Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,421 - 1,430 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

Mikähän siinä onkaan ettei kaikki järki metsänkasvatukseen olekkaan lähtöisin Metsälehden keskustelupalstan aatelimetsänkasvattajien kuppikunnalta? Jos olisin kasvattanut kuusta kyseisillä nyt hakattavilla aloilla (siis sitä nk. haapaviljelystä) olisin nyt pikkuhiljaa haaveilemassa ensiharvennusta huikealla 500 euron/ha kurssilla. Jonka jälkeen saisin huoletta unohtaa enää ikinäni tienaavani mitään kyseiseltä kuviolta. Koska ikä eikä terveys ihmispololla riitä. Nyt sentään haapa antaa myös eikä pelkästään ota. Rikastumista ei tarvitse milläänkään puulajilla kuvitella nykyään.

jees h-valta

Jovainilta (kerrankin) oikein hyvälaatuista asiaa. Tuo että tiet auttaisivat on kuitenkin aika epävarmaa. Asutuksen lähellä allekirjoitan. Minulla syötiin aivan tien risteyksen vierestä yhtenä talvena kaikki haavat pieneltä alalta. Kolmemetriset eivät enää toipuneet kun emä taitteli vasalle kaikki siltä alalta. Nyt jokunen juurivesa on pikkusen taas siinäkin lähtenyt kasvuun.

jees h-valta

Liian hättäileville vain tiedoksi että kumpaakaan vaihtoehtoa ei ole vielä pois suljettu. Todennäköisempi vaihtoehto kuitenkin edelleen se putkiliike. Tässä vain tullut paussi hiukan muustakin kuin vain koronasta johtuvasta. Sanotaan että nyt on menossa terveydentilan uusi viritys joka jatkuu ainakin vuoden verran. Työkyvyttömyyseläkehakemus on jo menossa Ilmarisella ja sen jälkeen aika kova ja hiukan ehkä ankeahko syksy mutta vielä tästä noustaan. Monet tutkimukset on tehty ja kokonaistilanne on Satasairaalan mukaan hyvin hallittavissa ja hoidot jo pyöriikin. Mutta vielä tehostuu. Jotkut arvot jo parantuneetkin huikeasti mutta pari ongelmakohtaa hoidoissa edessä on. Olo täysin normia nytkin eikä fysiikka ole joutunut koville vielä mutta vielä joutuu. Taitekohta elämässä kuten usein juuri kuuskytä-kuolema välillä tuppaa olemaan. Mutta olen luvannut sen nousun myötä sitten palkita itseni ja laajan tuttupiirin jollain uusinvestoinnilla kaikkien eikä vain omaksi hyväksi. Taloudellisesta voittoisuudesta viis välittäen. Aika näyttää.

jees h-valta

Mitä haapaan tulee sen uusi tuleminen on jo käytännössä varmaa. Lehtipuu ja nopea kasvuinen. Nyt sille lajille on käyttöä monipuolisesti ja siksi olen aika tyytyväinen tämän menon suhdanteeseen. Ensimmäiset noin 20,00/m3 meni liian halpaan vielä mutta seuraavissa on hinta jo kohdallaan.

jees h-valta

Jätkä maalailee taas sekojaan. Minä mitään klapeja vielä pariin kuukauteen peittele. Ilmoja hiukan syssyn mittaan katellaan. Parhaimmillaan taisi olla joulukuu kun laitoin vasta pressun päälle. Silloin alkoi uhkailla lunta enkä viittinyt päästää klapeja jäätymään kiinni toisiinsa. Tässä on vain kyse keskuslämmityskattilan toiminnan ymmärtämättömyydestä niin Jätkällä kuin joillain muillakin. Jos on piippua lähemmäs kymmenen metriä ylöspäin saa aika huonoa olla puu jos se ei aika helpolla pala. Mökillä on monesti kevään parhaat klapit alettu poltella ison kuusen alla olevasta klapipinosta. Päällimmäisten jälkeen niin täyttä tavaraa kuin vain klapi olla voi.

jees h-valta

Eipä ole varmasti liikoja sinne yrittänytkään.

jees h-valta

Visalle edelliselle: Kunhan nyt sinne naapuriin joku tulisi eli myynnissä koko meitin ylänaapurimökki. Aikansa siinä räpelsi pääkaupunkiseutulaispari jonka touhusta ei tullut uutta eikä vanhaa. kaikki jäi aina kesken. Jopa ruohonleikkuu. Jokunen leikkurikin siinä tuhoutui. Ei vain osattu mitään. Nyt paikka on rajusti ylihinnoiteltuna pudonnut jo listoilla käytännössä ikimyymättömiin. Haapani ovat tuoneet mukavaa näkösuojaa jo sinällään ankeaan aidantakuseen. Joka sekin me laitettiin väliin kun ei viittitty katella surkeita. Nämä haapojen kalvajat voisivat miettiä ihan selvää elämän jatkumoa puussa. Jos puu vioittuu tai kaatuu tai katkeaa on vesominen selvä tulos siitä. Ainoastaan havupuut eivät veso. Koivukin vielä kolmesta metristä katkaistuna alkaa alapuolelta vesoa uutta kasvua. Myrkyttäjät löytävät ne omasta terveystiedostaan Omakannasta ikääntyessään. Turhaa ja tyhmää touhua kaikenkaikkiaan haapojen tuhoamisvimma. On kuin omaa koipeaan sahailisi kun haapaa kiusaa. (elämänpuuta pitää kunnioittaa)

jees h-valta

Kun ostimme tuon nykyisen mökin oli edellinen (puutarhuri) ilmeisen tarkkaan tappanut myrkyillä ja kaatamalla joka ainoan haavan tontilta. Nyt kun olemme muutaman vuoden asustaneet sitä olen ilokseni taas takapihan puolelta uusia vesoja löytänyt. Nyt jo kaksi kpl aika hyvässä kasvussa eli noin parimetrisiä. Poistan koivuja päältä että pääsevät suoraan kasvuun. Oletan kuitenkin toimivaakin juurta sinne jääneen ja siten uuden kasvun taas turvanneen. Sitkeä puu. Itse olen vienyt toiselle rajalle neljä hybridihaapaa että kyllä olo kotoistuu Jaalassa.

jees h-valta

Eiköhän nyt ala jo olla ihan paras tai jo hiukan ylikin siemennys haavan kesä ajassa.

jees h-valta

EDIT Kun haapaan tulee yksikin viilto se alkaa välittömän vesomisen. Aivan sama vaikka koko runko kalvettaisiin pystyyn. Aina sieltä juuristo toimii ja uutta lykkii.

Esillä 10 vastausta, 1,421 - 1,430 (kaikkiaan 21,543)