykaupassa, mutta hankintatyön arvon näät verotaulukoista ja senhän voi vähentää tulosta 2C-lomakkeen mukaan.
Hankintatyö omana työnä on verotonta 125 m3/v. Itse olen klapiyrittäjä hyötyliikuntana ja koska kiintomotista tulee n. 2,5 kertaan irtoklapeja, niin saan tehdä vuodessa 312,5 irtomottia klapeja ilman oman työn verotusta.
Omatoimisuus kannattaa metsänomistajana!
Olen ymmärtänyt, että palstalla on ainakin 2 onnellista uuden auton omistajaa. Jees on onnistunut 3008:n kanssa yhdessä ammatti-kriitikkojen kanssa, koska auto on valittu Euroopan vuoden autoksi!
Miten ”Visakallon” valinta on onnistunut? Siitä ei ole vielä kuultu oikein vakuuttavaa kokemusta? Nikkien kokoontumisajoissahan he voisivat ohjelman täytteeksi esitellä viimeisimmät perustellut kokemuksensa ja samalla saataisiin puolueeton vertailu.
Sijoitetut eläkerahastot tuottavat kyllä nykyeläkkeet. Alkupotti on kyllä itse maksettu.
”suimo”: älä usko noita mustamaalaajia, osa on joutavaa jorinaa. Kyllä tällä palstalla saa asiallistakin palautetta.
Ensinnäkin oletko Metsälehden tilaaja, siellä on tuorein vero-opas: Metsäverokirja 2016 (Metsäkustannus).
Lyhyesti se menee näin: Täytät 2C-metsäveroilmoituksen ensi helmikuun loppuun mennessä tästä vuodesta (2017). Siellä on kohta tulot, sinne kirjaat puun myynnin tulot.
Veroilmoituksessa on monta kohtaa, joihin kirjaat menot ja vähennykset, esim. metsävähennys, jos on? Sitten kaikki muut metsätoimintaan liittyvät menot, matkat, kalusto, työvälineet, työkamppeet, lehdet… kaikki mitä olet metsäalaan laittanut. Lomakkeella näet sitten mitä jää tuloksi, tai jos menoja on enemmän vähennyksineen, niin tulee tappio jonka saat hyvittää muista tuloista!
Saat näistä hankkeista erottaa alv:n, jonka vähennät puun myynnistä tulleesta alv:ista ja teet alv-ilmoituksen myös ennen helmikuun loppua. Vertailusta sitten riippuu, että saatko alv-maksua vai jopa palautusta!
Tasa-arvosta huutaa oppositio (3 puoluetta) koko ajan, mutta tilanne on sotessaakin niin, että varsinaiset veronmaksajat maksavat yleisen sosiaalihuollon ja silti joutuvat itse menemään nykyiselle kalliille yksityiselle, johon kelan korvaus on naurettava.
Esim. hammashuolto; menetin tapaturmaisesti etuhampaan poikki ja toinenkin vioittui. Sain päivystykseltä ajan ja virolainen nuori ja kaunis hammaslääkäri poisti katkenneen hampaan lopun. Jatkohoito oli EHKÄ vuoden jonotuksella!
Pakko siinä oli mennä yksityiselle ja siellä poistettiin toinenkin viallinen hammas. Jatkossa käyntikertoja tuli, rahaa kului, mutta nyt on hyvät hampaat pitkästä aikaa!
Yleisen hoidon varassa olisi liemiruoka ollut menuuna vuosikaupalla!