Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Pienkuluttajalle sähkön hinta ei kyllä ainakaan tällä alueella ole laskenut! 1990 rakensimme suoralla sähkölämmityksellä lämpiävän talon sähkölämmityksen helppohoitoisuuden vuoksi, koska leipätyö oli vaativaa ja siihen kuului aika paljon matkustamista.
Kaiken varalta rakensimme kuitenkin keskellä taloa kunnon uunin vuorimuurauksella ja puilla lämmitettävän saunan.
Silloin käyttömaksu oli suurempi kuin siirtomaksu. Nyt koko laskusta käyttömaksu on 1/3 ja siirtomaksu 2/3 ! Sähkön vartijoilta tulee jatkuvasti käyttömaksukilpailua. Jollakin sentillä/kWh ei ole merkitystä, koska siirtomaksu on sidottu verkkoon! Tämä on aiheuttanut sen, että sähkön kokonaishinnassa ei ole muutosta vaikka tukkusähkö olisikin edullisempi.
Näin eläkkeellä energiapuuta polttamalla saa säästöä ja samalla sopivasti hyötyliikuntaa. Tänä päivänä puhutaan kovasti avoimesta kilpailusta ja tarjouksien käyttämisestä, mutta tuota sähköverkon monopoliasemaa saadaan suitsuttua vain lain säädännöillä!
Kyllähän nuo renkaat ovat kokeneet muutosta ajan saatossa. Rengasprofiili on madaltunut. Ehkä osasyynä on teiden ja ajo-ominaisuuksien parantuminen?
Siinä 1960-luvun lopulla teimme opintomatkan Tampereelta Nokian rehgastehtaalle. Saimme omilla autoilla kiertää talvikelillä rengaskoerataa. Morris Minilläni sain parhaan kierrosajan kuskin ja apukuskin kanssa. Tuo apukuski sen vuoksi, että saatiin etupyörille enemmän pitoa. Rajoituksena oli 0,850 litran moottori, mutta 10″ vanteilla riitti vääntöä.
Silloin tunnetuin oli ”pallorengas” eli korkeus ja leveys olivat yhtäsuuret. Renkaan kulumisesta jäi mieleen Nokian kokeilut eri kumilaatujen pidosta ja kulumisesta. Eräskin koeajaja kertoi ajaneensa koerenkaat sakkokuntoon yhdellä reissulla välillä Kemiin ja takaisin Nokialle!
Eniten kesärenkaat kuluivat talvisen nastarengaskauden jälkeen jolloin tiet olivat karheat. Nykyisin taitaa etelässä olla suurin osa kitkoilla, muutenkin tiet ovat suolattuina sulempia joten sen kaltaista tien karheutta keväällä ei enää ole.
Miten se karsinnassa onnistuu noilla pitkillä laipoilla? Säästääkö selkää varpaiden kustannuksella? Entä tekeekö sakeikossa kömpelöä käyttöä ja jopa vaarallista? Tähän saakka on 13 ” laippa riittänyt.
Puukin arvaus jo polttelee !
A. Jalkanen (Tolopainen): $ ”Valtio kantakoon vastuun, kun lupapolitiikalla on ongelman saanut aikaan, korvaukset vahingoista täysimääräisiksi.” Ei ole oikein, että valtio korvaa metsästäjien aiheuttamat vahingot. Lupamaksuista ne korvaukset pitää tulla. $
Mitä vahinkoja se metsästäjä on tehnyt? Hirvihän on ns. ”valtion lehmä” ja valtio myy lehmänsä pystykaupalla halukkaille metsästäjille. Mitä 37 vuoden hirven metsästykseni aikana olen kokenut viidessä eri metsästysseurassa, niin kaikki luvassa olleet hirvet on kaadettu ja yleensä ei ole saatu lupia niin paljon kuin on haettu.
Mitä muuta sitä metsästäjänä voi tehdä?
Eipä tunnu metsämiehissä olevan keilailun ystäviä tai sitten ei ole sattunut kokeilemaan ko. harrastusta. Antaa tuon arvauskilpailun vielä jatkuvan, ”Pihkatappi” on lähinnä kahvikutsua 🙂
Kinkut on kyllä jo syöty, mutta aiheena on harrastukset joten vähän laajennan aihetta.
Paikkakunnalle on tullut uusi keilakeskus. Täksi illaksi on kutsu käynyt testaamaan uusia ratoja. Tunnin vuoro on varattu. Tarjoan khvit hänelle joka arvaa lähimmäs parhaan tulokseni! Kahvi sillä ehdolla, että paljastaa myös nimimerkkinsä 🙂
Aivan mielenkiinnosta katselin esitteitä otsikon hengessä:
* Peugeot 3008 vastaan Nissas Qashqai 130 saman kokoisia noin päällisin puolin. Jostakin syystä en löytänyt Qashqain mittoja? Molempiin saa 2-vetoisena automaattivaihteiston ja hintavertailun voi tehdä samoilla varusteilla.
Nissaneita on ollut aikaisemmin kaksikin, Muistaaksen Cherry ja Sunnit. Molemmat bensakoneella, molemmissa tavaratila oli aivan onneton. Silloin harrastettiin marjastusta, marjasankkoa ei tahtonut saada sopimaan taakse.
Peugeottia ei ole ollut, mutta tykästyin 1990-luvulla Citroenin vastaavaan dieseliin. Ranskalainen pikkudieseli oli jo silloin mainio!
Molemmat mallit ovat kovasti tapeetilla, Qashqai taisi olla peräti Vuoden auto! Mitäpä autokuumeessa olevat ovat mieltä?
Milloin se Jees’in uusi auto on tulossa? Pakkaspäivänä kävin lämmittelemässä Pörhöllä ja samalla koeistumassa Peugeot 3008. Autohan on passelin tuntuinen ja tiloiltaan sopivan kokoinen ainakin kaupunkiliikenteeseen. Kävikö Jees ajamassa, millainen oli tiellä?
Etuvetoisen jälkeen olen katsellut 4-vetoista, mutta saattaisi tuo 3008 korotetulla maavaralla olla ihan sopiva. Automaatti ja diesel sen pitäisi kumminkin olla.
Visakallio: $ Autovero tulee kyllä poistumaan, se on varma. Demarit ja vihreät sen viimeistään tekevät, jos tämä hallitus ei sitä kokonaan kerkiä poistamaan. $
Näiden puoleiden äänestäjäthän on juuri veroilla eläjiä, julkisen tahon työntekijät kuten opettajat, toimittajat jne, lisäksi työttömät tukien varassa elävät. Puolueiden päättäjät ovat kyllä sen verran ovelia, etteivät lypsävää (vero)lehmää tapa! Tai sitten todelliset veronmaksajat saavat tottua edelleen erilaisten veroluontoisten maksujen keräämiseen.
Autoveroa kaikkine lisukkeineen ei pysty kyllä poistamaan ellei saada kaikkia terveitä työikäisiä kansalaisia tuottavaan työhön. Järkevällä suunnittelulla veroa olisi hyvä saada jotenkin tasapuolistettua, koska monet työssä kulkevat tarvitsevat omaa kulkuneuvoa. Esim. vihreiden julistamaa julkista kulkemista ei liike-elämässä toimiva ehdi odotella.
Mikähän se on Suomen tähän tilanteeseen johtanut, työttömiä on yli 300 000 ja työllistäminen on niin kallista, ettei yrittäjällä ole varaa pitää työntekijää. 1970-luvulla Kekkonen julisti kansallisen hätätilan, kun työttömyys ylitti 70 000.