Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Metsäverkko on kyllä aika hyvin ajantasalla koska seuranta on jo pitkältä aikajaksolta ja siten faktapohjaakin jo on. Miksi Metsäverkko liioittelisi kun he kerran kaiken puun suurinpiirtein saavatkin? Otin samalla puukaupan vuosi-ilmoituksen ja totesin että aika mukava vuosi 2021 oli kuitenkin. 762,8 kuutiota lähti Metsä-Groupille. Tämä 2022 pitäisi arvion mukaan mennä suht samoin jos vain tekevät valmiit kaupat. Kyllä siinä joku kasvaa pitää näillä hehtaareilla vai mitä Visa?
jees h-valta 24.1.2022, 18:51En tiedä mikä on Antonin luomumetsää mutta kuten aiemmin olen kertonutkin on kyllä päästy ja reilusti ylikin kymmenen kuution/ha H-vallan kasvukohteillani. Tarkistan metsäsuunnitelmastani vielä tänä iltana kuinka paljon se olikaan. No niin, kurkkasin ja jatkan tähän: Eri tiloilla vähän erilaisia arvokasvuja/vuosi mutta 7% on huonoin ja sitten 9 seuraava. Ylivoimaisesti eniten 11-14-ja jopa 18%:in kasvuja löytyy. Minulla harvemmin kiertoaikana paljon muuttuu koska sipaisen juuresta poik jos alkaa huonota. Yhtään Yaraa ei ole maastoon kannettu.
jees h-valta 24.1.2022, 18:45Otahan huomioon että ha:lle laitetaan vain tuhat tainta. Kuusta melkein pari tuhatta. Aikalailla tasoittuu. Sitäpaitsi ei harvennuksia/raivauksia ensimmäisellä erällä. Tasoittuu jälleen. kaipaatko vielä lisää? Virtaa tosiaan riittää koska nyt vasta moniin vuosiin eka kerran aikaa raivailla. Paljon hoitorästejä tehty. En ole edes laskenut kuinka paljon mutta Kemeraa 2,6ha:ia ja huomattavasti enemmän muita.
jees h-valta 24.1.2022, 17:30Arvasin että tässä kehuskelupalstalla Antonkin taas innostuu Yaran mannekiinikisan voittoa tavoittelemaan. Mutta Visa kyllä pitää pintaansa aikaa hyvin. Jätkäkin yrittää sepittää jotain H-vallan kasvuista, osaksi tottakin. Hybridihaapa kasvaa huonossa vanhassa suoturvepohjassa vähän kepoisesti ensimmäisen erän mutta seuraava kyllä tulee onnistumaan jo hyvin. Nythän sillä on itse kunnostamansa maaperä alla. Metsäpohjissa kasvu on aivan ok mutta saman olisi tainnut kasvaa normaali metsähaapakin ilman tehostusta. Ensimmäisen erän kasvut nähdään kunhan saadaan faktaa hakkuulta. Kuusia ja mäntyjä tulee tukkina siinäkin kaupassa olemaan aivan olennainen määrä. Tarkennellaan kun tapahtuu jotain.
