Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,731 - 2,740 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

Onnittelut myös minulta Joovain, taas olet parametrisi kertonut ja köykäisiä ovat, jk ja jk. Pidä hyvänäsi ja häpeä lässyäsi!

jees h-valta

Ei ole. Kyllä näkemäraivaus piisaa ja kaksikerrosmetsässä ei sinällään välttämättä ongelmaa. Siitä voi toki tehdä ongelman. Mutta jos rehevyys ja kasvu piisaa voi kuusikkoa kasvattaa kuten olen lukemattomilla aloilla myös tehnyt. Nytkin seuraavissa sovituissa hakkuissa tehdään ylispuuhakkuu jossa männikkö otetaan jo suomuuntuman kuusikon/sekametsän päältä pois. Jos niitä ei olisi uudistustoimet olisivat mittavat. Metsä on vain levinnyt reunasta koko kuviolle ja siten täysin järkevää hyödyntää koska sehän suorastaan räjähtää kasvuun ylismännikön poistolla. Jonkinverran tietty tuhoa tulee mutta on näitä jo nähty, toimii, riittävän hyvä metsä jää kasvuun. Toki ei mistään satalitraisista männyistä olekkaan kyse. Tuossa koossakin jättäisin kuitenkin jo väleihin sinne tänne kuusia kasvuun. Nythän ne pimeässä poistuu ja mo maksaa senkin lystin.

jees h-valta

Onpa optimismi huipulla! Vai jo kymmenen vuoden kuluttua saattaisi tukkia saada. Toivottavasti Jovain on alle kuuskymppinen että edes NE tukit saa plakkariin. Minä kyllä kasvatan tuossa ajassa jo päätehakkuumetsän. Jossa taitaa tili olla kuitenkin hiukan paremman sorttinen numeroiltaan.

jees h-valta

Tuhka sopii vain turvemaiden metsille ja siksi olenkin aina sinne rourannut männyn taimille. Tulee vantteria vahvaneulasisia taimia. Hirvetkään ei syö niin halusti.

jees h-valta

Kunhan edes kelvolliset asumisolot hommaisivat. Eihän niitä töitä itse tarviikkaan tehdä. Raha riittää kyllä. Tekijät suorastaan juoksevat sen perässä!

jees h-valta

Jätkä höpisee harvennuksesta ja arto ennakkoraivuusta. Enpä ole väittänytkään että isoja puita raivurilla aletaan kaataa. Alkuoletus jonka halusinkin tietää oli että on kyse harvennusraivauksesta. Tuossakin raivauksessa tosin on kyseenalaista alkaa kaataa kokonaan kuusikkoa alta pois mutta se on tyhmän metsänomistajan ongelma se.

jees h-valta

Jätkän mielestä siis on oikeutettua temuta pimeässä metsässä kun on kerran ammattimies. Kyllähän sillä keinoa valoa taivaanrannasta alkaa pilkottaa kun saha huutaa ja puuta kaatuu. Mutta se mitä pystyyn jää on samantekevää eikä niillä laatumetsää tehdä. Käsitin arton olevan nyt ennakkoraivauksella joka vielä pimeämpää hommaa kun isompi puusto päällä. Katselin tässä aamusella klo. 8.00 ulos ja totesin että katuvalot paloi ja pimeys ei juurikaan vielä edes alkanut hellätä. Saati että metsässä pitäisi jo tehdä jotain. Arto vielä ”pimeämmässä suunnassa” kuin minä. Minulla on varaa tehdä vain päiväaikaan ennakkoraivausta eikä yrittää kusettaa ketään maksamaan palkkaa ajasta jossa vain ollaan paikanpäällä tai kotona pers homeessa. Kun on itsensä herra ei tarvi edes itseään kusettaa.

jees h-valta

Mistähän moinen kuvitelma mahtaa olla peräisin? Kyllähän Ruotsissa myydään samaa mittaribensaa ja 2-t. öljyjä purkissa kuin Suomessakin. Oletan siellä aivan samoin ammatikseen tai paljon metsässä sahaavan tekevän seoksen itse.

jees h-valta

Tuskin niitä raivauksia helppo on jälestä päin syynätä onko mennyt myyntipuuta vaiko muuta nurin. Harvempi varmaan edes käy tarkastamassakaan ketä ostopalvelua tarvii. Ja tuskin ainakaan tekijälle valittaa koska yleensä tekijä on jo muilla savotoilla kun lasku kilahtaa ja tarkastamaan lähtee, ken lähtee. Organisaatio joka työn on myynyt yleensä valitukset kuulee. Ja pula raivaajista pitää taatusti sielläkin suut supussa.

jees h-valta

Et vastannut kysymykseeni. Miten korjaat jos vedät väärät puut pimeänpäiten?

Esillä 10 vastausta, 2,731 - 2,740 (kaikkiaan 21,543)