Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,991 - 2,000 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Ihan mukava videohan tuo oli ja asnne oli tosiaan kuin hyvässä harrastuksessa konsanaan . Tuliko tankillinen sahatuksi?

    On kyllä ilo katsoa hyviä työvideoita. Youtubessahan niitä löytyy. Traktoriharvennuksessa Huhtalan pätkä on samaa luokkaa, olikohan se 6650 and Nisula?

    harrastelija harrastelija

    Ohoh! Olipa siinä suoritusportaassa olevalta ihme kommentti!

    Kysymyshän on koko alan kehityksestä ja siinä sivussa myös alihankkijoiden työllistämisestä. Olen luullut, että Kemera on kaikille alalla toimiville hyväksi. Kun pyörät pyörivät, niin osansa saavat koko ketjussa mukana olevat. Alkutuottajan saama korvaus raaka-aineesta jää jonnekin ehkä 5 %:n luokkaan jalostustuotteen arvosta.

    harrastelija harrastelija

    Jatkuvuuden kannalta olisi hyvä saada Kemera-tuki selvästi esille ainakin muutaman vuoden periodilla. Kaikki tahot; alkutuottaja, biolaitosten suunnittelijat ja siinä välissä korjuupalvelu voisivat rakentaa toimintansa vähän pitemmällä tähtäimellä.

    Viime kevät oli sikäli erikoinen, että jostakin? syystä haku ryöpsähti yli verrattuna Metsäkeskuksen henkilökapasiteetin. Samalla meinasi tietysti ennakkoon budjetoitu tuki loppua lyhyeen. Uskoisin, että kevään hakukatkeema johtui näistä asioista.

    Osan hakemuksieni kuvioista tehtiin alkusyksystä, mutta toteutumista ei voinut laittaa metsään.fi:n kautta koska päätöstä hakemisiin ei ollut tullut. Vuosi vähenee, joten marssin Metsäkeskukseen ja siellä olikin juuri tehdyt päätökset valmiina!

    Tein toteutusilmoituksen metsään.fin kautta ja parin päivän päästä soitettiin pieniä tarkennuksi Metsäkeskukselta. Tarkennukset olivat juuri omaksi edukseni, koska metsään.fin käyttö on vielä sen verran uutta. Maksatus luvattiin vielä tämän kuun aikana!

    Asioiminen Metsäkeskuksen kanssa oli hyvin positiivista ja asiakaspalvelu todella miellyttävää! Kiitos Metsäkeskukselle ja samalla oikein HYVÄÄ  JOULUA !

    harrastelija harrastelija

    Tuo ensimmäinen konkelo tuli siksi, että pitopuu jäi väärälle reunalle. Pitemmälle en jaksanut katsoa.

    harrastelija harrastelija

    Nyt kyllä jo suora kysymys abietissille! Puolitoista vuotta olet saanut erinomaisia ohjeita ja kokemuksia hyvin erilaisista metsäautoista.

    Minkälaisen uuden metsänomistajan auton olet hankkinut ?

    harrastelija harrastelija

    Tuosta työssäoppimisesta jäi mieleen työaikana erään ryhmän seuraamisasta yrittäjän mukana ”oikeassa” tyyössä. Oppimisjakson jälkeen pidettiin parin tunnin palaveri jossa mukana oli yrittäjä, oppilas, oppilasta opastava työntekijä ja allekirjoittanut.

    Eräs metsätalousyrittäjä oli niin kiireinen, ettei hänellä löytynyt aikaa yhteiseen palaveriin. Kysyin puhelimella, että missä opiskelija on sillä hetkellä harjoittelemassa? Yrittäjällä oli silloin metsätyöt n. 150 km:n päässä metsässä ja opiskelija oli moton opissa.

    Sain ajo-ohjeet mistä kone oli lähtenyt 5-tieltä palstalle ja ohjeen seurata koneen jälkeä. No hyvinhän se oppilas sieltä löytyi ja yrittäjä itse oli opettajana, pidettiin loppupalaveri moton hytissä.

    Oppilas oli autonkuljettajalinjalla, mutta oli erityisen kiinnostunut metsäasioista, koska perheellä oli puurekkoja.

    harrastelija harrastelija

    Koulutusnimikkeet eivät aina kerro sitä, että mitä ops pitää sisällään. Metsäalankin työt ovat ajan ja koneellistumisen myötä muuttuneet, joten aiemmin ”metsuri”-nimitykselle on hyvä saada vähän laajempi nimike. WJ antoi aika hyvän nimityksen meille nettikirjoittajille: ”nettimetsuri” 🙂

    Virallisesti uusi nimike voisi olla esim. metsäalan perustutkinto. Tutkinto pitäisi sitten allaan metsäalaan liittyvän perusosaamisen, kuten m- ja r-sahahommat moto- ja metsäajo-hommat noin nippelitietoina. Harjoitukset ovat sitten erikseen ja ne onkin yhä enemmän nykypäivänä työssäoppimisena.

    Mutta sitten se tärkeä perustieto metsästä ja luonnosta yleensä täytyisi kyllä mielestäni sisältyä kaikkien ops:aan jotka metsässä työskentelevät.

    Maantiekuljetuslogistiikka on sitten jo asia erikseen ja sitä ollaankin yleisellä ammatillisella koulutuksella viety kovasti eteenpäin.

    harrastelija harrastelija

    @Miksei meillä ole enää harvennushakkuille keveämpiä pienempiä hakkuu ja ajokoneita.@ Tässä oli aloittajan ensimmäinen kysymys.

    Samaa kysyisin kyllä minäkin vaikka olen kyllä nähnyt joillakin tutuilla olevan tr-harvestereita. Onko se tr-harvesteri niin paljon huonompi maastossa, ettei onnistu? Entä sitten nämä varsinaiset pienet koneet; Terri, Malwa, logbier,.. mitä kaikkea niitä onkin?

    Nisula on kuitenkin varustanut yli 100 tr-kombia, kuka niitä sitten käyttää, jos ne eivät metsämaastossa selviä? Nisula kyllä kovasti mainostaa kustannustehokkuutta.

    harrastelija harrastelija

    Joko aloittaja on tehnyt autokaupat? Tässä on varmaankin tullut jo ohjeita niin paljon, että valinta on helppoa?

    Autotallista katsoin keskeisten vaatimusten / toiveiden kriteereillä.

    * ensin tuli yli 300 mahdollisuutta ilman merkkivaatimusta, sitten Volvon haulla ei ollut yhtään automaatilla. Sitikalta tuli 2 C5:sta. Veikkaisin, että ainakin kauko-itäautoja saa valita asti tai sitten skoda, joka näyttää olevan yllättävän suosittu metsämiehillä!

    harrastelija harrastelija

    Kateeksi käy tuo puuston kova kasvu etelässä näin pohjoisen alueelta verrattuna. Tuo runkoluku 50 000 kpl/ha tarkoittaa 5 runkoa neliömetrille ! Eihän siitä läpi pääse!

    Mikä siinä on, ettei Kemeraan kelpaa? Tuollainenhan täyttää sen minimivaatimuksen (poistuma 1000 runkoa/ha, jäävä puusto alle 16 cm rinnan korkeudelta) kirkkaasti.
    Kyllä tuollaisessa metsässä näkee hoitotuloksen jo muutaman vuoden jälkeen – ja puu kasvaa!

Esillä 10 vastausta, 1,991 - 2,000 (kaikkiaan 2,417)