Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,871 - 1,880 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Automyyjä ja asiakaspalvelu ? Aikamoisia eroja eri liikkeiden välillä. Aivan testimielessä olen käynyt 4 eri myyntikohteessa ja saanut 3:ssa saanut hyvää palvelua. Heti sisälle tullessa on tultu morjestamaan ja keskustelemaan asioista. Koeajoa ja tarjousta on tietysti tarjottu, mutta onhan selvää, ettei autoa osteta kuin leipää. Uuteen autoon sijoittaminen vie näin eläkeläiseltä n. vuoden eläkkeen!

    Yhdessä liikkeessä, jossa olemme asioineet ja jopa ostaneetkin auton kävin kävelemässä hallin läpi kahtena eri päivänä. Siellä käveli muitakin asiakkaita saman aikaisesti. Myyjiä oli joku paikalla ja heitä kiinnosti enemmän keskinäinen jutustelu ja kahvittelu.

    Katsoin konsernin kehityspäällikön sähköpostin ja kirjoitin pienen viestin. Kerroin, että yleensä kannattaisi asiakkaalle sanoa edes päivää, jos meinaa palvella. Sunnuntai-aamuna tuli viesti paikallisjohtajalta.

    harrastelija harrastelija

    Suurimmat ja nopeimmat ilmaston muutokset ovat syntyneet aikoinaan – ja todennäköisesti vastakin – tulivuorten purkauksista. Nykyisten purkausten määrä on suhteessa pieni, mutta ei liene ennustettavissa se, että milloin tömähtää eri puolilla maapalloa useampi suurpurkaus ja tuhkahuntu eristää maapallon auringon lämmöstä.

    Maanjäristykset tuntuvat kovasti lisääntyvän. Nämä ihmisten aiheuttamat fossiiliset päästöt on ennustettavissa ja aiheuttavat tasaisen, mutta kumminkin luonnonvoimiin verrattuna pienen muutoksen.

    Suurin ja juuri ihmiskunnan aiheuttama ongelma maapallon tulevaisuuden kannalta on älytön väestön lisäys, joka on jo ajat sitten ylittänyt maapallon kestokyvyn. Linkola on asian jo ajat sitten julistanut.

    harrastelija harrastelija

    Hauskaa luettavaa näin lauantai-aamun ratoksi 🙂 Nettimetsureille passaisi vanha vitsi, kun kaveri päivitteli, että selkä tulee kipeäksi metsäradiota kuunnellessa !

    Kerrompa erään autoretken työaikana Jyväskylässä. Pelasimme lentopalloa ns. työpaikkajoukkueella ja karsintojen jälkeen voitimme Pajulahdessa järjestetyssä finaalin turnauksessa SM:n! Johtaja innostui niin, että vaati lomamatkaa ja lupasi firman Chevrolet hlö-pakettiauton porukalle. V-8 automaattibensalla lähdettiin porukalla 1+8 reissulle Puolaan. Siinä oli monta mutkaa matkassa, koska Puola oli 1970-luvun lopulla rautaesiripun maita.

    Yritimme saada maahan kutsua, mutta se ei oikein onnistunut, koska vastaavaa työpaikkajoukkuetta ei löydetty ystävyysotteluun. Niinpä kirjoitimme itse englannin kielisen kutsun ja arvelimme sen rajalla riittävän. Menoreitti suunniteltiin Ruotsin kautta ja lyhyin laivamatka katsottiin Ystad’ista muistaakseni joku Swinouskiin Puolan kaupunkiin.

    Kuski ”Letukkaan ” piti olla kuorma-autokortin omaava, koska painot meni sen verran yli hlö-autokortin. Minun lisäksi pomolla oli sellainen. Pomohan astui rattiin ja köröttelimme ruotsinlaiva satamaan. Laivanatka menikin mukavasti, mutta Ruotsissa pomo ei alkanut kuskiksi vaan perusteli, ettei hän ole koskaan ajanut alkomailla. Seurauksena oli, että meikäläiselle tuli ns. raitis ulkomaan matka :(. Olihan ohjelmassa katsella Puolaa vähän laajemmin.

