Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset
-
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta toivottaa myös harrastelija!
Porsche voisi olla ihan hyvä etämetsänomistajalla. Noista käytettyjen ajomääristä sen voi huomata. Matka taittuu, mutta töihin meno työvälineiden kanssa ei oikein tunnu natsaavan.
Omistajan egoon saattaisi vaikutus olla jonkinlainen? Todellisuudessa siellä paritilanteessa saattaisi kyllä Viagapro antaa paremman lopputuloksen?
Raippaverohan otettiin käyttöön 1990-luvun alkupuolella paikkaamaan laman aiheuttamaa verotulojen laskua. Sen kummemmin ei ole tullut seurattua, koska se ei ole vielä koskettanut hlökohtaisesti.
Tuon MYEL:in kanssa riitelin 1970-luvulla, koska metsitin silloin kotipalstan ja MYEL alkoi periä eläkevakuutusta. Tappelu byrokratiaa vastaan vei jonkun vuoden, jolloin vakuutus pidätettiin. Sitten voitin siksi, että kykenin todistamaan silloisilla työtuloilla oman eläkkeeni saamisen.
Maksamieni MYEL-vakuutusrahoja en silloin saanut takaisin, mutta nyt eläkkeellä tulee 50 €/kk – sillähän saa konjakkipullon !
Näinhän se menee, kuten ”Visakaalio” varsin selkeästi kuvaili. Yksilö on voimaton virkavallan suurta byrokratiaa vastaan! Saa nähdä, että kuinka tämä on ensi vuoden alussa tulevaan uuteen lakiin präntätty?
Tiilikainen on siellä ministerinä keskeinen henkilö. Jos siitä tulee ns. poliittinen vääntö, niin keskusta kusee kyllä omiin housuihinsa! Näinhän se menee hirvipassissakin, jos kylmä tulee; – kun kusee housuunsa, niin se lämmittää vain hetken!
Kavereiden kanssa aloiteltiin autoalan aakkosia 1960. Vitsinä tavallaan puhuttiin Hispano-Suizasta. Tiedettiin vain, että se oli Espanjalainen loistoauto, jossa oli Jeesin ihannoivat monilitraiset moottorit. Parhaassa mallissa oli 750 hv:n moottori!
Omissa autoissa yksi edullimista oli Citroenin ”karvahattumalli” 1989. Se hattu tuli muutoksesta pakettiautoksi verotuksen kierron vauoksi.
Entinen omistaja oli ollut niin valveutunut, että autossa oli NMT-”kännykkä”. Kaasunestejousitus pelasi kuin unelma, 2-paikkaisena oli joissakin tapauksessa etua :). Takana oli hyvät makuupaikat kahselle!
Moottorina oli mielestäni jo legendaksi tullut ranskalainen 1.9 litran diesel. Sen jälkeen ei ole juuri rankalaiset kiinnostaneet C5:kin oli varsinainen vikapesä.
Tuo eurooppalainen ja ei-eurooppalainen auto on laaja käsite.
Kauppakassina ja henkilökuljetuksiin pitemmille matkoilla meillä on jo toinen Volvo V50 Diesel. Sitähän mainostetaan pohjoisiin olosuhteisiin tehtynä eurooppalaisena autona! Itse olen aikaisemmin käynyt Göteborg’in Volvon tehtaalla ja onpa perheeseemme aikoinaan sieltä kaksi Volvoa (850 ja V70) haettukin.
Tätä V50-malliahan valmistettiin Belgiassa, Kiinassa, Malesiassa ja Etelä-Afrikassa!
Kyllä hirvi käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin muutkin riistaeläimet. Hirven ”reviiri” on vain suurempi kuin jonkun kauriin tai jäniksen.
Riistakamerat sijoitetaan usein nuolukiven lähelle, eli nuolukiivi kerää alueella liikkuvat hirvet tuhensien ha:iden alalta. Itse pidin kahta nuolukiveä suht lähekkäin ja käytin kameraa niillä vuoron perään. Alue oli niemen tapainen n. 1000 ha metsäalue. Lakin kesän ja syksyn aikana kivillä käyneet hirvet: – 2 ykkösvaraporukkaa, – 1 kaksoisvasaporukka, kiima-ajan lähestyessä paikalla kävi 4-5 eri urosta. Eli sillä kaudella 1000 ha:n alueella oli 11-12 hirveä!
