Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
Eipä tulisi ei. Voisko sanoa että nuukajussi tekee juuri noin kuin Toloppa että auto seisoo kun järki ei riitä että tajuaisi mitä se tilillä olevat numerot tarkoittaa. Ostovoimaa voi käyttää elämässään.
jees h-valta 14.1.2022, 05:42Olen nyt joka päivä ajanut metsään koska teen siellä myös raivaustyötä. Nyt kun se palsta alkaa olla valmis käyn enää sen pari kertaa viikossa ja se kyllä taitaa olla taloudellisesti erittäin kannattavaa. En halua uudelleen alkaa paikata hyvää metsän alkua joten käyn mieluummin lenkkini häiritsemässä elukoita kuten olen tehnyt aiemminkin. Koira olisi hieno lisäapu mutta sen hommaaminen on taas oma juttunsa eikä aivan juuri ajankohtainen. Minä toimin itse koirana koska olen aika pätevä jäljestäjä eikä hirvet kyllä helposti uunota pois perästään. Yrittävät kyllä kiertää samoille tai yöllisille jäljilleen. Mutta vauhtia pitämällä eivät kerkeä ihan niin paljon. Tuo tuhka oli kokeilu joka nyt suli maahan mutta jonka uudistan heti kun tulee lunta taimien päälle. Minulta sitä kyllä riittää. Tuhka on myös oiva puun ravinneapu kun se valuu oksilta suoraan juureen.
jees h-valta 13.1.2022, 21:40Gla on sitten aikamoinen pessimisti. Kyllä se vain on auttanut ennenkin että karja laitetaan liikeelle omalta palstalta tai sen läheisyydestä. Ei pidä paikkaansa etteikö hirvet häiriinny metelistä tai perässä kulkemisesta. Yksikään ei näyttäytynyt vaan visusti pitivät senverran välimatkaa. Minä menen niiden perässä kävellen tai kevyesti juosten enkä anna hetkenkään rauhaa. Nytkin selvästi huomasi että piirileikki tressasi niitä senverta että päättivät vaihtaa maisemaa. Nyt saan muutaman päivän olla pois sieltä ja käyn vain pari kertaa viikossa kokokierroksen palstan ympäri ja katson jälkitilanteen. Jos ei uutta on taas menty kevättä kohden ilman lisätuhoja. Mutta voihan niitä rauduksia syöttää hirville, saahan siitä ainakin syyn vaihtaa kuuselle ettei tarvii käydä metsässään. Minä teen sen ihan mielelläni. Kävisin lenkin luonnossa jokatapauksessa vielä iltasella vaikka olisin raivannutkin päivällä. Se on laatuaikaa luonnossa.
jees h-valta 13.1.2022, 19:08Kun hirvieläimiäkään ei aivan joka päivä näe niin kyllä petoja sentään katoaa luontoon uskomaton määrä. Koska olette nähneet pedon luonnossa? Ne ketkä höpisevät susien tapporahoista voisi ainakin katsoa peiliin ennenkuin vaahtoaa hirvivahingoistakaan yhtään mitään. Jos minulla tulee hirvivahinkoja metsässä teen kuten tänä iltanakin. Kiersin varmuuden vuoksi taas alan otsalampun valossa ja pidin hiukan meteliä. Jätin taimikkoon hajusteita ja korjasin vanhan riista-aidan jäänteitä uudelleen pystyyn. Jotain kuuluu omaankin velvollisuuteen eikä vain vaatia aina pelkästään toimia muilta tahoilta. Se euron/vuosi kasvatuspalkkio puistakin voisi vaatia edes hiukan käyntejä taimikoissa silloin tällöin talvella. Silloin kerkeää vielä pelastaa paljon tuholta. Selkeästi nuokin kolme hirveä häirinnän tuloksena nyt siirtyivät ainakin kauemmas minun taimikoltani. Hiukan harmillista että myös naapuri hyötyy minun toimistani vaikka ei näytä kiinnostavan pätkääkään taimikon kohtalo.