    Kavereille tuli yllätyksenä, kun lähdettiin Tukholmasta etelään kunnon baanaa. Pomo ei nimittäin tiennyt letukan hienouksia ja kun ensimmäisessä kiihdytyksessä polkaisin ”kick daunin” pohjaan, niin porykalta neinasi lippikset tippua päästä !

    Puolan kamaralla päästiin maihin omalla kutsulla, mutta ongelmani oli valuutan puute! Puolaan sai silloin viedä valuuttaa, mutta pois ei sieltä saanut tuoda. Käytännössä meillä oli dollareita vähän joka ukolla. Valuutta-vekslarit iski kiinni heti satamassa ja sieltä saatiin sitten zlotyjä riittävät tukut – kaikki vaihtajat tosin yrittivät huijata!

    No se oli melkoinen matka noin 1/3 Puolaa nähtiin. Yhtään lentopallo peliä ei pelattu vaikka sen varjolla oltiin maassa. Tankattiin myös monessa paikassa. Siinä oli omat sääntönsä. Jos tankilla oli 2 hlöä, niin zloteilla saatiin normituristitaksan mukaan. Jos tankilla oli 1 mies, niin pukkasin dollarin pari vaivihkaa kaverille, niin silloin tankattiin paikallisen taksan mukaan ja tankki täyteen! Yhdet sakot saatiin likennevaloissa Podstamissa, en tiedä mistä syystä, poliisi pysäytti ankarana ja kirjoitti lapun. Meillä oli kolikkolaatikko autossa ja sakko oli niin pieni, että kaivoimme kolikot poliisin käteen ja nauroimme päälle! Sitä nauramista poliisi ihmetteli kovasti vaikka hän niin tuimana oli sakottanut !

    harrastelija harrastelija

    Takavuosina risuja päätehakkuulta kerättiin €/ha korvauksella. Perusteluina oli, että risujen poisto helpottaa uudistusta. Männikkökankailla oli kyllä risukasojen poiston jälkeen helpompi laikuttaa. Lisäksi siellä oli parempi istuttaa taimia, kun risukasoja ei ollut.

    Kantojen nostosta sai hyvässä lykyssä myös sen €/ha. Perusteluina myös uudistamisen helppous valmiisiin ”laikkuihin”. Siinä näyttää käyvän kumminkin niin, että kun rehevältä kuusikolta revitään kannot juurineen, lähes koko alue menee mustalle mullalle. Heti kuusen taimien istutuksen jälkeen on hommaa auttaa taimet elämään, koska muu röynä nousee rehevään multaan. Jos lähimaillakaan on koivua, niin on se valtava vesakko, mikä valtaa kuusen taimikon.

    harrastelija harrastelija

    Pitäisi kyllä käsitellä ennakkoraivaustarve omana asianaan. Ei auta mitään, että syyllistetään esi-isiä tai edellisiä omistajia. Tarve on nyt ja sen kanssa toimitaan!

    Samoin tämä sivustokin kuten moni muu vesittyy kahdenkeskisiin kinasteluihin, jotka johtavat hlö-kohtaisiin haukkumisiin, vaikka todennäköisesti henkilöt eivät edes tunne toisiaan vastaan tullessa!

    Jotenkin tuntuu aivan hukkaan heitetyltä energialta, kun todennäköäisesti alansa hyvät ammattimiehet solvaavat toisiaan mitättömistä asioista.

    Luulisin, että esim. Jees-Harjavalta voisi kertoa puuhistaan hybridihaavan kasvatuksesta ja tarpeesta sekä käytöstä, koska hän hallitsee sen puolen. Jätkä on taasen tehnyt ja opettanut metsäalan erilaisia töitä. Hallitsee työkoneet ja niiden käytön, miksi tuhlata aikaa ja foorumin sivuja toisarvoisilla kommenteilla ? Tietysti tämäkin foorumi kaipaa välillä sitä perinteistä ”jätkänhuumoria”, mutta siinäkään ei tarvitse mennä hlökohtaisuuksiin!

    harrastelija harrastelija

    Tuo ennakkoraivaus on ollut alitajunnassa ja se vaatii kyllä tarkemman pohdiskelun, koska sekin aiheuttaa kustannuksia mo:lle. Tästä pitäisi kyllä rakentaa oma sivu, mutta kun noin kiihkeästi asiaa lähestytään, niin otan taas esim. omasta käytännöstä. Se, kuka ennakkoraivaa, on sovittava kaupantekohetkellä. Ellei muuta sovita, niin ostaja saa hoitaa. Jos mo raivaa ennakkoon, niin se on syytä mainita kaupan teossa ja ottaa toivottavasti huomioon m3-hinnassa!

