Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä tulvi tässä aiemmin syksyllä kun Siikaisten Isojärvi tulvi yli äyräidensä. Metsässä kierrettiin lenkkiä että pääsi ranta-asukkaatkin mökeilleen. Tie niille kulki rannansuuntaisesti ja oli viikkokausia veden alla. Kuusikkoa oli vetessä melkosen kauan ja en tiedä kuoleeko vai mitä mutta ensi kesä sen sitten näyttää.
Kyllä tässä jo niin moneen luonnotuhoon on tottunut ettei enää edes hätkähtäisi.jees h-valta 28.11.2012, 20:30Se asia on ehkä ok. mutta sekin nähdään kun myös energiaerikoistunut ja kaupantynkääkin jo tähänkin asti tehnyt käy myös osaltaan katsomassa. Vielä syksyllä oli ohje 40mm. ja jos se pätee edelleen saattaa jälleen kallistua sille puolen. Heidän tyäjälkeään on jopa kehuttu. Kaikki ei aina kulje kummallekkaan osapuolelle mieluisasti joten niitä sitten sovitellaan.
Jos ei yhteisymmärrystä löydy ei tehdä mitään. Ja silti saattaa seuraava Metsäkeskuksen päivitys tehdä toimen tarpeettomaksikin eli odotellaan muutama vuosi ja tehdään joko ensiharvennus tai yhdistelmäkorjuu. Nuo rahat eivät kuitenkaan ratkaise vaan metsän tila ratkaisee enemmän. Ja sitä saa kuitenkin helppailtua polttopuutarpeisiinkin suht mukavasti. Sekin on kuin rahaa pankkiin pistäisi kun oman metsän puuta lyö pannun pesään.jees h-valta 28.11.2012, 18:43Hauskat on konstit mutta oma kokemus kertoilee suokohteiden osalta että se pelkkä tuhkakin riittää. Sitä kun on havunneulasissa hiukkakin niin eipä syö sitä tainta. Mutta ne muut ”arsenikkipitoiset” kyllä auttaa ehkä kiinnittämiseen.
Joten köyhälaulaja varmasti oikeassa.jees h-valta 28.11.2012, 15:26Samaa mieltä puuntakusen kaas. Aika,aikansa kutakin ja sitten unohdetaan koko juttu. Uutta tekniikkaa ja henkilöstöä kehiin niin hommatkin alkaa jälleen sujua. Olen tuota omaakin nuorta yrittäjää seuraillut. Tapahtuu ja ostaa uutta kalustoa, eikä hirvitä.
Lamat eikä lomat ei paina eikä taakkakaan vielä selkää. En ole juuri kuullut että olisi mistään tilatusta työstä vielä kieltäytynyt.
Tekkee eikä ihmettele. Jokohan tässä tuli kehuttua.jees h-valta 28.11.2012, 12:28Juuri tänään tuli Metsä-Groupin lehti ja siinä kannen julistus oli heti että energiapuulla hyvät markkinat. Ostohaluja tuntui kovasti riittävän ja laajat selvitykset sisäsivuilla aiheesta.
Kaikki käy: kannot, hakkuutähteet, rangat, ja hakkuu kuulemma sujuu kokoajan paremmalla tasolla.jees h-valta 28.11.2012, 10:21Just noin kuin A.Jalkanen yllä!
Aidat on kevyitä ja siirrettäviä. Ainut ikävyys on keksiä hyvä rullalaite jolla saa nauhan kätevästi uudelleen rullalle sekoittamatta sitä.jees h-valta 28.11.2012, 09:17Jos kerran tuhdimpia töitä ei ole luulisi olevan sama mitä sitä puikottelee. Kyllä kait taitaa aika pitkälti samat koneurakoitsijat tehdä ne kaikki laidasta laitaan. Ja samat kuskit.
Täällä suunnallahan on yksi iso metsäkoneyritys joka tekee jopa monellekkin firmalle työt. L&T:n Biowatin kalusto on varmaan omaa.jees h-valta 28.11.2012, 08:11Tarvikkeet tulee nykyiseltä Riistakeskukselta. Toki ne itse pitää tilata ja asentaa. Ja huoltaa myös. Akkutoimisina myös akun vaihdot noin 2-3 viikon välein.
jees h-valta 27.11.2012, 21:49Mehänpoika kyllä oikeassa. Tuo aidan pystytys ja huolto kuuluisivat periaatteessa hirvenlihanhyödyntäjille. Susia ei voi vaatia mutta metsästysseuralaiset kyllä voisivat sen tehdä.
Korneinta on kun metsästäjä on passissa lähes hirven rikkoman aidan vieressä eikä tee muuta kuin minun ilmaantuessa aitaa tarkastamaan poistuu paikalta. Kun kysyin että mikähän aidan päälle on käynyt vastasi kyllä että hirvi kai per…e!
Sekin tapahtuu yleensä jahdin aiheuttamana. Ei silti aiheuta kyseisiltä toimia. Kumma kyllä.
Itse olen tyytynyt oman työn osaan koska se on parempi kuin suojaamattoman haavikon raiskattu jäänne.
Mehänpojalle vielä se että niitä aitauksia on useampia kuin yksi. Ja kaikki kyllä hoitavat erinomaisesti hommansa.jees h-valta 27.11.2012, 19:16Mehänpoika periaatteessa oikeassa mutta laittaisin jo tässä vaiheessa kaksi varausta:
JOS tosiaan haluaa uudistaa lehtipuulle juurikääpn pilaaman kuusikon on Riistakeskukselta mahdollisuus saada aita ympärille.
Ainakin h-haavalle. (Valmiit kaavakkeet olemassa). Edellyttää hirviongelmaista aluetta.
Se toinen asia on että alan hiukan näillä kieppeillä jo uskoa hirvikannan mahdolliseen alenemiseen. Eniten petojen ansiosta.
Aion uskaltaa jälleen yrittää ilman aitaa (ei vielä ensi-vaan seuraavan kesän taimetus) Yksi alahan on minultakin onnistunut ilman aitaa. Nyt jo syöntiuhan ulottumattomissa.
Tämä tarkennus vain infosyistä. (Koska periaatteesta inhoan syiden taakse piiloutumista.) Itse olen hakenut vain omakohtaisia ratkaisuja. En ole valmis luovuttamaan ensimmäisiin ongelmiin.
Enkä yleensäkkään.