Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Eilisen metsäradion haastattelema MTK-n J.Marttila lupaili uutta metsälakia 2014 alusta voimaan ja pitäisi sisältää silloin tämänkin osion.
jees h-valta 8.10.2012, 22:04Sudet sitten hoitaa kyllä sen lopun jalostuksen ja se mitä jälkeen jää on vähäinen ja harmia tuottamaton hirvikanta joka asustelee siellä missä niiden pitääkin. Eli soilla ja sapuskoivat vain siellä.
jees h-valta 8.10.2012, 22:02Kyllä nyt päinvastoin pitäisi tämä ”pikkusuttu” ampua viimeistä myöten ja katsoa isoista jäävä hyvän terveydentilan päällisinpuolin omaava kanta. Jos ei metsästäjät sitä ymmärrä on pian hirvikanta siinä mallissa ettei sitä enää erota peurasta tai kauriista. Muuten kuin vaivalloisemmasta kulkemisesta.
jees h-valta 8.10.2012, 21:37Suorittavan levy junnaa pahasti samaa uraa. Vaihda edes puolta väillä jos vaikka kulkisi paremmin. Kaikki ei ole aina sitä miltä moton pukilta näyttää. Useinhan taloissa tieten kasvatetaan myös talven polttopuuvärkit nuorilla kasvatusmetsillä. Jos ei niin ostaakko ne pitäisi?
Siksi, jos siitä alkaa tulla ylitarpeen-tarjontaa tuo energia-asento on hyvä tapa tehdä se viimeinen pelastus sen sekametsän kasvatukseen. Ei minkään monoasentoisen. Aika kornilta tuntuu kun yleensäkkin hoetaan sitä tehokkuutta ja taimikonhoidon oikea-aikaisuutta. Varhaisperkaus on ok. Sillä pelastetaan taaja nuori sekametsä kasvamaan josta saadaan myös se oman talon lämmitysenergia joka on aivan yhtä tärkeä kuin se suorittavan moton puikoissa näkyvyyskin. En minä ainakaan aio vielä lähteä valmisklapeja ostelemaan vaan hyödynnän raivaamattomia palstan osia ja otan energian talteen. Ja sitten vain energia-erikoistunut yrittäjä perästä hoitamaan se palsta lopun erestä kasvukuntoon.jees h-valta 8.10.2012, 14:12Tuo on kyllä aivan niin kuin seppo kertoili että monipuoliset metsät, eri kuvioissa monenikäisiä on hyvä tae jatkuvuudelle ja tilien suht hyvälle tasaisuudelle. Kun näihin omissanikin aivan samalla tapaa oleviin kytketään vielä haavankasvatus saadaan joka vuodelle extratili joka antaa jokavuotiseen maukkaan lisäarvon. Kaksi hyvää tiliä on nääs tasan tuplat.
jees h-valta 8.10.2012, 13:08Ylituotantovärkettä ei kannata millään tavalla kasvattaa kun aikamääre on noin kaukana. Kun tuotetaan liikaa niin hinta jatkaa vääjäämättä laskuaan. Tusinatuotannon ongelma.
jees h-valta 8.10.2012, 12:58MaalaisSepolle että todella kuittaan mieluummin tilejä itse kun katselen tuonpuoleisesta kun se kuusikko mitataan.
Saanpahan ehkä ainakin ensimmäisen erän. Kuinka monta erää maksaa metsäyhtiö etukäteen että saa joskus joltain omistajalta sen kuusikon? Kun puhutaan nyt itse kasvattamista.
Nuo antonin metsäpohja-arvojen kohennukset tietenkin myös huomion arvoisia.jees h-valta 8.10.2012, 11:01Hmm, kolmesataamottia kertaa viisitoista ja latvusmassat lisäksi ja hinta suht sama. Ei kai se sitten kannata. Minulle se kyllä kannattaa. Sepolle sitten ei.
jees h-valta 8.10.2012, 09:19Eipä se sepon laskelma nyt mitenkään aivan mahdottoman tuulesta temmattu ole näköjään mutta sitten laskeskelin myös haavan realistisemmalla tukkiprossalla ja aika lähelle mennään.
Kaikki on suurta arvausta ja se mitä tuossa pete puhui hurmoksesta niin aika hupaa höpinää. Kyllä se hurmos on siellä enemmistön päässä koska ei sinne muunlaista järkeä juuri sovi.
Puolustautuahhan tässä on saanut koko sen ajan kun haavasta on täällä keskusteltu. Tai yleensäkkin lehtipuun kasvatuksesta. Minun kohdalla vain on helpompi omasta lajista puhua kun on tutumpi pohja. Asennevamma piilee siellä juuri ketkä hyökivät.jees h-valta 8.10.2012, 09:07Sen verran jo nyt että itse en ole päässyt noihin lukemiin kuuskymppisen kuusikon kanssa. Muiden kasvattamiahan ne mutta sittenkin seppo on aika etevä kasvattaja ilmeisesti.