Käyttäjän harrastelija kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,291 - 2,300 (kaikkiaan 2,417)
  • harrastelija harrastelija

    Miksei se toimisi?

    Ostohenkilöt yhtiöillä ovat sitten puun myynnissä varsin tarkkoja, pitää tehdä läpinäkyvä vuokrasopimus.
    Olen tehnyt hiukan vastaavaa yksityiden ja pankin omistamissa metsissä.
    Homma on käynyt, osan tein itse ja osalla maksoin teosta motoyrittäjälle.

    Tilanne oli selvä silloin, kun tein / tai teetin itselle koivua klapiraaka-aineeksi. Havupuun myynti samalla kertyvälle havupuulle meni yhtiölle ja siina piti olla tarkka sopimus.

    Nämä oli puuntimyynti sopimuksen nimellä, mutta miksei vastaavaa voisi olla metsänvuokrauksen nimelläkin.

    harrastelija harrastelija

    JP:lle palautteena, että otan tuon ”valehdella” vitsinä 🙂

    Tuossa edellä tulikin palaute ”mettämiäheltä”.
    Elämää tämä on eikä virtuaalimaailmaa!
    Minulla on hoitosopimus MG:n kanssa, mutta hoitotyöt voin tehdä itse, jos haluan, tai annan MG:lle.
    Siitä sovitaan MG:n kanssa todellakin hyvässä sovussa.

    harrastelija harrastelija

    $ Sinunkin pitäisi tietää, että vapautusta metsänhoitomaksusta ei saanut kukaan.
    Lähetetty: 8 min sitten
    Lähettäjä: Jätkä pätkät $

    Tarkoittiko tuo ainoastaan metsäammattilaisia?

    Minä ainakin hain ja sain vapautuksen aikoinaan. Pointtina oli tietysti olemassa olevat metsätaloussuunnitelmat ja osoitus siitä, että käytettävissä oli ammattilainen hoito.

    Syytä vapautuksen hakuun oli kaksi:
    1. Mielestäni niille satojen eurojen veroluontoisille vuosimaksuille ei saanut vastinetta.
    2. Maksu oli pakollinen

    Nyt, kun maksu on vapaaehtoinen, liityin uudelleen Mhy:n jäseneksi, koska maksu on vain 75 €/v ja jäsenenä saan maksun edestä ainakin eri puolilta maksun verran alennuksia.
    Metsiäni hoidan edelleen samalla periaatteella – pääasiassa raivaussahalla 🙂

    harrastelija harrastelija

    Jonkun pienialaisen harrastelupalstan kanssa voi ei-ammattilainen tosiaan tehdä kuten JP esittelee. Suurempia kokonaisuuksia ja varsinkin erillisä palstoja omistava tavallinen metsänomistaja hyötyy mielestäni ajan tasalla olevasta suunnitelmasta.

    Metsään.fi ja Metsäverkon versioiden kanssa olen tutkiskellut tilannetta niiden muutamien erillisten palstojen kanssa jotka on tullut hankituksi.
    Ainakin KEMERAn hakemisessa tarkka suunnitelma on kovasti ollut avuksi.

    Metsään.fi:ssä näyttäisi nuo päivitykset pelaavan. Tietysti on hyväksi tutustua tilanteeseen myös maastossa.

    Ainakin uusien palstojen hankinnassa voimassa oleva metsäsuunnitelma auttaa tarjousta mietittäessä.

    harrastelija harrastelija

    Illalla on näemmä ollut varsin mielenkiintoista ”keskustelua” aiheesta ja koneista 🙂 Iltaunisena meikä on ollut silloin jo unten mailla valmistautumassa seuraavan aamun klapikoneelle.
    Tuisku vaan arveluttaa, että kannattaako painaa klapeja lumen sekaan kuivumaan.

    Tuo nimillä kirjoittaminen arveluttaa sen vuoksi, että joillakin muilla vastaavilla palstoilla palsta tahtoo näivettyä pienemmän joukon sanailuksi.
    Tässä on todellakin etua siinä, että mukana on tutkijoita ja tekijöitä jolloin näkemys tulee laajemmalta sektorilta.

    Käytäntö varmaankin antaa tutkijoille tietoa tutkimuksien soveltamisesta ja soveltaminen saa tutkimustuloksista lisäarvoa käytäntöön – rinta rinnan!

    harrastelija harrastelija

    Olin syksyllä kaverin Amarokin kyydissä ja tuntui aika vakuuttavalta menolta. Vaikuttaisikohan vw:n huonontunut maine Amarokin hintaan, kannattaisi ehkä seurata.

    Ihmettelen sitä, että otsikon mukaan puhutaan mo:n paremmasta uudesta autosta ja kehutaan ikivanhoja ropposia!

    Itsellä on -88 mallin LC Toyota, se on aikoinaan muutettu pakettiautoksi -92 silloisen verotusmuutoksen tullessa. Ostin auton -96, joten käyttöä on kyllä ollut, en sanoisi sitä ”paremmaksi” autoksi vaikka on siinä työkäyttöön määrättyjä etuja.

    Vanhan auton ylläpito ei ole kovin halpaa, varsinkin jos ei itse osaa/ketaa tehdä kaikkea. Tuossakin tahtoo olla joka vuosi jonkunlaista remonttia ennen katsastusta. Myyntiarvoa tuolla ei juuri ole, mutta käyttöarvoa on niin kauan kuin saa pidettyä rekisterissä.