jees h-valta 13.1.2022, 18:46Eiköhän suomalaiset petojen suojelijat sentään laske nimenomaan oman maamme susikannan uhanalaiseksi. Käyhän ne linnutkin ulkomailla talvehtimassa ja silti ollaan huolissaan lajien vähenemisestä. Minustakin meidän on turha aina vedota että jossain on sitten sitä ja tätä ja paljon. Kun emme edes tiedä itärajan takaisia kantojakaan. Höpinöitä nämä. Olen aivan varma ettei suomalaisen metsätyö kärsi mitenkään pedoista vaikka niitä olisi viisikymmenkertainen määrä nykyiseen. Me vain luulemme ja luulemme ja uskottelemme itsellemme satuja.
jees h-valta 13.1.2022, 08:37Kauriit ja peurat nakertavat hiukan uusia silmuja mutta se on noissa massamäärissä vesoja aika samantekevää.
jees h-valta 13.1.2022, 08:35Olen Jätkä kyllä tietoinen hyvinkin mikä vaikutus yksittäisen tilan puuvarannolla on tehtaiden toimintaan. Olen niistä senverran monta MG:n sellua ja sahaa käynyt paikanpäällä katsomassa. Kaskistenkin haapalanssi on tullut nähtyä. Siihen tuollainen minulta tuleva erä tekee ihan hyvän lisäsäväyksen eli ehkä neljännes lanssin puista on sillä hetkellä minulta lähtöisin. Toki siinä ei makuuteta puita vaan jatkuvasti tulee ja menee sisään kemihiertoon. Olisin kuitenkin saanut huonomman hinnan e-puuna joten älä Jätkä lässytä mist et mitään tiedä.
jees h-valta 13.1.2022, 08:29A.J. oikeassa. Olisihan tuo haavankin viljely helpon kivaa jos saisi hirvieläimet vain satunnaisvierailijoiksi ilmna mitään torjuntaa. Mutta senverran aion taas ensi kesänä aktivoida aitaamisen että (olettaen että hakkuu nyt tulevana kesänä) saan itse valita ne parhaat kasvuyksilöt juurvesoista kasvuun. Ilman hirvivammoja. Eli osittainen aita prepataan uudella ylänauhalla ja alemmat saa olla vaikka virrattomana. Pikkusorkalliset saa pukertaa läpikin mutta isommat toppaa terhakka ylänauha. Hiukan haastetta ajatellut eli viidessätoista vuodessa uusi haapasukupolvi päätehakkuuseen. Siihen tarvitaan parasta vesa-ainesta.
jees h-valta 13.1.2022, 08:23Jätkän ohje hyvä. Tuota juuri tuolla puunkaato-osiossa tarkoitin että pidetään se katse puun liikkeissä eikä vain toljota sahaustaan. Kun puu lähtee ei ole järkeä alkaa juosta mihinkään vaan siirtyä siihen kohtaan muutamalla perääntymisaskeleella johon ei varmasti kohdistu rungon liikettä.
jees h-valta 13.1.2022, 07:28Enpä ainakaan pankista sille pääomalle kahdessakymmenessä vuodessa korkotuloa olisi tuota katetulosta saanut. Mielestäni tuottoaikaan suhteutettuna aivan kelpo tulos haavalla. Pitää muistaa että jos alat olisivat hirvivapaita tuotto olisi suorastaan hyytävän hyvää. Eli se mikä Puukin mielestä on harrastuksesta maksamista on kyllä valitettavasti toisten harrastuksesta maksamista, nimittäin metsästysharrasteen. Haapahan olisi suorastaan lapsellisen helppo kasvattaa massatuotteeksi. Oiva lisä esim. siihen jokusten ihannoimaan kuusen kasvatukseen. Haavasta saa pikatuottoja, kuusesta, hmm, voi seuraava sukupolvi ehkä saada isompaa tuottoa, JOS kaikki menee ees suunnilleen sinnepäin kuin pitäisi.