Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 21,534)
  • jees h-valta

    Kokenut, tuskin niistä vaikeuksia tulee silmämäärällä tehdyistä. Ne vain saha katkoo heidän mitoituksensa lyhyempään. Ottavat sen omaan takkiinsa sen hukkapätkän. Kyllä nuo hankinnat (myös tukkeina) kuormainvaakauksella mitataan. Nythän on tavallaan hankkijan hyvää aikaa kun ei juurikaan kontrollia ole ennen jalostusta. Mutta ollaan pienissä marginaalierissä ja ne ei vain välitä. Laitoin itekkin viimeksi kymmenestä kuusitukista ostajalle että sotke sellutukkina eteenpäin. Ja täysi tukin hinta tuli. Sinne ne kuitenkin useimmiten menee. Pieniä eriä ei lähdetä irrottamaan kuitupuolelta vaan kaikki menee sinne.

    jees h-valta

    Metsässä ei yhtään rengasta ole koskaan mennyt. Tästä traktorista meni heti ensimmäisellä tietaipaleella takarengas. Oli joku ihmeellinen murtuma sisäpinnassa. Liekö joskus seisonut rengas tyhjänä tai melkein tyhjänä edellisellä omistajalla. Muuten melkoisen hyvät renkaat pinnaltaankin. Laitatin nastoituksen oikein ramuilla teollisuuskoneiden nastoilla. Aika mukavasti on pärjäillyt varsinkin kun tiukassa paikassa saa kärryn vedosta apua esim. juuri esteen ylitykseen. Kuorman kanssa erittäin hyvä apu tuo rullaveto. Siellä metsässä ajessa on maltti erittäin valttia. Jos kohellat alkaa paikkoja kyllä hajota, turhaan. Ajourat kannattaa huolella katsoa ja tehdä toimiviksi eikä vain luulla että kylläkait se tuosta kääntyy tai mahtuu. Tuon yhditelmän kanssa ajon lenkitys on aina hyvä kun ei aivan pienessä välissä käänny. Yhden vanhan peltona aikoinaan olleen saran päässä jouduin kaatamaan aika monta koivua että sai käännön aikaan. Kapea sarka ja aika isot ojat vastassa joka puolella. Ei viittinyt ojan ylitystäkään alkaa tehdä. Tulipa kuitukasaan lisikettä.

    jees h-valta

    Niin, mistä sitten on valittamista ja mistä ei. Kuitu tuntuu taas palaavan aika pakkia takaisinpäin ja tukkikin kuitenkin makaa lähes samoissa, vain pientä nousua. Olisihan tuo hienoa jos lähelle satasta päästäisiin tukkikaupoilla. Tuntuu aika huvittavalta että miten sen ”hyvän leimikon” erottaa tavanomaisesta leimikosta? Ja miten se vaikuttaa motokuskin arkeen siellä kopissa? Vaikka olosuhteet olisi minkälaisia olleet ei koskaan ole suorittava porras tahi ostaja kehunut että onpas hyvä leimikko. Kerran sensijaan motokuski ”kehui” ihan suoraan ettei ole koskaan puinut näin huonoa leimikkoa. Aiheesta kyllä mutta aivan samanlaista puimista se kuitenkin näytti olevan siellä huonollakin.

    jees h-valta

    Onhan noita käsittämättömiä maksuaikoja metsäalalla mutta isot toimijat ovat varmoja maksajia kyllä. Minullakin hiukka kesti sopeutua ajatukseen että paikallinen e-puun ostaja vaatii 45 vrk:n maksuajan punnituksesta. Saisi joku laki alkaa rajoittaa noita ylipitkiä maksuaikoja. Miksi alkutuottajan pitää rahoittaa väliporrasta?

    jees h-valta

    Tolopan kommenttiin etten pidä kyllä enää hytissä. Kyllähän se juuri mahtuu tuohon ovikuoppaan pystyyn siten ettei ole kovasti tiellä kun kuormainta käyttäessä myös toolia tulee käänneltyä. Mutta ennen kuin on tiivis ei kyllä koppiin. Kokenut kaiken tietää, hyvä tosiaan tietää ettei aina natsaa helppo vaihto-osa. Nyt tappio lokasuojan kulmassa on niin pieni ettei edes pahasti ota silmään. Jousti ihmeen hyvin. Metsä verottaa silloin tällöin.

    jees h-valta

    Toki ajttelen niinkin että voihan sen sahan laittaa kiristysliinoilla kiinni särmiin rungon päälle. (On siellä nyt santasäkkikin pysynyt ilman mitään köyttämistä).  Sahassa varustukseksi riittää reissuun kun tankit täynnä. Ei siellä silloin sen enempää aleta sahailla vaan vain siltä varaa että pitää mataloida joku kanto tai kaataa joku puu kuitenkin telousuralta.

    jees h-valta

    Kokenut kaiken tietää, Kiitos hyvästä vinkistä, se vesivanerista tehty laipan suoja siihen särmiin tuntuu kätevältä ajatukselta, hienoa!

    jees h-valta

    PuuHastelijalle tuonne edelliselle sivulle ettei ollut rahoituksen vaatimusta kärryn vakuutus. Kun meni kotva että Lähi-Tapiolakin sai sen aikaan. Ei ollut kuulemma juurikaan kokemusta. Mutta kyllä sieltä siihen vakuutus ”sorvattiin”. Korvaa esim. juuri kaikki kärryn kaatumisen ja puiden päälle  kaatumisen aiheuttamat kärryn rikot. Tottavie, lähellä oli ettei vakuutukselle tullut jo tarvettakin. Puu nimittäin kaatui kärryn puomin päälle ajouran laidasta. Osui samalla myös traktorin kattoon. Aika jysäys kopissa kyllä. Mitään ei kuitenkaan olennaista rikkonut. Traktorin lokasuojan muovi hiukan kärsi, ei muuta. Laitan tässä alkavalla viikolla kuvaa lukijoiden kuviin. Käyn vain ensin kuvaamassa sen puun juuren. Se oli aika eksoottinen tapaus. Jos ei ole kadonnut siitä ajouran varresta. On nimittäin naapurin metsää ja siinä on jonkunsortin katastrofi siinä metsän terveydessä. Pienellä matkaa oli nimittäin noin kuukauden aikana tullut useita puita yli tuon ajouran ja vielä tämä joka tuli niskaan. Osa keloina, osa tuoreina mutta täysin laholla juurakolla.

    jees h-valta

    Jospa nyt kuitenkin vähemmäksi yllyttäisit suorittava heikoille jäille ihmisiä. Suosittelen pysymään maalla, pyöräillen tai ilman.

    jees h-valta

    Makarov oikeassa, onhan se. (Pitää alkaa kehittää jotain hyllyä särmin taakse kärryyn). Kyllä siellä juuri pärjäsi kun laittoi kattopuhaltimen puhaltamaan raitista ilmaa. Petkeles, tuo vanha ”tilhi” ei enää suostu käymään kuin 98-2% :lla. Alkaa nuhaantua välittömästi. Oli muuten ihan kertaallinen tömäys kun tukkikoon kuusi rojahtaa hytin takakulmaan. Pitääpä ottaa kuva siitä juurinatsasta. En ole ikinä nähnyt itekkään niin kummallista sikermää lahopaskaa ja kierrettä. Seuraavan lukijoiden kuvan tavaraa tulossa.

Esillä 10 vastausta, 101 - 110 (kaikkiaan 21,534)