Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Tässä on selitys sillekin, että me täällä kirjoitelevat olemme aktiivisina myös parhaina työaikoina. Oikeasti metsässä työskentelevät mo:t eivät juuri työaikoina – ja muutenkaan – jaksa edes lukea kaikkea tätä tulvaa, mitä nykyisin tällä foorumilla tulee.
Itsellä lähin puutyömaa on vajaan kilometrin päässä, joten keskellä päivääkin tulee tauolla vilkaistua uusia juttuja. Hankintaa tulee vain muutama sata mottia vuodessa, joten sillä ei paljon pröystäillä.
Tässäkin tullaan erilaisten tarpeiden ja erilaisten metsänomistajien kategoriaan. Yleisin mo-ryhmä tuntuu olevan katumaastureiden kannattajia. Tavallista korkeampi korirakenne helpottaa meidän ikäihmisten auton käyttöä. Etuvetoisuus riittää katuajeluihin, ei ne tiet taajamissa vielä niin huonossa kunnossa ole, että 4-vetoa välttämättä tarvitsee.
Toinen etu on pienikorisuus. Nykymarkettien parkkiruudut ovat niin pieniä, että isompaa autoa saa sompailla tarkemmin. Parkkitutkat auttavat tähän asiaan, en ymmärrä mihin parkkitutkia metsässä tarvitsee?
Sitten on metsänomistajat, joiden hankintahakkuuta tulee muutama tuhat mottia vuodessa ja päätehakkut pystykauppana päälle. Nämä metsänomistajat eivät ole kiinnostuneita pikkuisista etuveto- ”mmastureista”. Käyttöautona on Hilux, Amorek ym . vastaava. Muuten ajokkina on MB, Toyota LC, BMW X5 maastureita, joilla tehdään pitempiä reissuja Lappiin, Rukalle, Vuokattiin …
Toteutuneista hirvivahingoista löytyy varmastikin kartta siitä, että missä niitä hirvivahinkoja on. Hirvien vähentämistä voitaisiin kohdentaa näille alueille. Tuskinpa esim. Kuhmossa vahinkoja on, koska hirvikanta on metsästyksen alarajoissa. Sitten on nämä lähinnä Etelä-Suomessa olevat ongelmat hirvitiheyden laskussa. Onhan päivän selvää, että hirvitiheys tulisi laskea kpl/metsämaa eikä peltoaavikoita oteta mukaan.
Kainuussa peltoalat ovat pieniä ja osa on metsitetty tai vesakoitunut, joten niillä on hirville luonnon mukaista ruokaa. Hirvilaskennassa ne voi olla mukana. Suurin ongelma kokonaisuudessaan tuntuu olevan se, ettei kaatolupia saa riittävästi. Vastuussa on lupien myöntäjät. Täälläpäin kyllä käytetään kaikki sallitut luvat ja vähän ylikin. Osa metsästysseuroista ilmoittaa hirvikannan suuremmaksi, että lupamäärät nousisivat.
Ennen vanhaan kun hakattiin metsää lauantainakin, niin todettiin vain, että kyllähän puuta riittää, kun sitä hakataan vain 6 päivänä viikossa ja metsä kasvaa 7 päivänä.
Tuo mo:n puun kasvatus on niin moninainen juttu, että sitä on vaikea verrata konkreettiseen työhön, mitä hakkuu on. Tänä päivänä suuri osa on ns. etämetsän omistajia. Metsää on tullut lahjana, perintönä, sijoituksena. Nykymo ei ole välttämättä edes käynyt metsässään. Itse käytän mieluummin nimitystä lähimetsän omistaja.
Hirvestysriippuvuus pitää kyllä aika monen metsästystä harrastavan pihdeissään. Addictio on käsitettävä laajemmassa perspektiivissä kuin pelkästään saaliin himona. Sosiaalinen merkitys hirven metsästäjille on suurempi. Metsästystapahtumassa sinänsä on paljon sellaisia tekijöitä, joita alan harrastajat arvostavat enemmän kuin tappamista. Luonto, irtautuminen arjesta, samoin ajatteleva kaveripiiri, monelle syksyn metsästystapahtuma on koko vuoden täyttymys.
