Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Ilmastopimustahan ei ole tehnyt nämä suuret paskaajat; Venäjä, Usa, Kiina, India, Afrikkalaiset, Kauko-Idän jättiläiset.. eli ylivoimaisesti suurin osa maailman väestä. Taistele sitten pienenä ”tuulimyllyjä” vastaan!
Suomen valtio saa fosiilisen polttoaineen polttamisesta niin paljon verotuloja, ettei tosissaan pyrikään bioenergiamaaksi vaikka sitä (bioenergiaa) on kyllä koko maan tarpeeksi. Paitsi Helsinkiläisille ja Jyväskylään, jotka ovatkin vihreiden saarekkeita.
Eihän se sovi nykykulutukseen, että koneet ja laitteet kestävät kauan. !990 o9stettu Mielen vaatepesukone keskeytti pesun ja ilmoitti jonkin vian. Vastaavan laatuinen pesukone olisi maksanut yli tonnin. Tutulta sippasi myös vaatepesukone ja hän osti uuden n. 400 € tutkimatta vanhaa sen enempää.
Minä pyysin paikalliselta tunnetulta kodinkonekorjaamolta tarjouksen vanhan korjaamisesta. Asiallinen kaveri tuli kotiin ja avattiin kansi. Hän sunnisti korttivian, rikkonaisen letkun ja huonoksi menneet iskarit. Korjaustarjous oli 470 €.
Tehtiin korjaussopimus, kaveri tilasi osat ja tuli sitten laittamaan ne paikoilleen. Varaosassa oli pieni ero, soittamalla Vantaalle hän pystyi korjaamaan osan paikalla. Siinä meni aikaa vähän enemmän ja konetta käynnistettäessä kysyin, että mitä korjaus nyt sitten kaikkiaan maksoi? Kaveri sanoi, että se mitä tarjottiin, matkat ja ylimääräisen työn hän otti omaan piikkiin – nostin miehelle hattua-noin kuvaannollisesti!
Miele toimii edelleen kuin ajatus!
Jotenkin tuo automatiikan ottaminen osaa ajoon on outoa. Kuljettaja muuttuu matkustajaksi, aivan kuin silloin, kun menetät auton hallinnan esim. liukkaalla kelillä. Jo espin käytössä huomaa ilmiön. Täällä on lumikelit niin pitkään vuodessa, että kaistan vahti ei oikein sytytä.
Yleensäkin automaatin ottaminen auton hallintaan tuntuu koko ajan harjoittelulta ohjaamattoman auton kehityksessä. Varsinkin kauko-idän valmistajilla elektroniikan lisääminen autoihin on markkinakikka. On kuitenkin myönnettäävä, että käytön myötä alkaa ihan kaivata näitä hienouksia. Kolme merkittävintä ominaisuutta on mielestäni: a) automaattivaihteisto, b) automaattinen valon vaihto, c) vakionopeussäädin. Entä mitä muilla raatilaisilla?
Multapohjaiselle kankaan kupeelle kääntömätästys onnistui mäntytaimien kanssa hyvin. Kuivemmalle ja ohuelle pintaosalle laikutus ja istutus männylle – ihan ok.
Savikkopellolle kääntömätästys kuivatti mättäät niin, ettei kuusen taimia saanut oikein kunnolla alkuun. Heinä kyllä kasvoi kuivasssa savessa. Rämeellä aika suuri kääntömätästys onnistui männylle, koska pohjana löytyi kivennäismaa.
9 vuotta sitten äestyskone teki konekylvön. Liekö ollut liian kuiva kesä vai eikö ollut siemeniä koneessa vaikka ostin 98 %.set siemenet, koska siemennys epäonnistui!
Metsään.fi oli laskenut 5 000 tainta/ha. Kahden vuoden jälkeen istutin kahdessa keväässä 2 000 tainta, koska kylvötaimia oli vain joku siellä täällä. Se konekylvö oli ainakin huuhaata!
Kyllähän sitä vanhojen kavereiden kanssa muistellaan, että millaista se oli ennen savotoilla ja omassakin metsässä työskentely . Aika kultaa muistot, ei se herkkua ole hankkia leipä metsästä. Toinen asia on, jos leipä tulee muualta ja metsässä liikuminen on enempi mielenvirkeyttä ja puuhastelua.
