Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,931 - 1,940 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Joo, nyt alkaa autoasiat mennä oikeaan suuntaan. Tuo suunnitteilla oleva uudistus vie kumminkin vähintään vuoden ja nythän uusien autojen myynti taitaa notkahtaa. Auto on valtiolle kumminkin hyvin ”lypsävä lehmää” jota ei kannata tappaa.

    Kannattaa jatkossa harkita kovasti ennen reissuun lähtöä, turhat ajot jää vähemmälle.

    harrastelija harrastelija

    Jätkälle sen verran, että jonkin laitteen hyötysuhde tarkoittaa laitteen ottaman energian suhdetta laitteen antamaan energiaan.

    Lainaus Wikipediasta ( tutkimuksissa Wikipedian tietoa ei hyväksytä, mutta riittänee näin keskustelupalstalla):

    Parhaat hyötysuhteet saavutetaan suurimmilla sähkömoottoreilla, ja se voi olla jopa 97 %. Pienitehoisimpien moottoreiden hyötysuhde on noin 60…70 %. Häviöt muodostuvat tuulettimen vaatimasta voimasta, laakerikitkasta ja käämien lämpenemisestä.

    Autoon sovellettuna koko sähköauton tuleminen on monesta seikasta kiinni, yksi on akuston kehittäminen ja akun lataussysteemi. Ensimmäiset autot historiassa on kyllä olleet sähköautoja, mutta polttomooreiden kehittymisen myötä ne valtasivat autokäytössä.

    Hybridiautoa voisi kehittää esim. siihen suuntaan, että pieni polttomoottori lataisi akkuja, mutta käyttömoottorina autossa olisi sähkömoottori !

    harrastelija harrastelija

    Nythän välttämättä sanaa ”tarjous” ei niinkään käytetä. Paljon paremmalta kuulostaa korvaan ”kampanja”! Kyllä uusia mallejakin myydään kovasti erilaisilla ”kampanjoilla”.

    Jotkut nostavat edelleen mainoksissa hybridiä. Minusta hybridi on eräänlainen väliaskel siirryttäessä polttomoottorista sähkömoottoreihin. Paras yhditelmä hybridistä on sähköavusteinen polkupyörä!

    Eräs kaverini laittoi aikanaan Priuksen aivan uutuuden viehätyksen vuoksi, nyt hänkin näkyy ajavan puhtaasti polttomoorikäyttöisellä.

     

    harrastelija harrastelija

    Tuolla autoliikkeissä käydessä ihmetytti joidenkin valmistajien vieroksumista diesel-moottoreihin! Dieselmoottorin eetta on kumminkin parhaimmillaan jopa 40 % – silti kylläkin vielä vaatimaton voimanlähteelle!

    Käyttövoimavero muulle kuin bensiinille on täysin verottajan käyttämä rahankeruun järjestelmä. Bensiini on kaiken lisäksi tislauksen korkeampi jae kuin dieselöljy!

    Bensiinimoottorin suurimpia kehityksiä lähiaikoina oli mielestäni Lambda-anturin käyttöönotto! Dieselille tuli vähän jälkijunassa vuorostaan katalysaattori. Molempien tarkoitus on järkeistää palamista ja samalla laskea päästöjen haitallisuutta.

    Joka tapauksessa nykyisin kovasti lisääntynyt sähköautojen tulo mullistaa moottoriajoneuvojen valmistusta. Akkujen kehitys ei mielestäni vain ole seurannut muun teknologian mukana. Kun akkujen taso saadaan nostetuksi riittäväksi, niin moottoreiden päästöjen vaikutus maapallon lämpenemiseen pienenee ratkaisevasti.

    Ajoneuvokäytössä sähkömoottoreilla on lisäksi valtava etu polttomoottoreihin verrattuna, sähkömoottorin vääntö on suurimmillaan juuri liikkeelle klähdettäessä! Ja jos puhutaan hyötysuhteesta, niin se on aivan eri ketegoriassa!

    harrastelija harrastelija

    Toisaalta täytyy ihmetelläsitä kuinka näin avaruusaikana käytetään vielä voimanlähdettä, jonka hyötysuhde on 20-25 %? Lisäksi palaminen on varsin epätäydellistä.

    Tässä lainaus Motivalta:
    <h2>Pakokaasut</h2>
    Bensiinimoottorin pakokaasut sisältävät hiilidioksidia (CO<sub>2</sub>), hiilimonoksidia eli häkää (CO), typen oksideja (NO<sub>x</sub>), osittain palaneita tai palamattomia hiilivetyjä (HC) ja hiukkasia (PM), kuten nokea. Ratkaiseva muutos autojen pakokaasupäästöissä tapahtui, kun katalysaattorit otettiin käyttöön. Euroopassa tämä tapahtui 1990-luvun alussa. Samalla polttoaine piti muuttaa lyijyttömäksi, mikä vähensi ympäristöön päätyviä raskasmetallipäästöjä.