Palstan uusien autojen hankkijat tuntuvat päätyvän pieniin itsekantavan korin omaaviin etuvetoisiin kaupunkiautoihin. Näihin kun rakentaa vielä bensakoneen, niin voi sitten hyvällä omallatunnolla hankkia toiseksi autoksi Metsänomistajan oikean metsäauton, jolla kehtaa ajella metsäteitäkin eikä tarvitse varoa, että vesat raapivat.
Nuo Mazdan SUV:t eivät näytä puristavan moottoreita kovin tiukaksi.
Tuo 100 % verotus nettotuloista kiinnostaa, lisäisiköhän se yrityksen investointeja, ettei tarvitsisi voittoja antaa verottajalle? Valtioyrityshän toimii periaatteessa näin , eli yrityksen tuotto olisi valtiolle. Mikähän siinä on, että nuo puhtaasti valtion yritykset eivät oikein kannata?
Yrittämisessä kuten muutenkin työssä aina roiskuu, kun rapataan! Päättäjien tehtävä on ohjata lainsäädännällä se, että toiminta on rehellistä. Tarkastajat ovat sitä varten, että kaikki toiminta on lain mukainen. Vastaan tulee sitten se byrokratian peikko, jos tarkastajia on liikaa.
6tukki: $…Yritysveron kuuden prosentin lasku merkitsi lähes miljardin tukea, kiky-sopimus noin 2,5 miljardia euroa ja työnantajain sosiaalivakutusmaksuja siirrettiin työntekijöiden maksettavaksi muutaman sadan miljoonan euron edestä….$
Yrittäminen pitää tätä maata jollakin tasolla pystyssä, aikamoinen silmänkääntö / aivopesu täytyy olla, jos veron pienentäminenkin lasketaan tueksi!
Jos valtiolla olisi luonnonvaroja kuten öljyvaltioilla, niin silloin voisi kuvitella jotain kansalaispalkkaa / tukea oleilemiseen. Täällä joillakin tahoilla yritetään estää kaikin keinoin niitäkin vähäisten luonnonvarojen hyödyntämistä kuten metsä- ja kaivosteollisuus. Työtähän pitäisi silti jonkun tehdä, jotta oleileminenkin onnistuu. Kai siirtotyöläisiä tulisi vielä köyhemmistä maista kuten öljymaissa tehdään?
Huvittaa kyllä edelleen nuo ”katumaasturit”. Jo nimessä on ristiriita, mitä helevetin maasturia sitä katuajossa tarvitaan? Jotenkin myös ihmetyttää, että nuo nykyaikaiset ”maasturit” ovat pääasiassa 2-vetoisia. Maasturilla ymmärrän, että niillä pääsee muuallakin kuin kadulla.
Työaikana kun kävin työmatkoilla naapurimaassa, niin otin työautoksi Ladan. Siitä huolimatta jäin kerran kiinni kevätrospuuton aikana keskelle katua! Nähtävästi Lada ei ollut ”katumaasturi” .
<b>SUV</b> (<b>sport utility vehicle</b>) -käsite on peräisin Yhdysvalloista. Käsitteellä tarkoitetaan autoja, jotka Suomessa luokitellaan lähinnä maastureiksi ja kaupunkimaastureiksi.<sup><i>lähde?</i></sup> Katumaasturit ja crossoverit sekoitetaan usein keskenään. Crossoverin ja katumaasturin ero on se, että crossoverit rakennetaan itsekantavalle korille, katumaasturit taas erilliselle runkorakenteelle. (Wikipedia)
Joku tuntematon auton koeajaja tupsahti klapilaaniini. Oli lähtenyt sivutielle testaamaan koeajamaansa auton iskareita. Auto löytyi Autotallin käytettyjen listalta: MG ML 320 diesel ajettu 108 tkm ja hinta vain 26 000 €! Sanoin heti, että jos et ota, niin minä käyn hakemassa auton liikkeestä!
Ikävä kyllä emäntä sattui tulemaan juuri silloin kävelysauvojen kanssa ja totesi ykskantaan, ettei meillä ole metsää tarpeeksi tuollaisen auton ylläpitämiseen 🙁