jees h-valta 24.1.2022, 08:54Ruuantuotannossa suomen pienillä peltoaloilla vielä tehoviljelynkin joinkuin käsittää (tosin luomuun siirtymä on ripeää) mutta metsässä tuon saa minun puolesta vaikka kieltää. Vuoropuulajeilla saadaan metsä tuottamaan riittävästi ilman keinolannoitteita. Siksi haapa on erittäin tärkeä lisälehtipuulaji jonka kierto auttaa koko maapohjan tervehtymiseen. Siinä joukossa havupuut menestyvät samallakin erinomaisesti koska esim. kuusen juuret saavat virtaa suoraan haapalehtimaton alta. Jota mustarastaat vielä syksyin innolla kääntävät. Mikrobitoiminta pelaa. Puuki kaipailee haavan menojen osuutta. Minusta olen kyllä taimien hinnat kertonut. Hiukan toista euroa kpl taimisuojineen. Ei maanmuokkausta. Muut kulut, hmm, mikä niissä on sellaista mitä en tee muillakin puulajeilla. Paitsi että raivausta ei ensimmäinen haapaerä juurikaan tarvitse kuten muut puulajit. Uudistus nolla euroa. Toisen erän raivaus on taas verrannollista muihin puulajeihinkin. Taimikoiden suojaus: Minähän nykyään käytän niitä Riistakeskuksen minulle antamia aitoja myös mäntytaimikoiden suojaukseen. Varsinkin kun tämä talvi osoitti ettei hirvieläinongelma suinkaan ole ohi H-vallassa. Liika on liikaa oli taimikko mikä tahansa. Metsässä minä käyn jokatapauksessa monta kertaakin viikossa ilman ettei suunta välttämättä ole aina haavikko.
jees h-valta 24.1.2022, 08:36Onneksi tuollaiset jurmuttajametsästäjät löytävät tiensä sinne monttuun lähivuosikymmeninä eikä uusia tule että senpuoleen asia on jo menossa oikeaan suuntaan. Ei supikaan ole määräänsä enempää lisääntynyt vaikka sen metsästyspaine alkaakin jo nyt heiketä koska ketään ei onneksi viitsi olla niin tyhmä että juoksee pitkin metsiä turhan touhun perässä. Monesta aiemminkin on valitettu että alkaa lisääntyä hallitsemattomasti jos ei ammuta tai loukuteta. Näin vain ei luonnossa käy. Kyllä se tasapaino luonnollisine vaihteluineen on hyvä vaihtoehto ja se tulee meilläkin eteen ennemmin kuin monet uskovatkaan. Kuuskytä-kuolema välillä on paljon metsätysväkeä ja monttu tosiaan vartoaa.
jees h-valta 24.1.2022, 05:58Luontoa saisimme kunnioittaa enemmän ja sopeutua petojen lisääntyvään määrään ja todellakin antaa niiden lisääntyä. Ihmisen pitäisi sopeutua eikä sopeuttaa eläimiä ihmisen vaatimuksiin. Jatkuvasti kuulemme haavoitettujen susien viranomaispäätöksellä lopetuksista. Kun niitä ammuskellaan heti kun asutuksen lähellä edes nähdään. Yksinäiset uuden reviirin haeskelijat ammuskellaan heti raajarikoiksi. Hirvikanta vähentyy kun ympärivuotinen petojen koulinta niihin pääsee vauhtiin.
jees h-valta 24.1.2022, 05:52Äärettömän luontoa halveksivaa toimintaa jossa ei paljon maatalouden jatkuvasti haukuttuja päästöjä vesistöön ajatella. Metsäojista on yleensä vesistöön huomattavasti helpompi valuma kuin maatalouden kohteilta. Onneksi nykyään kannattavuus kalliiden lannoitteiden myötä hävinnyt joten kai se aika pian loppuu tuokin meuhkaus. Halpaa se tosin ei koskaan ole ollut. Harvempi sitä muistaa kuitenkaan tulosinnossaan vähentää kantorahasta. Myrkyt ja lannoitteet eivät kuulu metsäluontoomme.
jees h-valta 24.1.2022, 05:43Eiköhän kyse ole sotien loputtua tehdyistä sopimuksista joissa Saksa hävinneenä osapuolena joutui ottamaaan kovat ehdot vastaan. Siellä on historiasta opittu jotain toisin kuin täällä Suomessa.
jees h-valta 23.1.2022, 22:29Minun haavikkoani ei ole lannoitettu kertaakaan eikä lannoiteta. Se kertakin on valtava buusti jonka voimin täällä on mesottu hyberharhaa. Ne muut toimet on sen rinnalla suorastaan naurettavia vaikutteiltaan. Yara-kuusikon kasvatusta!