    Nykykäyttöä varten 4-ovinen ja tietysti vetoinen pikkari olisi ”uusi auto”, jos pitäisi saada entisen tilalle. Muita vaatimuksia on alennusvaihde ja vetokykyä jarrullisella kärryllä 2000 kiloa.

    harrastelija harrastelija

    Olin tilaisuudessa jossa Mäntyranta esitteli näitä Jeesin mainitsemia ”piperryksiä”. Ihan hyviä ideoita korvata muovi puusta saatavilla tuotteilla, jotka eivät rasita jätteillään maapalloa.

    Suomi on näköjään Euroopan toiseksi suurin metsätuotteiden tuottaja Saksan jälkeen. Tämä tarkoittaa, että teollisuus on niin suurta, että esim. paperin valmistamista on korvattava muulla kuin vastaavalla bulkkituotteella.

    Kyllähän se näyttää olevan jonkin verran mahdollista myös muulla kuin paperilla ja lankulla. UPM:llähän on useita tarratehtaita maailmalla ja ei kai se niitä muuten pitäisi ellei nekin tuottaisi?

    harrastelija harrastelija

    Metsäkärry+kuormainyhdistelmän jälkeen ei kyllä juontokouraa haikaile.
    Korkeintaan kuution kourallista saa hiissata samaa uraa monta kertaa. Pinon tekeminen vaatii pohja-alaa, koska pino jää matalaksi.
    Klapihommassa kouralla ei juuri rekan tuomasta pinosta yllä purkamatta ottamaan raakapuuta klapikoneelle …

    Keräsin kouralla aikoinaan kyllä siemenpuitakin ja myin tukit sahurilla, sekin homma käy kärryllä aivan eri mallilla.
    Tuossa tukkihommassa meni nostovarretkin remonttiin.

    harrastelija harrastelija

    Takavuosina mm Hannes Mäntyranta esitteli hyvin monenlaisia ideoita puun käytön lisäämiseksi. Murros syntyi siitä, että sellun keitossa lyhytkuituinen eucalyptus syrjäytti meidän kotoisen havupuun.
    Toinen oli tietysti ”paperittomaan” toimintaan siirtyminen – joka ei nyt ihan toteutunut ainakaan vielä – mutta on vähentänyt kovasti kumminkin Suomalaisen paperin menekkiä.

    Nyt on pitkäkuituinen havusellu nostanut suosiotaan ja varsinkin MG on saanut myytyä tai lopettanut tuottamattomat perinteiset paperitehtaat.
    Havusellun teko lisättynä bioraaka-aineeseen on mielestäni ajankohtainen murros metsäteollisuudessa!

    Tämä murros olisi pitänyt saada jalalle voimakkaasti jo 1970-luvulla jolloin netemäisten fossiilisten polttoaineiden saanti tuntui loppuvan ja hinta oli korkealla. Halpa öljy on hidastanut biopoltto-aineiden kehittämistä. Samoin se on ainakin Suomen mittakaavassa pysäyttänyt energiapuun käyttöä.

    Nämä ovat omia moietteitäni, mutta todennäköisesti ne ovat täysin vääriä 🙂 Näin olen ainakin ”menestynyt” pörssissä, jossa vaaditaan ainakin lyhyen aikavälin ennustajan kykyä.
    Esim. MG:llä kaiken järjen mukaan pitäisi mennä hyvin ja edessä siintää loistava tulevaisuus!
    Pörssikurssi menee vain alaspäin kuin lehmän häntä!

    Pitäiskö siteerata itseään Sibeliusta, kun Aino-vaimo kyseli kotiin tuloa ravintolasta;
    * olen säveltäjä ( harrastelija ) enkä ennustaja vastasi Jean ravintolamelun seasta !

    harrastelija harrastelija

    Taannoin, vielä UPM:n ollessa Kajaanissa täydessä työn touhussa, eräs projekti Oulujärven ylitystyöstä oli kovasti esillä. Ylitystie olisi vedetty juuri Toukan saaren kautta, koska siinä on matala salmi ja se olisi oikaissut matkaa esim. Ouluun jopa 25 km.

    Silloinen presidenttikin (Koivisto) ehti ottaa oikotiehen kantaa:
    * hän heilautti suurta kättään ja totesi, että kyllä te Kainuulaiset ehditte tulla sieltä pois olemassa olevia teitä pitkinkin !

    Jatkoa, varsinkin naisväelle…

    Siellä Oulujärven rannalla uimareissulla löysin sellaisen ison, suljetun vihreän pullon hiekkaan hautautuneena. Kaivoin sen esille ja puhdistin hyväksi. Sitten sain naplatuksi auki vanhan pöökikorkin ja !! hupsista !!!

    Pullosta nousi suuri jättiläisen henki! Henki oli tosi hyvillään vapauduttuaan vuosituhansien vankeudesta ja lupasi täyttää yhden toivomuksen:
    – pyysin häntä rakentamaan tien siltoineen Oulujärven ylitse!
    * henki puhalteli ja savutteli hetkisen ja totesi titten, että kovin on iso urakka – oisiko minulla jotain helpompaa ongelmaa?
    – seuraavaksi pyysin häntä antamaan minulle viisauden ymmärtää emännän mieltä?
    * sitten se vasta alkoikin valtava savutus ja pullistus, kunnes henki kysyi vähän vaisusti:

    Että tehdäänkö siitä ylitystiestä 2- vai 4-kaistainen?

Esillä 10 vastausta, 2,291 - 2,300 (kaikkiaan 2,417)