Samoin hirvet tulevat mieluusti hyvälle rehupellolle ja kaurapellolle. Aktiiviset m-seurat pitävät myös rehupeltoja joihin kylvetään monenlaista kasvia kaalista kauraan.
Hirven kulkuajat ovat hämärissä ja aamuyöllä, jolloin metsästys on hankalampaa suoraan ruokapaikalta. Päivämakuulle hirvi ei kyllä välttämättä mene kovin kauaksi, joten sieltä se metsästettäessä löytyy koiran avulla tai ajoporukan eteen.
Tässä ketjussa keskustellaan ”Metsänomistajan paremmasta uudesta autosta”. Se on kyllä laaja käsite, koska metsänomistajia on 800 000 suomalaista. Aktiivisena metsänomistajana ymmärrän otsikon koskevan autoa, jolla voidaan liikkua oikeasti metsässä. Nämä ”Vuoden autot” saa jäädä omaan arvoonsa.
Yleensä metsässä liikkuvat autot eivät ole oikein uuden karheita. Aloitin juuri äsken Foorumin autoja koskevan mielipidekyselyn. Aika alussa kysyttiin oman auton merkkiä, mallia ja vuosilukua. Merkki Toyota, malli Land Cruiser, vuosimalli vanhempi kuin 2004 – kysely loppui siihen – en kuulunut kohderyhmään !?
Minusta metsästyskaverini kehoitus porukassa olevalle uudella bemarilla ajavalle yritysjohtajalle oli kuvaannollinen: – johtaja valitteli, että oksat raapivat metsätiellä. Toverini neuvoi: – pistä ikkuna kiinni !
Nämä ”metsämiehen” autojutut ovat vähän samaa tyyliä kuin seuraisi lastentarhan alle kouluikäisten keskustelua !
Oikeasti monenlaisilla metsätieurilla liikkuva ajaa kyllä riittävällä maavaralla olevalla lukittavalla nelivedolla. Moottorina on vääntävä ja taloudellinen diesel.
Ens8innäkin dieselmoottorin eetta on ainakin 10 % parempi kuin ottomoottorin. Tämä pudottaa jo polttoaineen kulutusta. Polttoaineeksi käy alhaisemman syttymispisteen omaava halvempi aina. Tämän vuoksi voidaan puristussuhdetta nostaa ja sitä kautta saadaan parempi tulos.
Polttokaasuja bensakoneesta tulee H2O ja palamattomia hiilivetyjä, jotka saastuttavat ilmakehää. Dieselistä tulee myös H2O, koska se on luonnollinen palamistulos, haitallinen aine sieltä tulee NOx-yhdisteitä eli nokea.
Vuosituhannen alussa seurasin Dallasin seudulla, kun perheen rouvat ajelivat kauppareissuja paripyöräpikkareilla joka oli varustettu suurella bensakoneella. Gallona bensaa maksoi 1 $:n – maapallon ilmansaastumisen kannalta ei järjen häivää!
Täällä metsämiehet kehuvat ylisuuria bensakoneita. Miksi ylisuuria? Siksi, että bensakoneen vääntö on niin paljon pienempi dieselmoottoria. Ja siksi bensamoottoria pitää huudattaa ylikierrolksilla, koska muuten vääntöä ei tule tarpeeksi ja käyrä tarvitsee kierroksi noustakseen!
Trumphan on käynyt jo Suomessa katsastamassa risteilyalusta. Silloinen opas oli ihmetellyt Trumpin naisseuralaisen vessatarvetta. Trumpin mielestä siinä oli ulkonäkö ratkaissut seuralaisen valinnassa.
Kolmas valtiomahti vedättää, koska aina löytyy ihmisiä, joiden mielestä oman talouden hoitaminen on pahasta. Täytyy kyllä ihmetellä joidenkin poliitikkojen suosiota? Kunnallispoliitoissa varsinkin on paljon sellaisia, joiden oma talous on kuralla!
Kuinka tällaiset valitaan hoitamaan yhteiskunnan asioita?