Käyttäjän Hiluxmetsuri kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,101 - 1,110 (kaikkiaan 1,125)
  • Hiluxmetsuri

    Kiitos ohjeista.

    Olen koettanut opiskella täällä ja muuallakin, mutta ei ole alan vakiintuneet termit oikein vielä sisäistyneet ja kun on koulutus ihan muulta alueelta, niin tällaiset suorat ohjeet on parhaita.

    On melko jännä fiilis kun menee tuolla ryteikössä saha kourassa ja antaa osalle puista tuomion ja osan säästää. Tuossa muutaman sekunnin kestävässä päätösprosessissa päätetään aika iso osa tulevaisuuden tuotoista.

    Mutta nyt A.Jalkasen ohjeiden mukaan poistetaan lehtipuita ja säästetään koivuja aukoille ( ei ole oikein aukkoja, on yhtä ryteikköä 🙂 ) ja sitten myöhemmin harvennetaan kuuset käsitellen kannot tuhoaineella.

    Jos olen ymmärtänyt oikein, niin lehtipuita voi poistaa turvallisesti kesälläkin.

    Hiluxmetsuri

    T3 syncro transuporter on yksi vaihtoehto

    Hiluxmetsuri

    Rahassa jos kaikkea miettii, niin silloin ei kannata ainakaan autoa ostaa, ei minkäänlaista autoa.

    Oikeastaan jos ihan lopulleen miettii, niin tämä elämä se vasta kalliiksi tulee. Tarttee syödä, asuntoa hankkia…… 🙂

    Toi oli sitten kevennys: )

    Autoista vielä: neliveto Hiace on on lähes hiluxi.

    Hiluxmetsuri

    Juups,

    Varsinaiseksi päivittäiskulkineeksi Hiluxi on hiukka karu jos on tottunut nykyisiin muovisiin 150 heppaisiin ,moderneihin kulkineisiin. Tuossa on sen 79 hepoa, ja joka ikinen tarvitaan ylämäissä 🙂

    Mulla on toki toinen auto, mutta siihen en viitsi mennä istumaan metsäkuteissa kun pitäisi joskus mennä konttoriin ihan prässihousuissa eikä paljon saisi haista öljylle, hielle ja bensalle.

    Niin ja voi ihan huoletta pitää autossa kaikkea sellaista mitä metsässä tarvii. Puunsuojaliina, sakkeli, pylpyrä, makkaratikku, toiset kengät, köysi, pipo jne…

    Avolava on usein ihan turha, mutta monesti ainoa oikea kuljetusmuoto. Minulla on myös 1300 kg jarrullinen kärry, jolloin tällä yhdistelmällä liikkuu tarvittaessa sen n. 1600 kg tavaraa. Kuivaa puuta siis muutama motti, märkää vajaa 2 mottia.

    Tuota liikkuvaksi metsästysasemaksi varustelua en ole pohtinut, mutta voithan kokeilla laittaa nojatuolin lavalle, peruuttaa auton lammen rannalle ja heittouistella komeasti. 🙂

    Minulla on muuten kesäpaikka siellä Kainuussa.

    Hiluxmetsuri

    Juu,

    mukavaa kun on traktorit ja muut jo ennestään, niin voi hyvillä mielin laajentaa kulkuvälinevarastoa 🙂

    Minun tapauksessa traktori ei oikein toimisi, matkaa palstalle kun on 224 km ja sen taittaminen 30 km/h ei houkuttele. Saisi lähteä puoliltaöin, että olisi aamukahvilla palstalla eikä olisi varaa pitää välillä taukoja 🙂

    Joten Hilux on mulle oikea vaihtoehto, koska nuo aikaansaannokset tuodaan tuolta pois tällä mutta varmaan jollain ajokoneella.

    Eipä tuo sinun kriisi pahalta vaikuta, Mä olin hankkimassa Unimoggiakin (tälle olisin saanut luvan hallitukselta), mutta ne ovaan jo niin vanhoja tai uudemmat kalliita, että jäi pois koska olis tullut tikuille hintaa 🙂 Olishan tuo toki mennyt rakennusprojektina ja koneeltaan lähes ikuinen.

