Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Jos hirvet lisääntyy näin käy myös hirvikolareille.
Aivan sama mikä niitä siellä jaakaa. Annetaan niiden petojen hoitaa ne vammautuneet hirvet pois.
Eihän sen tietty ole ihmisten väliä kunhan vain hirvi saadaan pelastettua ettei pilaannu lihat.jees h-valta 9.7.2012, 20:11Ehkä siinä sitten jollain on raja vastaan tullut. Mutta uskoisin että se isäntä ei ole siellä metsässä kyllä sahankaan kanssa touhunnut saati traktorivehkeillä.
Kyllä sen verran monta tuntia on metsässä tullut traktorilla touhuttua etten kyllä usko tuon niin toivotonta olevan.
Kärsivällisyyslaji se on varmasti eikä sovi kyllä hosupäille.
Sillä saa vain kalustoremppaa tarpeeksi.
Mutta hidastempoisuudestaan huolimatta voittaa sahamiehen mennen tullen. Ja raivauspuutteenkin voi korjata aivan rauhan merkeissä touhuamalla.
Omaani kuljin juuri joku ilta ja totesin näkemäalan aivan hyväksi vaikka varhaisperkauksen jälkeen ei ole mitään tehtykkään.
Useita kymmeniä metrejä ja edessä puhdasta runkotavaraa.
Taajassa mutta yksittäin.jees h-valta 9.7.2012, 19:21Tuleehan se tämän holtittoman politiikan seurauksena sinne lisää tuo 5000 yksilöä mutta kun tulee eteläänkin moninkertaisesti tuo.
jees h-valta 9.7.2012, 19:18Lukekaapa myös pohjoisen maammeosan tulevaa ennustetta.
Siellä kyllä proffa Maaseudun Tulevaisuuden yleisönosastolla kertoili tulevaisuusnäkymiä Lapista.jees h-valta 9.7.2012, 19:13Aika monella jo keskikokoluokan tilalla on melko raju yksi traktori ja sen saa aika helposti sykeharverin alle valjastettua.
Aika nolo isäntä on jos ei sellaisella pysty energiahakkuutaan suorittamaan. Myös Sampo parinsadantuhannen investointina isomman tilan kalustossa aivan kuoletettavaa kalustoa.
Verottaja ei katso järkevyyttä vaan tekee kuinka pyydetään.
Mutta käyttöä tietysti edellyttää.
Ei tämä energiahakkuu nyt niin hirmu vaikeaa ole. Nythän voidaan vetää vaikka sileäksi ja aloittaa uusiksi kasvatus.jees h-valta 9.7.2012, 14:56Epäilisin että noissa kestoissa käytetään muovisekoitteita hammasrattaina. Eli komposiitti,nylon ja muut muovisekoitteet.
Ja se tekee niistä kyllä huoltovapaita ja kevyitä mutta ei kovaa ”viikate”-käyttöä kestävää.
Eli käyttötapa ei saisi olla iskevä mutta enpä usko että ammattilainen joka on jonkun tavan oppinut sitä osaa muuttaa.
Joten korkeintaan kevyt ammattikäyttö. Ei esim. ennakkoraivausta urakkatahtiin.jees h-valta 9.7.2012, 14:21Suorittavan kommenttiin sen verran ettei sekään huono ole jos konekauppiaatkin hyötyvät.
Olin tuolla Oripään maatalousnäyttelyssä ja vaikka metsäkalustoa oli vain vähän niin kutenkin satsauksia traktorikalustoonkin aika monessa kokoluokassa oli tehty. Ja myyntiä varten tietty.
Ei se metsärahoille huono sijoituspaikka ole kalustokaan jos jo kodintarpeet on tyydytetty ja leivän päällä on särvintä ylijäämäksi asti.
Pieni traktorisovitteinen energiaharvesteri tai jopa pikku-Sampo niin moottorisaha jää aika helposti eläkkeelle.
Ja työstön mankujaa piisaa.jees h-valta 9.7.2012, 13:30Eikös siellä itäsuomessa juuri ole kaikkein hirvivapaimpia vyöhykkeitä?
Mitä täällä olen seurannut keskusteluja. Pedothan siellä avittaa.
Onko nyt joku mhy-tai muun perusvaiva neuvonnassa?
Lyödään kalliit kuusentaimet kalliilla hoitokuluilla reheviin pohjiin.
Toki lehtipuukin pitää harventaa mutta mitä olen itse kasvatellut sen metsäksi kasvatus on ollut havupuuta huomattavasti helpompaa.
Tämä vielä A.Jalkasen kommenttiin.
Ja tuo hirvituho ei ole joka-alueongelma joten ehkä olisi siinäkin hiukan ympäristöopilla paikkaa.
Kuten olen maininnut jopa hybridihaavan kasvatus on onnistunut ilman suojausta hirvialueellakin. Onkohan hiukan liioiteltua väittää että syö vaikka mustikat maasta. Meinaan se hirvi.jees h-valta 9.7.2012, 12:00Jos joku tietää mikä mättää kertoisko nyt myös minulle?
jees h-valta 9.7.2012, 11:53Suhteutin vain siihen tuntimäärään mitä tulee itsekkin kevätkesästä maastossa touhuttua. Ja silti ylen harvoin osuu kohdille. Syyspuolen hirvikärpäset kyllä joka reissun riesa.