Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Uudehko metsänomistaja esitti pari kysymystä johon nimim:oikeudenmukaistako pitäisi nytkin pystyä vastaamaan.
Miksi ei vastaa?jees h-valta 22.1.2013, 18:47Toivotko A.J. todella tuota. Sehän tulee puhtaasti edelleen vähentämään jopa puukaupassa avustusta mhy:llä.
Metsaan.fi palvelu jo nyt erittäin hyvä metsävaratietokanta joka auttoi jo ainakin minua viimeisessä energiapuukaupassa.
On tietysti vielä menossa sukupolvi joka tarvitsee mhy-tyyppistä apua vähän kaikkeen mahdolliseen metsätaloudessaan mutta …
Aika kovaa pitää olla hereillä ja käydä aktiiviseen tarjontaan.
Nuorempi omistajakunta menee omia menojaan käyttäen kaikkia jotka näkyvät ja kuuluvat. Tuntuisi aika vieraalle mhy:ssä.jees h-valta 22.1.2013, 15:51Nimenomaan palveluista maksetaan. Mutta vain siitä.
Ei organisaation ylläpidosta jolloin se tietää aika huonoa mhy:lle.
Niitä palveluja tarjoaa jo moni.jees h-valta 22.1.2013, 15:40Ehkei puistopuustokaan aivan parasta vertailupohjaa ole mutta nyt saatu (huikealla pyynnillä) korvaus kyllä kattaa puistopuuarvot ja maisemointi sun muut tekelehtimiset varmasti. En usko mitään kauaskantoisempia vaikutuksia tällä yksittäistapauksella olevan. Metsätyöhenkilöt, olivat sitten käsi-tai konetöissä ovat kyllä aivan riittävän tarkkoja ja tunnollisia. Kunhan rajat ja käyttöoikeudet sun muut pohjat kunnossa. Työtapaturmia sattuu.
jees h-valta 22.1.2013, 14:24Mainitsin kyllä maisema ja muut arvot nuori isäntä. Kyse oli luonnotilaisesta, ei rakennetusta puutarhasta. Kuvausten perusteella. Jos rajan molemminpuolin on samankaltaista olen suorittavan kannalla että puuston arvoa pohjana on hyvä pitää.
jees h-valta 22.1.2013, 13:21Jotain pohjia on käytettävä vahinkoa arvioidessa. Ja tuossa pääosaa näytteli kuitenkin puiden kaato joten on luonnollista että siitä lähdetään. Maisema-arvot ja muut silti lisäarvoa tietenkin. Mutta että lähdetään maksamaan ”ladasta mersun” kolhimisen hintaa ei ole ennenkään ollut maan tapa. Viitaten näiden autovertausten viljelijään. Nk.rapakon takana on meininki toinen ja niinhän täälläkin moni kuvittelee olevan.
jees h-valta 22.1.2013, 09:33Peten vastustamat puut ovat aivan suomen metsäin vakiopuustoa jonka kasvattaminen aivan hyvin sopii ketä erikoispuuta haluaa kasvattaa. Esim. vesasyntyisen haavan kieltäminen aiheuttaisi hybridihaavan uudistamiseen lakisääteisen topin. Ja silloin se sotii jo sen lajin kasvatuksen tähänastista hyväksyntää vastaan.
Harmaalepän kasvatukseen on jo täälläkin käydyn keskustelun perusteella paljon mielenkiintoa ja olen sitä mieltä että siitä vaan.
Lehtipuuta moneen käyttöön ja ainakin erittäin hyvä klapipuu.
Pihlaja erittäin kovana puuna puuseppien haluamaa tavaraa ja silloin sopiva kasvatuspuu myös. Hieskoivun hän taisi unohtaa mutta minä suosittelen sitäkin ainakin täydentäväksi puuksi turvesaroille ja havumetsän monimuotoisuutta antamaan. Ja jälleen hyvä kuitu-ja polttopuu.jees h-valta 22.1.2013, 08:26Ja raivurin kantaan erikoispuiden suhteen olen aivan samaa mieltä.
Lisäten ettei myöskään erikoisempien puiden taimien välitys ole mhy:tä kiinnostanut. Yhtenä vuonna oli vaikeuksia kotimaasta saada hybridihaavan taimia ja kysyin monen mhy-konttorinkin kautta. Yksikään ei vaivautunut edes selvittämään. Itse sain sitten pääkaupunkiseudulta puutarhatyyppiseltä toimittajalta tingattua erän matkahuoltoon toimitettuna. Kun oli valmiiksi mätästetty ala niin sain taimetettua kuitenkin. Virostahan niitä olisi kyllä saanut vaikka kuinka jos jotakuta konttuuria olisi toimittamisen selvitys kiinnostanut. Sen jälkeen olen taas saanut nykyiseltä metsäpalvelukumppanilta taimia tasaisesti ja kotimaisia.jees h-valta 22.1.2013, 08:12Tuolla metsäkupsa meinasi että Metsäliitto eli MG trimmaisi palvelunsa siihen mennessä iskuunsa kun laki muuttuu.
Voin asiaa läheltä seuranneena sanoa että on virittänyt jo muutaman vuoden ja on erittäin kovassa iskussa mainostamatta yhtään kyseistä. Nyt jo.jees h-valta 21.1.2013, 20:15Kerron jälleen esimerkin paikallisen tason edunvalvonnasta. Lupasi hoitaa myrskypuut ja tekikin sopimuksen sahausyrityksen kanssa tietyistä määristä heille välitettäväksi. No, hetken päästä yritys löi liinat kiinni eikä maksanutkaan jo heille laputettuja puita. Nyt sitten edunvalvonta joutuikin kinkkiseen tilanteeseen ja päätti kuitenkin isomman haloon nousemisen estoksi maksaa puut metsänomistajille. Eli me kaikki mhy-pakkomaksun maksajat pääsimme maksutalkoisiin asiassa jota suorana kaupantekona ei olisi langennut sivullisten maksettavaksi. En ainakaan halua tätä sitten kun valinta on vapaa. Kyse oli vain noin tuhannen kuution erästä mutta höllä lupailu välittäjälle sorti homman täysin ulkoraiteilleen. Vastuuasiat hankaloituvat välikäden käytössä.
Suora kahdenvälinen on aina selkeä kauppa jossa ei tule niin helposti tulkintaerimielisyyksiä. Puutavara lopulta meni pitkässä varastoinnissa senverran huonoksi että sitä sitten osteli energiapuuksi muut. Osaksi komeaakin tukkia.