    Ennen ensiharvennusta olen tehnyt muutamia ennakkoraivauksia. Suurin savotta oli lähipalstalla 23 tankillista raivaussahalla n. 12 ha:n kuviolla. Viimeisin viime kesänä 1 ha:n alueella 4 tankillista.

    Erittäin tiheässä ( 4500 – 6 000 r/ha) 6,4 ha:n kuviossa sovin yksityisen tr-motomiehen kanssa savotan. Kävin raivaussahan kanssa aluetta låpi ja moto aloitti homman ennakkoraivatulta puolen. Hän tavoitti minut ja ehdotti, että hänkin voisi raivata ennen motohakkuuta, niin saataisiin alue kuntoon!

    Näin tehtiin. Vedettiin kahdella sahalla homma loppuun. Maksoin yrittäjälle tuntikorvauksen ennakkoraivauksesta. Mototyö oli sovitun m3-korvauksen mukainen.

    harrastelija harrastelija

    Tosi tarpeetonta, lopussa tuli iho ihan kananlihalle! Tuollaisella käsittelytaidolla raivaussahan takapotku on äkkinäinen ja puuta työtävä kaveri oli kyllä jo sahan kääntösäteellä!

    harrastelija harrastelija

    Yleensähän kaupan yhteydessä ”sovitaan” hinnat ja sen perusteella ”lasketaan” ennakkonaksu. Sitaatit sen vuoksi, että nyt puumarkkinoilla tarjontaa on liikaa. Hinta tahtoo olla se, minkä ostomies tarjoaa lapulla. Sopimusasiakkaana voi odottaa  ehkä vähän parempia hintoja kuin sivulliiselle ja hintaa voi kompensoida esim. päätehakkuun jälkeisellä uudistamiskustannuksella.

    Hintataso sekä pysty- että hankintakaupoissa on tiukentunut ja hakkuuajankohta tulee lähinnä yhtiön sanelun mukaan. Ennakkomaksua yritin vähän korottaa, mutta ei se noussut – ostomiehelle oli annettu tiukat raamit! Toistaiseksi auto jäi uusimatta 🙂

    harrastelija harrastelija

    Rane2: ”

    Kun myy polttopuuta asiakas on se joka ostaa niitä pilkkeitä..Jostain syystä (kokoero/hinnanmääräysvalta ?) puukaupassa myyjä on asiakas.”

    Näinhän se on, kauppaankin kun menee ostamaan tavaraa, niin ostaja on asiakas – ja asiakas on Kuningas! Jalostuslaitoksen rooli on kaksipuolinen; – ostajana on periaatteessa puun myyjälle asiakas! – tehtaalta kun myy sitten syntyneitä tuotteita eteenpäin, niin on myyjänä ja asiakas on tuotteen ostaja.

    Vaimon kanssa kun tätä pohdimme, niin hän oli sitä mieltä, ettei ostaja ole Kuningas vaan Kulanssi !

    harrastelija harrastelija

    Tuo asiakkaide jako parhaisiin ja vähemmän parhaisiin ei nyt oikein natsaa. Eikös kaikki asiakkaat ole saman veroisia? Kanssakäymisen suuruus vaikuttaa kyllä luonnollisesti toimintaan, varsinkin jos on kovin kilpailtu ala.

    Ennen vanhaan ostomiestä puhuteltiin kunnioittavasti ”Metsäherraksi”, koska puun ostaja oli kyllä maaseudulla rahan tuoja. Nykyisin puhettelen edelleen ostomiehiä ”Metsäherraksi”, mutta he tuntuvat pitävän sitä V****iluna?

Esillä 10 vastausta, 1,871 - 1,880 (kaikkiaan 2,417)