Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Ei tässä nyt aivan NIIN petovapaata aikaa sentään ole kovin pal ollut. Kyllä voi sanoa että lähes aina myös pedot on otettu huomioon aitauksia tehdessä. Minun elinajallani on H-vallankin nk.viimeinen susi vasta ammuttu. En tiedä valtakunnallisesti mutta aina mielestäni niitä on kuleksinut. Nyt siitä vasta muutamana vuonna on poraamaan alettu.
jees h-valta 30.10.2012, 08:06Metän hyviksi tarkoitti myös juuri petojen suihin.
Sitä juuri ja samapa tuo, edelleen lampaatkin voivat eksyä vapaasta tilasta metsäänkin. Eksyneitä lampaita tulee helposti näköjään ihmisestäkin. Luonnon eläinten tuntemuksesta vieraantuneita mottisia näämmä.jees h-valta 29.10.2012, 21:04Tuon laskijan mukaan sitten ei mikään laji metsätyötä koneellisesti kannata. Mutta ei ihan kaikkea onneksi ole pakko ottaa ihan tuolla vakavuudella. Sen olen oppinut jo muussakin kauppamaailmassa että laskijoita on niin liukuri kuin luikurimalliakin. Toinen laskee muovisella perseenalusella ja toinen laskee laskimella päin persettä.
jees h-valta 29.10.2012, 20:59Joka asennossa kasvaa metsä mutta aikamääre vain pitenee.
Kyllä olen ostanut viisikymppistä kuusivaltaista jota ei ollut hoidettu läpi koskaan kasvuaikanaan. Vain tarvepuita haettu eli sille kohtaa tuli aina pieni aukko tistysti mistä isompia kaadettu ja hevospeliilä telottu. Se oli muuten kelpometsää mutta raivaustyö oli kyllä aika kova. Sitä alikasvoskuusta joka osin kuivaa oli niin paljon että paikoin läpikulku jopa vaikeaa. Paljon tuli polttopuuta. Mutta ylös päässeet olivat aivan komeita kuusia. Siihen tehtiinkin ensin harvennushakkuu raivaukseni jälkeen mutta kieltämättä en ollut tyytyväinen jäämäpuustoon joten muutaman vuoden päästä hakkautin aukoksi. Se ei vain lähtenyt järeytymään ja oli hiukan riukumaisen näköinen. Ja tuulituhoa tuli. Oli jotain kuuskymppistä hakkuuaikoihin.jees h-valta 29.10.2012, 20:32Sitä paitsi minä ainakin myyn siihenkin tarpeeseen aivan minkä kokoista kukin haluaa kunhan maksaa käyvän hinnan. Ja sen käypyyden määritän minä.
jees h-valta 29.10.2012, 20:30Minua ei ainakaan edes kiinnosta koneyrittäjien vaikerrus mitä se maksaa. Hyvinpä nuo erikoistuneet näyttävät ostavan ja kumma kyllä ei ole montakaan kuukautta kun Lassila&Tikanoja konsernin Biowattikin tekee ensimmäisen voitollisen neljänneksen. Tappio on kokoajan pienentynyt ja sekin lähinnä raskaista investoinneista lähtevää. Noita laskelmia sitten riittää aina puoliskosta riippuen ja kauppaa silti tehdään ja kumma kyllä kiinnostaa ja kannattaa.
jees h-valta 29.10.2012, 18:43Sitä paitsi lammashaat on maailmansivu suojattu aidalla.
Riukuaita kiersi rakennusten välittömässä läheisyydessä.
On aivan turha syöttää sellaisia eläimiä pedoille joita saa helposti suojattuakkin. Voisi melkein syyttää piittaamattomuudesta.jees h-valta 29.10.2012, 18:41Haavikot on jo aidattu ja männikötkin tarttis muttei aivan jokapaikkaan kehtaa.
jees h-valta 29.10.2012, 14:45Uskon ettei se nyt aivan kunnassa vain väristäkään hallinnossa kiinni ole. Mutta se nyt vain oli hiukan liian suuruudenhullua tässä muutamia vuosia sitten. Olihan täälläkin joskus suunnitelma joka pohjautui lähes tuplaan nykyiseen asukasmäärään verrattuna.
Onneksi sen mukaan ei sentään kovin pitkään eletty.
Elinkeinorakenne myös ratkaiseva. Näillä teollisuuspaikkakunnilla on ollut helpompaa. Jospa nämä haukutut ”kepulit” ovat hiukan yrittäneet kosiskella väkeä ja teollisuutta hiukan liian auliilla rahan jaolla. Esim teollisuushallien,teollisuusalueiden rakentaminen tuleville yrityksille sun muu vast. helposti velkaannutti kuntaa.
Tonttimaita ostettiin ”hunajaisella” hinnalla ”kepuli”-veljiltä jne.
Sitten ei ehkä saatukkaan niistä sitä tuottoa jota odoteltiin.
Sosiaalipuoli on kyllä aika hyvin myös ”kepu”-vetoisissa toiminut.
Sekin maksaa ja paljon.jees h-valta 29.10.2012, 12:02Nyt taas pitää kehua H-valtaa kun on velaton kaupunki. Tosin ensi vuonna otetaan lainaa nyt rakenteilla olevan uimahallin loppuun saattamiseen. Tulee aivan hieno halli ja toivoisi nuortenkin alkavan täällä viihtyä. Harrastemahdiksista ei ainakaan ole kiinni. Ja veroäyrikin on maltillinen. Ja työpaikkojakin on kohtuullisesti.