Täällä kirjoittajilla on varmasti kovin laaja tausta siitä, miten toiminta metsässä tehdään. Lauri Vaaran tausta tunnetaan, ”jovain” lienee samoilla pohjilla, mikä lienee ”Klapikoneen” kompetenssi? Onko viisaus luettu vai onko se koettu? Kyllä kait meillä kaikilla mo:lla päätarkoitus on hyötyä ja nauttia metsän omistuksesta mahdollisimman hyvin.
Aurinkopaneeleiden teho meillä päin on vain lyhyen aikaa vuodesta – huhti-syyskuulla ja auringon pitäisi paistaakin!. Kesällä veden lämmitykseen olisi varmaankin apua. Paikallinen Loiste lupasi kyllä ostaa kesällä ylimääräisen sähkön, siirtohintaa ei aikonut antaa. Silloin saisi hyötyä oman kulutuksen vähentymisen lisäksi.
Pienen tarjouskierroksen jälkeen hintaa olisi tullut n. 8 000 € ja kuoletus alle 10 v. Talvella aurinkokennot olisivat lähinnä lumen kerääjiä. Toinen tilanne on etelän maissa, mikähän siinä on, etteivät Afrikassa niitä käytä. Loppuisi nälänhätä eikä tarvitseisi ruokkia täältä ilmaston äärirajoilta? Kyllä tuo ”kehitysapu” tulisi olla toisinpäin!
Niin, onnea Jeesille vain uuden auton kanssa. Tänään olin kaverin kyydissä ja ohituksessa lähti vasen peili ohittajan matkaan!
Mhy:hän tekee juuri tällaista koontaa valtakirjakaupoilla ja yrittää sopivalla lajilla ja laadulla myyden eri toimijoille saada enemmän hintaa. Tällöin tulee kumminkin lisää yksi välikäsi, joka vetää välistä oman toimintansa rahoittamisen.
Miksi yhtiö, jolla on sellutehdas ja saha käyttäiaisi välikättä, koska saa puun suoritusportaan avulla suoraan itsekin? Yrityksethän käyvät keskenään vaihtokauppaa, saha ei tarvitse kuitua – sellutehtaalle tulee liikaa tukkeja. Mhy saa ehkä jonkun euron puusta enemmän keskittämällä suurempia eriä, mutta mo:lle ero sulaa Mhy:n välitysprovikkaan.
Tuossa alkuviikolla kun kauppaa hierottiin, niin keskusteltiin myös hankintasavotasta tai toimitussavottako se on fiksummalla nimellä? Olisiko siinä kumminkin se ero, että hankitapuut tulevat tien varteen ja toimituspuut portin sisäpuolelle?
Ostajan mukaan molempia on n. 1/4 ostoista. On olemassa isompia metsän omistajia, jotka pystyvät tekemään metsässä ja rekalla tuomaan puut tehtaalle. Pienehköllä mo:lla varsinkin etäsellaisella on aika vaikea olla puun toimittajana.
Kaupan yhteydessä jälleen korostui puun tarpeen hektisyys. Nyt tarvittiin mäntytukkia jo kesäkuussa sahalle! Muutaman sataha:n omistajana en kyllä pysty tähän vauhtiin toimijaksi! Aikaisemminkin varsinkin tukkien osalla on joutuisimmassa vauhdissa rekka on lastannut sitä mukaa, kun ajokone tuo tien varteen. Hyvä ettei ajokoneesta ole suoraan lastattu rekkaan!
Pystykaupassahan ostaja käyttää metsää varastona mistä voi ottaa silloin, kun tarve tulee. En usko, että tästä hidastetaan tulevaisuudessa, tahti on koventunut koko ajan.
Kalliiksi tulee sähköautolla huristelu näillä taloussähkön hinnoilla!
Pieni vertailuesim: 100 kW:n moottori hyrisee tunnin maantiellä, kulutus on 5 l dieseliä / bensaa a’ 1,25 / 1,5 = 6,25 / 7,5 €.
Sähkön hinta on käyttö- ja siirtomaksuineen laskun mukaan n. 15 c/kWh. 100 x 0,15 € = 15 € !