Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset
-
EDIT Olen yrittänyt saada eräältä muistisairaalta vanhukselta loppumaan esim. Apu-lehden ja sen kaikenlaisia kylkiäislehtiä. Ei sitten millään. Tilauskauden loppuun tarkoittaa että nk. tilaus on tehty kestona heti vaikka mamma itse väittää ettei edes ole tilannut. Mutta myöntää höpötelleensä lehtimyyjän kanssa puhelimessa kauan. Siitä on vaain siivottu äänitteessä kaikki epäolennainen pois ja haettu sopivat sanat mitkä sopivat lehden tilaukseksi. Kirjalliset peruutukset heidän jopa omalla virallisella peruutuskaavakkeella menevät todennäköisesti suoraan mappi-ö:hön. Puhelimitse olen tilauspalveluun soittanut jo kolme kertaa. Aina vain tyrkkää uusia karhmalaskuja hänelle viikoittain. Vaikka on toimittu tilauspalvelun ohjeenkin mukaan. Olen nyt lopettanut ja antaa mennä niin kauan että yrittävät periä jollain tapaa. Kaikki dokumentit tallessa joten kuluttajasuoja saa hoitaa homman loppuun.
jees h-valta 8.12.2021, 09:45Minunkin polttopuistani on irvitty palstoilla milloin mitäkin ja kummasteltu taloni ”työlästä” lämmitystä. Juuri tässä aamun Satakunnan Kansassa yksi pörssisähkölämmittäjä uumoili Joulukuun sähkölaskuksi noin tuhatta euroa. On kyllä nyt vaihtanut kiinteään sopimuksen mutta tulee voimaan vasta parin viikon päästä. Tuolla maksulla saan aika komean tuntipalkan muutamasta puuläjällä käynnistä päivään. ei tarvitse enää euroissa laskea, saa laskea jo kunnon palkan. Itse uumoilen Joulukuun sähkölaskuksi noin neljääkymmentä euroa.
jees h-valta 8.12.2021, 09:40Niin, mikä sitten on kallista ja mikä ei. Toki mieluummin ilman mutta itsellä jo monen kymmenen ha:n aitauksista kokemus ja eihän siinä kustannus aivan hirveä ole ollut. Riistakeskus kustansi aidat ja minulla huolto ja akkujen lataus ja ylläpito. Muutaman pahimman vuoden alkuun virrallisena ja sitten kylmän aidan pitoa vielä perään muutama vuosi. Sen jälkeen aitavärkkejä on voinut siirrellä seuraaviin taimetuskohteisiin. Ainut järkevähän on juuri tämä kevyillä muovikepeillä ja nauhalla varustettu aitaus. Siinähän kantaa ja pystyttää päivässä parin hehtaarin alan aidan. Ja kun keskuksen yrittää sijoittaa vielä autokelpoisen tien varteen tai ainakin mahdollisimman lyhyen kantamismatkan päähän. Kesäajan energianhan saa aurinkopaneelilla. Se sisältyi viimeiseen aitapakettiinikin. Noilla eväillä on haapaa saatu kasvuun onnistuneesti noin 25ha:ia, sekana hiukan muutakin puuta joukossa. Yksi erikoisimmista voitoista on ollut ainakin toistaiseksi Pohjois-Satakunnan haavikon alle tullut aika kattava mäntytaimikko. Aitauksen sisällä käyneet hirvet ovat kyllä kalvaneet haapojen runkoja mutta männikkö on alla täysin koskematon. Aionkin lähivuosina avata taimikkoon urat ja avittaa komea mäntymetsä kasvuun harventamalla taajempia kohtia.
jees h-valta 8.12.2021, 07:10Laittavatkohan nuotion lattialle?
jees h-valta 7.12.2021, 13:53Hirvikanta on vielä aivan liian korkea että ilmastoa paremmin kestävät koivu ja mänty saisivat lisää jalansijaa normaali metsäntallaajan ajatuksissa. Peurakin on riesa ja paha sellainen onkin rauduskoivujen istutusalojen suhteen. Olen itse onnistunut jotenkuten aitaamalla sähköpaimenaidalla mutta kun sekään ei pidä aivan täysin peuroja pois. Ne ovat tunkemisinnossaan paljon hirveä pahempia. Hirvi on arempi ja ottaa hatkat jo aitaan kosketuksesta monesti mutta peurat varsinkin laumana alkavat hakea jotain ojanpohjaa tai maastossa sopivampaa ylityskohtaa josta loikata yli. Ja latvatuho on melkoinen kun alueelle pääsevät. Toki kohtelee hellemmin taimea eli harvoin taittavat isompana enää poikki kuten hirvi tekee. Mutta pienempikin syönti tekee kasvutappiota ja mutkia tyviosuuteen. Puolet ainakin vielä pois sekä peurojen,kauriiren että hirvien määristä niin uskon että alkaa koivikoita ja männiköitä nousta enemmän.
jees h-valta 7.12.2021, 13:38Nythän pystykaupoissa kaikelle moton tekemälle tukille saa hinnan, myös harvennuksilta. Sitä ei metsänomistaja oikeen tiedä muulloin kun hankintaa tai jonkun tienvarsikaupan puista mitkä ovat menneet hylkyyn. Nyt alkava Rauman suursaha ( Metsä-Group) ainakin saa virheet näkyviin läpivalaistulla käsittelylinjastollaan joten mielenkiintoista nähdä kuinka kauan yhtiö ottaa hylkytukit täydellä hinnalla. Silloin jos metsänomistaja joutuu maksumieheksi voi hirvipolitiikka pikkuhiljaa alkaa muuttua metsien sietokyvyn suuntaan.
jees h-valta 6.12.2021, 22:13No joo, autotallikäytössä tuon lämpöajatuksen käsittääkin. Minulla tosiaan molemmat vielä aikaa jolloin toisessa 16 ja toisessa 18 minimi.
jees h-valta 6.12.2021, 22:11Tämä luurijuttu on todennäköisesti niin kutsuttu valkoinen hätäapuvale. Joku lievennys töppäykseen piti pikana kehittää.
jees h-valta 6.12.2021, 21:48Kuinka paljon meinaat myydä Toloppa?
jees h-valta 6.12.2021, 21:46Vahinkoja vain ei yksinkertaisesti ilmoiteta juuri maksullisuuden vuoksi. Miksi kolaritilastot ei kulje samaa rataa? ( poislukien koronan sulkuajan vaikutus.)