    Traktorin hankinnassa näköjään menee raja, se ei kuulemma mahdu pihalle (mikä onkin ihan totta). Pienkuormaajan hankin jokatapauksessa joskus 🙂

    Se takavinssihanke siellä offipalstalla on mun. Siellä on muutama muukin kirjoitus.

    Hiluxmetsuri

    Hilussa kannattaa tuo runko katsoa koska kaikki muut peltiosat voi vaihtaa helposti. Toki runkoakin voi hitsailla.

    Tänään ajelin Imatralla 40 cm hangessa, takana jääketjut. Pikkuhiljaa rouhimalla mentiin eteenpäin ja koska kummallakin takapyörällä oli kunnolla pitoa, toimi tuo kikalukkokin hyvin ja molemmat pyörät jauhoivat lunta. Takavetoisella ei tuohon paikkaan olisi ollut mitään asiaa eikä ilman jääketjujakaan.

    Päivän mittaa aurinko sulatti pohjia ja ura muuttui helpostin ajettavaksi. Kyllä oli hauskaa kun pääsi mestalle upottavassa hangessa 🙂 jalan kun koetti mennä niin plumpsahti jalka hangesta läpi melkein joka askeleella; melkoista jumppaa 🙂

    Niin vielä, kysy vaimolta 21 tonnin telakonetta ja kun se kuitenkn tyrmätään, niin ehdota hilua 🙂

    Hiluxmetsuri

    Nyt on päivä sahattu 261:llä. Riukuja ja muutama paksumpikin joukossa, karsimista sekä pari kunnon kuusta nurin ja pätkiksi.

    Tankillinen tuntuu kestävän, kestävän… Huomattavasti pidempään kuin 241: n tankki. Toki on eroa koossakin.

    Mutta sahaustuntuma on liioittelematta aivan sairaan hyvä. Tämä on tekijämiehen saha ( tarkennuksena: mä olen ihan amatööri ettei kukaan vaan luule mua ammattilaiseksi). Ottaa kierroksia, ei ole liian raskas kantaa. Toimii ja puru lentää.

    Hiluxmetsuri

    Jaa, huomenna tuon taas näkee kun meneen puuhaamaan 261:n kanssa päiväksi. Kerron sitten kokemuksia, mutta kovin kummoista ei ole odotettavissa kun on niin uusi vekotin vielä.

    Hiluxmetsuri

    Keittiökaappien kanssa voi yrittää halvempaa harhautustekniikkaa ostamalla vaimolle jotain muuta ( edullisempaa) tai sitten saada intoutumaan vaikka puutarhasta, johon hilulla voisi käteväsi tuoda taimia, lannoitteita yms… 🙂

    Edestä jos kuuluu rousketta, niin ei ole kaikki ihan kunnossa. Etukardaani saattaa olla huollon tarpeessa. Murrosniveletkin saattaa ääntää ja jos kokeilet ajella samaa paikkaa ottaen nuo napalukot auki.

    Kirjoittelen myös tuolla offipalstalla ja siellä on ehkä Suomen paras Hilux-asiantuntijakaarti. Suosittelen palstaa ja aloita haulla, niin saat aimo annoksen luettavaa ja taustaa hankinnallesi.

    Hiluxmetsuri

    Kusiaisen valtuuttamana ajattelin kuitenkin vaan tuoda esille sen, että ilmasto muuttuu hyvin hitaasti eikä Suomen keskimääräinen esim. 50 vuoden havaintoihin perustuva lämpötila ole noussut.

    Mutta se mitä me täältä kusiaisten komentosillan tasolta havaitsemme ei ole koko kuva. Ilmastonmuutos on globaali ilmiö, jonka torjunnassa Nätti-Jussinkin apu olisi tarpeen.

Esillä 10 vastausta, 1,101 - 1,110 (kaikkiaan 1,125)