Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Kolmenkymmenenseitsemän vuoden kasvatuskuviolla voin tehdä välitilinpäätöksen kunhan se nyt toteutuu joko tulevana tai seuraavana kesänä. Mutta jo silmämääräisesti voin sanoa että kuusi on vasta kolmas siinä kisassa. Yllätys on että mänty on selkeä ykkönen (siis istutettu muokkaamattomaan maahan) ja antaa tukkia jo tässä hakkuussa selkeästi eniten. Laatuongelmaa toki on mutta suurin tekijä niissä hirvet. Kuusesta juuri kauheasti tukkia ei tule.
jees h-valta 23.1.2022, 08:24Koita nyt hiukan hävetä noita typeriä vedoksiasi Jätkä. Eiköhän valmistumisajalla ole aika iso ero minun haavikossani verrokkina kuusikon päätehakkuu. Kuten olen aiemmin maininnut alle kaksikymmentä vuotta on keskiarvo minun haavikkoni päätehakkuulle. Ja tuosta Jätkän seitsemästäsadasta on puolet kuitua koska kolmessa harvennuksessa kuitua tehdään paljon kuusikostakin. Kasvatan toki kuusikoitakin mutta koittakaa nyt ohjastaa hiukan sitä keulivaa mopoanne jos hiukankin omaatte moisen taidon.
jees h-valta 23.1.2022, 08:19Aika hurjaa tuo kolmen harvennuksen taktiikka. Mitä sillä voittaa kuusikossa? Häviää varmasti metsän terveydentilassa mutta sehän onkin sitten jo jälkipolville lahja. Tuo kehuskelu 45-50 vuoden päätehakkuuiästä on tottakai mahdollista koska mitään rajaa ei ole olemassakaan. Mutta, mutta, kuusen kasvu on edelleen myös ylöspäin suuntautuvaa ja saattaa se neljäs tukki jäädä saamatta ja kolmessakin voi joskus olla ongelmaa. Olen edelleen sitä mieltä että kuusi kasvaa nimenomaan parhaiten sekametsässä juuri kuten Glakin suosii.
jees h-valta 22.1.2022, 19:37Ihmettelen kyllä noin montaa harvennusta Visan kuusikoissa. Täällä ei voisi kyllä rampata alvariinsa koneilla kun ei ole routaa kuin hiukan maaliskuulla. Tyvilahoa olisi todella paljon päätehakkuulla jos täällä moisella ”sotakaluston” ulkoilutuksella toimittaisi.
jees h-valta 22.1.2022, 19:33Kuusikuitu ei kovin paljon kalliimpaa tavaraa ole kuin haapakuitukaan. Sitä kait kuusikonkin harvennuksilla pääosin hakataan. Enskassa taitaa olla aika murskaava ero sentään minun siihen aikaan tekemääni päätehakkuuseen haavikossa. Asioilla voidaan spekuloida monenlaista kun ei asioista mitään tiedetä mutta sanoisin että ainakin näin lyhyen metsäuran aikana olen pyörittänyt mielestäni metsärahaa aika hyvän potin koko ajalla. En tietenkään Visan viidenkymmenen vuoden tavoin mutta kilpailukykyisesti jos mennään samaan aikajanaan. Oikeastaan harmillisinta on ollut ison firman korjuun jäykkyys eli se on jarruttanut selvästi eurovirtaa minulle päin. Jopa niinkin paljon että jo kotvan harkitsin firman vaihtoa. Mutta joinkuin on menty ja toivottavasti paranee tahti ostonkin lupailun mukaan.
jees h-valta 22.1.2022, 19:03Tässä esimerkissäni on kyse haavikon kasvatuksesta taimesta tukkimetsän kokoon. Aivan normien ja ohjeiden mukaan on toimittu. Kyllähän se hiukan huvitti ostajaakin kun hänelläkin oli tiedoissaan ensiharvennussuositus kyseisille kuvioille. On peräti outoa ettei edes metsäalan toimijat tunnista muuta kuin valtapuiden kasvatusohjeet ja ikäluokitukset. Kuten olen maininnutkin lopputulos on kuudenkymmenen vuoden kohdalla aika vastaava kuin kuusikon kasvattaja-Visalla. Rahaliikenteessä ainoastaan se ero että minä saan (jos olisin aloittanut saman ikäisenä kuin hän) kolmena eränä tilini ja hän yhtenä kappaleena, siis päätehakkuutilit. olisinhan minäkin voihut haavikkoa taajempanakin kasvattaa ja ottaa harvennuksia mutta olen päätynyt tehot tappiin – periaatteelle.
jees h-valta 22.1.2022, 18:45Raakaan bisnekseen liittyy monenlaista kauppaa jotka krontitetaan aina sopiviin paketteihin. Silloin saa kaikesta hyvän hinnan. Minua ei häirii jos joku haluaa ostaa koivikkoa enemmän kuin minä tarjosin.
jees h-valta 22.1.2022, 18:40Olen ensimmäisen yli sadantuhannen metsälainani saanut pankista nimenomaan metsävakuutta vastaan noin viisitoista vuotta sitten. Olettaisin kyllä siihen vaikuttaneen myös vakiintunut vuosittainen metsätulo ja sopimus Metsäliiton kanssa. Olen nimenomaan jaksollisen kasvatuksen suosija.
jees h-valta 22.1.2022, 18:35Tämä jokamiehen oikeus pitää ilman muuta ehdollistaa jos jotain kiristyksiä EU:n taholta alkaa metsien omistajaportaalle tulla. Yhtäkään metsästyssafaria tai marjastusseuruetta ei maahan pidä päästää.
jees h-valta 22.1.2022, 18:31Tässä mitään uneksita vaan tehdään raakaa metsäbisnestä.