Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

Tuokin on aina huvittavaa kun se hinta NIIN eri kuin suurostajilla. Samaan aikaan maksetaan sekä lähitelous, kuljetus, raakki yms, tappioita. Lopputulos yleensä käteen jää heikommaksi kuin ison yrityksen simppeli pystykauppa. Mutta arton kohdalla ehkä nyt kuitenkin ymmärrettävää kun itse saa edes puut kumoon ja oikeisiin mittoihin.

jees h-valta

Ihmettelen kyllä mitä hirveätä on säännöllisessä ja kohtuuhyvässä rahaliikenteessä metsästä. Metsään on myös menonsa kuten nyt taimetus esim. Yleensä nulputtajat jäävät kyllä metsätaloudessa aika heikoille jos vain kuvittelevat sieltä kerman kuorivansa. Ei onnistu eikä tarviikkaan, huonoja kauppoja tekee jokainen pitkässä juoksussa. Minä en ole vielä sellaista omissa edes tunnistanut. Taitaa vieläkin olla edessäpäin.

jees h-valta

Minusta metsätalouden tärkein ja asioita sujuvoittavin tekijä on rahaliikenteen säännöllisyys. Joka vuosi on puukauppavuosi ja tiliäkin on sattunut sentään joka vuodelle vaikka välistä hilkullekkin mennyt. Ei ole mistään suhdetoiminnasta kyse vaan aivan arkijärjen käytöstä. Sitäpaitsi en aio museoira metsiäni vaan ne todella ovat talouskäytössä.

jees h-valta

Aivan järjetön ajatus ruveta reuhaamaan hankintana kun tekee huonomman tilin kuin pystykaupalla. Epäilen hiukan tuota ikä/kokoluokkaakin. Tai sitten sellaisia tassaleita joissa tulee korkeintaan kaksi tukkia.

jees h-valta

Ja saatu huono harvennustukin hinta, jaa jaa, jätkä sauhuaa taas omiaan. Maalaisjärkeä siinä on vain se sama järjetön kirjanoppineen fariseuksen manran hokeminen mikä on tyypillistä juuri maalla kun joku sen kantaa sinne tupaan sen ”metsätiedon” muka. Yleensä mhy aikoinaan mutta nykyään ei kyllä edes varikset vaivauru. Todenneet turhaksi ja toivottomaksi. Nykyään sen saman hoitaa helluntaisrk. tai joku vappakirkko. Aina putoaa otolliseen maaperään. Kunhan kaffet ja pullaa piisaa.

jees h-valta

Se mitä tilille suurinpiirtein kilahtaa. Riippuu toki hiukan firman hakkuutavoistakin. Nytkin on vasta yksi kauppa maalissaan tälle vuodelle. Joinain vuosina taas saattaa lähes viisikymmentätuhattakin kilahtaa tilille.  Mutta silloin onkin suma purkautunut eli useampi kauppa päätetään samana vuonna. Olen täällä kertonutkin että pahimmillaan oli viisikin kauppaa auki yhtenä vuonna. Silloin löin topin ja ilmoitin että vanhat alta pois. Sitten vasta uusia kauppoja. Kyllä noita investointeja joskus aina tehdään mutta kyllä viime vuosina alveja on saanut useita tonneja maksella verottajalle. Viimeksi avolava kuorma-auto hiukan tasoitteli.

jees h-valta

Minulla metsän päätehakkuu menee aivan selkeästi sen mukaan mikä sopii ohjelmaan. Kun yleensä teen kaksi kauppaa eli toisen pohjois-satakunnan palstalta ja toisen tästä paikallisista palstoista niin kuvioittain katsotaan sekä päätehkkuuta että harvennusta kauppoihin. Järeys riittää kun metsäsuunnitelma ja silmämääräisyys niin kertovat. Kakkosharvennusta ja päätehakkuuta samaan kauppaan on hyvä yhdistelmä.

jees h-valta

Minun ”kuvioillani” tehdään metsätiliä vuosittain noin parikymmentätuhatta euroa. Mielestäni se riittää reilusti alle sadan hehtaarin tilan tuotoksi noin ensalkuun. Aivan sama tuleeko raha haavoista vai litroista. Kunhan niitä on riittävän paljon.

jees h-valta

Jätkä sekoilee ihan oman maun mukkaan vaan! Luuletko ettei ne miljoonat jollekulle muullekkin maalle kelpaa jos vaikka jenkki tarjoaakin hiukan paremman tilin Turkille?

jees h-valta

Illan polttopuut palaakin jo. samaten järki pelaa ilman massahysterian luomaa sekavuutta. Suomi on sekaisin ja siihen ei tarvittu kuin naapurimaan sota naapurimaataan vastaan. Mitä lainkaan jos ne olisi tänne tulleet. Suurin osa olisi varmaan uinut Ruotsiin paniikissa vaikka lahti olisi ollut jäässäkin.

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 21,543)