Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

Pedot sen kuitenkin aikanaan tulee hoitamaan, halusipa tai ei. Ja minusta luonnollinen asia. Mitä haapoihini tulee on tosi ettei kaikki ole samanikäisiä. Vanhimmat täyttävät keväällä 22, nuorimmat vasta 17. Mutta eihän sillä ole väliä kun kaikki ovat jalostustavaraa ja sieltä lähtee noiden lisäksi myös mieletön määrä hieskoivua ja kuustakin hiukan sekä kuituna että tukkina. Näistä alkupään peltoheitoista kyse.  Otan siis korkojen kera omani ja niin, koskas Gla sinulla se tilipäivä olisikaan? Pedoista vielä senverran että minulla ei ole ylärajaa pedoille. Niitä saa olla luonnollinen taso.

jees h-valta

Glan asennevamma petoja kohtaan loistaa kuin se kuuluisa Naantalin aurinko. En ala laskelmiin kun tiedän aivan hyvin ettei nykysuomessa petoja enää päästetä niihin määriin että pystyisivät hirvieläimien kantaa kurissa pitämään. Mutta uskon että tulevat polvet eivät ole niin petoarkoja kuin nyt miuruavat aikuiset. Varsinkin tasapainoa on pakkokin hakea koska metsästys ei ole tulevien sukupolvien juttu ollenkaan. Hirvikanta on kertaalleen ammuttava alas että petoverotus alkaa pitää niiden lisääntymistä kurissa. Mutta auttaa entistä enemmän nytkin kuten jo tiedämmekin. On alueita joissa näitä suorittavia poraa vasojen puutetta. Ja sehän tietää kannan ajalla laskua koska vanhaa karjaa kuolee liikenteessä ja metsästyksessä ja taudeissa vielä pitkään. Kun seuraa nuorten keskusteluja ne eivät todellakaan suuntauru metsästykseen kuin joku satunnainen siellä metsänkorvessa asuva. Ja nekin on sukupuuttoon kuoleva laji ihmisiä. Vielä tuosta Glan asennevammasta. Kun aloin metsiäni suojata Riistakeskukselta saaduilla akkupaimenaidoilla vaiva oli hänen mielestään hirveä ja kulutkin aivan sairaat. Nyt olen kuitenkin saanut kasvatettua ensimmäisen erän haapaa myyntieräksi joka alkaa siirtyä rattaille kahden vuoden aikajanalla. 400m3:ta ensalkuun. Muistaisin Glan istuttaneen jo rauduskoivikon tilalle kuusimetsän josta ei hänen aikanaan varmaan juurikaan iloa rahallisesti ole. Kumpi Gla nyt sitten tekikään sitä metsätalousbisnestä? Lisähuomautuksena että itsekkin valitettavasti nyt olen hiukan joutunut mäntytaimikossa samalla metsätilalla taistelemaan kolmen hirven syönti-intoa vastaan. Joten lohduksesi voin sanoa että harmittaa kun menin aidat purkamaan osittain pois. Olisi sekin männikkö säästynyt samalla noin pahalta silpomiselta kuin nyt kerkesi käydä. Toki uskon ne saaneeni taas pois lähistöltä kovalla häirinnällä. Tänään oli lähtöjäljet Koirakorven suon suuntaan joten toivoa on.

jees h-valta

A.J:n kanssa samoilla linjoilla. Teslaa en ainakaan ostaisi. Niin olematon kippana kuin olla voi. Ja sisusta kuin suoraan jostain venäjän Gazista repäisty. Tylsä ja olematon ja kaiken lisäksi pienikin raasu. Ainakin se jonka tuolla autoliikkeessä näyttelyssä bongasin.

jees h-valta

Kun se pula-aika näkyy jo tavisruokakaupassakin. Leipää ei aina ole kuin rippeet, monenlaista tavaraa tulee vain sattumaeriä. Ei ole aivan EU loistavalla polulla.

jees h-valta

Tänään kävin ripottelemassa tuhkaa niiden vielä ehjien männyntaimien tykyn päälle joten uskon että aika hampaissa narskuvaa on jos haukkaa. Mutta kun ei kokemusta niin pitää kokeilla auttaako mitään. Onhan sekin kait hiukan oudon oloista maustetta kuitenkin.

jees h-valta

Olisipa ollut mukava testata tänäkin aamuna kahdenkymmenen asteen pakkasessa lähdetäänkö patterivoimin liikenteeseen. Epäilenpä että polttomoottori sieltä olisi hyrähtänyt. Yhtään väheksymättä mutta tänäkin talvena olisi aika vähän ollut sähköisiä lähtöjä. Siis hybridiautolla. Oikealla patterikinnerillä olisi saattanut onnistua että kylän sähkötolpalle olisi päässyt.

jees h-valta

Metsänmies oikeassa tuossa videon pätkän epäonnistumisessa. Jo tuo alkuun sahaamalla kiertävä liike kaatosahauksessa aivan turha ja tosiaan korkealta kaatoloveen nähden. Ja näytti että kaatolovikin jäi aika matalaksi. Tuossa vielä kun hosutaan rautaromun kanssa niin aika surkea yhtälö oli.

jees h-valta

Kumma ettei tosiaan metsästäjä ymmärrä millaisen ongelman kanssa on kohta vitsit vähissä. Mikä sitten onkaan ähky metsästäjillä kun kateuttaan ahmivat itse lihat niin peuroista,hirvistä kuin kauriistakin. Lihan terveellisyyskin kyseenalaistettu jo moneen kertaan. Uskoisin luonnon petojen hoitavan homman ilman ähkyä. Jos vain saisivat henkensä pitää. Muta sitä ei hyväksy meidän maa-ja metsätalousministeri joka on susi lampaiden kuteissa. tappaa enemmän kuin olisi mitään tarvetta.

jees h-valta

Ihmisen tominta on aina rajallista noissa kyttäykseen perustuvissa metsästystavoissa. Elukka kun sattuu aina olemaan hiukan kärsivällisempi. Se jaksaa varrota täyspimeää (kun on jahtiaika) ennen ruokintapaikalle tuloa. Tässäkin taas korostaisin luonnon oman säätelyjärjestelmän omaksumista täysmääräisenä. Kaikkien petojen täysrauhoitus ensin kymmeneksi vuodeksi ja kielletään ruokinta peuroille ja kauriille. Kovat talvet ja pedot ottavat tilanteen hallintaan jo kymmenessä vuodessa joten faktaa alkaisi olla jatkoakin ajatellen.

jees h-valta

Jovainin kysymykseen pitäisikö haittaa korvata. Tietenkin pitäisi mutta ei tällä tapaa että tehdään mo naurettavaksi ihan pelleilevällä vahinkotarkastuksella. Olen itse sen kerran erehtynyt toimintani alkuvuosina tekemään ja totesin omakohtaisesti mistä on kyse. Mukana herra-tarkastajalla oli paikallinen metsästäjä ilmeisesti kaksoisroolissa joista toinen oli silloisen Riistanhoitokeskuksen aktiivi ja toinen aktiivimetsästäjänä. Ei ollut vaikea tajuta millaisia kommentteja sieltä tuli. Ja minä nuorena metsänomistajana olin lähinnä säälivän hymyn kohde. Mitään tästä ei senjälkeen kuulunutkaan joten en tiedä edes hoitiko herra tarkastaja edes leiviskänsä loppuun. Epäilen ettei.

Esillä 10 vastausta, 2,391 - 2,400 (kaikkiaan 21,543)