Käyttäjän Itämaan ihme kirjoittamat vastaukset
-
Eikä tarvitse edes itse kehuskella. Sana leviää hyvästä tekijästä. Oli yrittäjä tai työntekijä.
Se on tosi, että isoilla firmoilla taksat on heikot. Mutta se mikä näissä on hyvää on asiakas kontaktit. Yleensä Mo:t ovat varsin uskollisia tietyille firmoille, jos teet hyvää jälkeä usein Mo haluaa jatkossakin saman tekijän.
Sitten kun aika on täysi ja lopettaa sopimuksen metsäfirman kanssa, asiakas suhteet kuitenkin jatkuvat metsänomistajien kanssa.Uutena yrittäjänä nämä kontaktit usein puuttuvat.
Kummasti metsänomistajat muistaa kuka siellä kävi. Yksi yllätys oli viime syksynä, kun tuli soitto metsänomistajalta. Olin käynyt hänen palstallaan raivaamaassa 12 vuotta sitten.
Tuli tarjolle yksi kuvio ensi kaudelle sitä kautta.
Metsä alalla ollaan ylipäätään lapsen kengissä mainostamisessa. Muutamat isot sen osaa, suurin osa pienistä ei.
Syy hyvin pitkälti metsureilla, että yhteyttä otetaan ensimmäisinä metsäfirmoihin. Sieltä saa kauden työ heti kerralla, eikä tarvitse yksitellen haalia työmaita.
Taksat on mitä on, samat kuin 2000 luvun alussa. Pihapuut työlajina on järkevä idea, ja kannattaa alusta lähtien siihen panostaa. Kyseessä kuitenkin ympärivuotinen työlaji, toisin kuin istutus ja raivaus.
<p>Itsellä on myös Oy:n nimissä vajaa 50ha metsiä. Kahteen kertaan olen tuota Metka tuen saantia kysellyt metsäkeskukselta, mutta koskaan sieltä ei ole vastausta tullut.</p><p>Kemerat hylättiin aikanaan, syy oli, että liikevaihdon pitäisi muodostua vähintään 50% omien metsien tuloista.</p><p>Tässä suora katkelma s-postista: ”Tuloista yli puolet olisi oltava omien metsien liikevaihtoa”</p><p>Tämän voisi tulkita Metkan osalta, jos Oy:n liikevaihto muodostuu yli 50% omien metsien tulosta, olet oikeutettu sitä saamaan.</p><p>Tuossa Kemerassa oli se koominen osuus, kun jälkeenpäin toinen metsäkeskuksen toimari oli sitä mieltä, että kyllä se olisi pitänyt myöntää. No eipä tuossa suurta vahinkoa käynyt.</p>
Maataloustraktorissa ongelmana pitempien matkojen siirrot. Jos mietitään tätä palkkatyönä tehtäväksi.
Esim. logbulletin tai pikku vimekin(ajokone) saa kuljetettua autotrailerilla/C1 autonkuljetus ivecolla. Tällöin sitä voi liikutella mukanaan ympäri maakuntaa.
Toinen huomio, tonteilla ei välttämättä kouraa saa pystypuille turvallisesti. Metsuri on joka tapauksessa oltava mukana.
Tonteilla taksat on paremmat, johtuen työn riskialttiudesta. Rakennukset, sähkölinjat yms. lähes joka kerta riesana. Tekijä lähtökohtaisesti määrää taksan.
Se missä pienajokoneesta saa tuottavan kapistus on tonttihakkuut. Metsuri ja ajokone kulkee samalla reissulla.
Isompia vehkeitä ei niihin saa tuottavuuden ja riskien takia.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/metsa/6cb3d1cc-3b9b-4acf-a8cb-e107cee534d3
Tuossa linkki juttuun
Ko. Partio on kyllä lunastanut itselleen ”huippu” maineen. Ei varmasti yksikään metsästäjä heitä vapaaehtoisesti auta.
Tuon susipartion toiminta on aika raakaa metsästäjiä kohtaan. Toinen esimerkki oli hirviliivi, josta metsästäjä sai 500€ pikavoiton, kun partio tulkitsi sen liian punaiseksi.
Kaikki välineet ja varusteet porukalla oli kunnossa. Eikö olisi huomautus riittänyt?
Jaa, nostokoukku kerkesi ensin?
Varmaan joku keski-eurooppalainen gentlemanni on tottunut myös siihen, että ampumatilanne on taattu. Se ei ihan joka paikassa ole meillä mahdollista.
Mielenkiinnosta katselin Afrikan jahtipaketteja, siellä annetaan saalistakuut, 3 elukkaa, matkat, ruuat, troofet yms. 2390€.
Jos on antaa saalis takuut, niin eikun lupia myymään. Kyllähän esim. Hirvi ja metso on Keski-Euroopassa todella arvostettuja riistaeläimiä.