Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Muistetaan nyt kuitenkin kun täällä tätä ERITTÄIN nahkeaa suhtautumista lueskelin (paitsi Jani) että se EU-”susireservaattikin” vaatii metsiä eikä aukkoja. Ei onneksi vielä lailla mutta kukapa tuon viheröykkärien vyörytyksen etukäteen tietää tai kohdaltaan torppaa. Mitään väliä ei ole sillä missä muodossa tämä kotoinen metsälainsäädäntö jk:n arvottaa. Jos sitä ei kielletä niin tulee lisääntymään paljon. Enemmän kuin nyt kuvittelemme tapahtuvan.
Minun vakaa kantani on että pellit auki ja mo:lle vapaus tehdä omat ratkaisut TÄYSIMÄÄRÄISENÄ.
Sitä olen itse tehnyt ja haastanut haastamasta päästyänikkin.
Aika paljon olen saanut huseerata mutta jotkut kohdat on ollut pakko syödä ”herrain käest”.jees h-valta 18.1.2013, 13:50Miisulta paljon hyvää asiaa ja huomioita jopa historiastamme metsissä. Taneli kaipaili selkeitä käsitteitä. Kukahan tai mikä taho on määrittänyt sen ainoan oikean j.k:n?
Ihmisen ikäinen minun mielestä ainakin piisaa jo.jees h-valta 18.1.2013, 10:42Tuosta olen kyllä samaa mieltä ettei montaa puusukupolvea voida kyllä peräjälkeen jk:na pyörittää. Tuo laho tuppaa jo olemaan ongelma muutenkin ja tuo kyllä saattaa pahentaa sitä puolta.
En esim. täällä H-vallassa voi muuta kuin vetää aina kuusikko kokonaan nurin ja vaihtaa puulajia. Tuolla Satakunnan pohjoislaidalla voisi kyllä pyörittää muutaman hehtaarin kuusikkoa noinkin.jees h-valta 18.1.2013, 10:06Niinpä kyllä jotta pitäisi sinne kaikki kasvatusmallit metsiin sopiman. Ja vielä liuta kasvattamattomiakin. Kaikkihan täällä metsäteollisuuden ”orjia” ollaan joten ei antoninkaan tarvi ollenkaan revitellä. Jos puuta aikoo myydä.
jees h-valta 18.1.2013, 09:41Glan kommenttiin että miksi haki apua huonolta konsultilta (mhy).
Kun niitä ei oikein paljon ollut vaihtoehtoja pahimpaan aikaan.
Minulla ensimmäinen kosketus mhy:n kanssa oli kyllä myös aika kummallinen tapaus. En alkujaan yhdeksänkymmenluvun puolivälissä aikonut edes olla niiden kaas missään tekemisissä.
Eka puukaupan jälkeen paikallinen mhy-heppu tuli sitten työpaikalleni ja antoi ”siunuksensa” kaupoille sanomalla etten varmaan siihen olisi parempaa hintaa saanutkaan. Olin aivan ”äimänä” ja totesin että olis vissiin ollut ”maan tapa” mennä sinne mhy-konttuurille ensteks.jees h-valta 17.1.2013, 20:47Tuota antonin venkoilua en kyllä käsitä mutta eipä se ole ekakerta.
Kyllä yläharvennus minun lukuoppini mukaan on kuulunut j.k-n menetelmiin. Ja uudistus kun tapahtuu valoisuutta pohjaan lisäillen harvennuksilla aiheuttaa taimettumista kuten luonnossa olemme nähneet. Eikä se kyllä maksa mitään. Korjuukuluista en väittele.
Ne varmaan ovat kyllä suuremmat. No, mihin sitäkin sitten vertaa.
Jos vertaa harvennukseen on tilanne varmaan stabiili. Ja päätehakkuuhan voidaan vertailussa kokonaan unohtaa. Paha verrata asiaa joka ei kuulu j.k:n toimintamalleihin.jees h-valta 17.1.2013, 19:19Ja jälleen Janin kanssa samoilla linjoilla. Eipä taida meikäkään maksaa enää kun vapaus koittaa tuota mhy-pakkomaksua. Sen verran kaavoihinsa kangistunutta ettei se siitä yhtäkkiä mikskään muutu.
Koitan noita palstojani myös alkaa mietiskellä jos jonkunverran saisi muutettua tuohon suuntaan kasvatussysteemiä. Minulla tähän asti on ollut luonnollista mennä päätehakkuun ja uuditamisen linjalla koska olen kuusikot uudistanut systemaattisesti lehtipuulle. Mutta jotain itää jo ajatusta ja aina uutta avoimella mielin. Tuo rahan säästö uudistamiskustannuksissa kyllä houkuttaa myös. Ei se metsätalous nyt niin suurta tuloa ole ettei olisi halua hakea parempaa nettotuotosta.jees h-valta 17.1.2013, 17:27Niin, unohtui innoissani tärkein eli nimi ja se on Timo Kujala Espoosta vaikka kaikki sen nyt olisi tiennytkin.
jees h-valta 17.1.2013, 10:32A.J. en kyllä yhtään katsonut sitä pituutta sillä silmällä mutta kokoisekseen se hämmästytti kun se oli vieläkin niin elinvoimaisen näköinen. Ei yhtään vielä ränstynyt. Alarungosta oli muutama sivuverso lähtenyt ylös. Toisia pienempiä kaadellessa vain yhdessä oli musta ydinpuu. Nekin tukkikokoa mutta mutkaisia kun valoaukkoja haeskelleet. Ilmeisesti erittäin suotuisa kasvupaikka.
Tuntuvat viihtyvän erittäin hyvin.jees h-valta 16.1.2013, 19:27Uskoisin että ne kaksi leppää riittää haavikon (5500kpl) reunassa joka rajoittuu juuri kyseiseen nousevaan kuusirinteeseen. Voit Leevi olla varma ettei ne kuuset näe enää montaa vuotta (paskalahoja osa) mutta lepät jää ja ne muutama sata lepän tainta jotka siellä kuusten alla sinnittelee vähällä valolla. Varoin niitä nytkin tarkkaan. En piperryksen vaan lehtipuun kunnioituksen ja järkevän uudispuun kasvatukseksi.