    Kysymys on laitteesta, jossa kokoon nähden raskaita osia liikutetaan edestakaisin. Jokainen voi kuvitella mikä energian hukka tulee suurista kiihdytyksistä ja hidastuksista esim. männän, kiertokangen ja venttiilien liikeissä 5 000 k/min!

    harrastelija harrastelija

    Mielenkiintoista tuo ”poikien” rengaskeskustelu:) Tolopainen on sikäli oikeasa, että googlettamalla saa kyllä tietoa, kun vähän jaksaa käyttää siihen aikaa.

    Luulin, että ”jätkä” on ollut opettajana? Opetusmedotit Jeesin suhteen ovat vähän hakusessa. Matematiikka on matematiikkaa ja demokratia on demokratiaa. Joskus matikan tunnilla kyselin kotitehtäviä ja kirjasin vastauksia sitten taululle. Usein demokratia = suurin osa vastauksista oli väärä!

    Jätkän ja Jeesin kannattaa hakeutua johonkin chattailu-kanavalle, niin siitä saa vielä kiivaamman 🙂

    harrastelija harrastelija

    Hei! Käteen lyötiin tarjous VW Golf Variant Alltrack 2.0 TDI 135 kW 4MOTION DSG, Winter Edution! CO2 129 g/km, 4,9 yhd.kulutus/100 km. Huippunopeus (ei tarvitse Suomessa) 219 km/h, 0-100 km/h 8 s. Onneksi jäi se rahapussi kotiin, rahaa ei olisi kuulemma tarvinnut ennen kuinn keväällä.

    Onko kokemuksia ja lyhyesti plussat(jos niitä on) ja ´miinukset?

    harrastelija harrastelija

    Pintapuolisesti vertailussa katumaasturit / citymaasturit ovat lisääntyneet ja samalla maastureiden käsitys on häipynyt jonnekin. Suomi ja muutkin Fenno-Skandian maat ovat tiestöltään erilaisia kuin näitä citymaastureita valmistavien maiden kestopäällysteet. Esim. maastureiden perinteinen maavaraminimi on 200 mm, näissä se heiluu jossakin muutaman sentin enemmän kuin h.autossa.

    Suuri osa on 2-vetoisia, moottorit ovat bensan polttajia. Moottorien päästöt ovat Kauko-idän tulokkaissa suuremmat kuin Eurooppalaissten. Samalla ohituskiihtyvyys on heppaista, koska 0-100 menee yli 10 sekuntia.

    Elektroniikkaa ohjeineen on sitten sitäkin enemmän. Huvikseni katselin Tucsonin navigaattorin käyttö-ohjeita ja varoituksia: – 23 sivua! Kuka p**kele se jaksaa lukea kaikki tuon roskan?

    harrastelija harrastelija

    On tuo maailma mennyt kantilleen! 1960 aloitin autonasentajan opinnot ja kaverin kanssa kierreltiin silloisia autokauppoja. Esitteitä saatiin, mutta toimitusajat olivat seuraavalle vuodelle – liekö Suomen valuuttapolitiikka ollut alkutaipaleessa sotien jälkeen?

    Liikunnan opettaja jäi mieleen. Hän oli saanut ostetuksi kuplavolkkarin! Liikuntatunnilla hän kertoi sanoneensa auton myyjälle haluavansa vain PUNAISEN auton!

    Nyt hävettää mennä autokauppaan, kun jo ulko-ovella ollaan työntämässä käsipäivää! Autoja on tarjolla ja kaikkea härpäkettä mausteina. Tuo tilausaika tulee siitä, että paljolti tilaus menee suoraan tehtaalle – ei tarvitse ostaa ennakkoon varastoon.

    harrastelija harrastelija

    Toissa-iltana teimme vierailun paikallisen YLE:n radioon. P-Suomen johtaja esitteli erittäin hyvin YLE:n toimintaa ja yhteistyötä valtakunnan tasolla. Väkeä on tosiaan yli 3 000 hlöä ja budjetti yli 500 M€/vuosi. Ylen kohtajahan valittiin kok-leiristä, entinen Jungner on demaripolitikko.

    Kieltämättä noista toimittajista tulee mielikuva vasemmisto-enemmistöstä. Sipilä-jupakan aikaansaaja lienee kepulaisia. Toimittajathan ovat yleensä älykkäitä ja verbaalisesti lahjakkaita ihmisiä.

    Olen koiran kasvattaja ja keskustelussa tuli mieleen koiran luontainen vaisto: – ruokkijan kättä koirakaan ei pure ! YLE:n tapauksessa en ymmärrä, että mennään IL:n tasolle ja haetaan toimivasta yhteiskunnasta huhuihin perustuvia negatiivisia juttuja. SAK:n uusi puheenjohtajakin antoi tunnustusta nykyhallituksen aikaansaannoille: – potkuja on ennätyksellisen vähän ja on selvä noste kansantaloudessa!

    Tuosta MTV:n kaupallisuudesta sen verran, että siellä rahat on menneet älyttömiin urheilusopimuksiin. Eihän MTV:llä ole edes omaa toimitusta, he kertovat uudisankkureiden suulla mitä maailmalla on tapahtunut! Esim. formulasopimus on aivan järjetön!

Esillä 10 vastausta, 1,931 - 1,940 (kaikkiaan 2,417)