Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 641 - 650 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

    Luetun ymmärryksessä pahoja puutteita. En kanna vehkeitä mennen tullen vaan raivaan tankillisen ja lopetan koska kohde lähellä kotia ja kun tuo tankillinen riittää hiukan yli aamupäivän. Vaikka kohde täynnä tavaraa ( Kalle oli oikeassa, täällä rehevyys joillain palstoilla teettää aika umpiseinää. ) niin rauhallisesti konetta käyttäen tunteja menee muutama. Ja se on nyt poutakin senverran tiukassa ettei juuri kuivana kauempaa pysy. Tämä on vain tämänlainen pikkainen ongelmapalsta ison sähkölinjan vieressä. Tässä tarkoitus on nopeaan kasvattaa raudusta sen aikaa kun sähköyhtiö suo. Kymmenen vuoden välein tulee nk. reunametsän tarkastus ja yli kymmenmetrinen puusto kaadetaan. Raudukset on tarkoitus saada hyvään kuitukokoon siihen mennessä. Hinta on hyvä kun sähköyhtiö maksaa korjuun. Lisäksi puun hinta on tienvarsihinta alueen parhailla taksoilla. Eli paljon raudusta kymmenenssä vuodessa. Siis ei tehdä harvaa mutta hiukan harvennetaan että kasvu pysyy optimaalisena koko kasvu-uran. Sen jälkeen taas nopea uudistus jne.jne.

    jees h-valta

    Nostokoukun linjoilla.

    jees h-valta

    Minun ei kyllä tarvii mitään ilmaveivikuvia katsella. Kuljen metsissäni senverran paljon että muistan kyllä kuviot ulkomuistista minkä mallisia ovat. Useimmat sentään itse istuttanutkin. Mutta toki ymmärrän nuo suuren metsän omistajat. Minulla ei myöskään koskaan ole pitkä matka autolle koska olen teettänyt metsiini kattavan autotieverkoston. Jos jossain on niin paljon autolle matkaa menen traktorilla niin että pääsen työn viereen.

    jees h-valta

    Jätkän ja Visan väylät! Kun se ei vain ole aivan niin selkojuttu raivata kapeaa polkua lähes läpitunkemattomaan. Kun siinä on kuitenkin vain se yksi kaatumissuunta ja se on vierestä taakse. En minä kyllä niitä ala miksikään poluksi asetella perässäni. Onhan tuo tavallaan jo tullut sovellettua kun se oma kulkukohta jää hiukan vähemmälle rankalle. Mutta mikään polun teko ensin ei onnistu. Vaan samaa kyytiä kun homma etenee se väylä jää siihen yhteen kohtaan josta kulku kääntyy juuri noin kahden-kolmen metrin päässä ojasta. Ei se nyt mikään suuren luokan paise kuitenkaan ole, jalka nousee vielä kyllä! Mitään bensoja ei lähellä kylää voi marja-aikaan jättää metsään. On lähes takuuvarmaa että katoaa. Vielä hullumpaa olisi raivaussaha jättää.

    jees h-valta

    Jätkä taas ihan höpäjää omillaan. Eipä ole kertaakaan bensiinillä kulkeva Peugeot akkua tyhjännyt vaikka talven ylivoimaisesti ainut ajo yleensä kylälle ja takaisin. Matkaa noin 2,5km:ia suuntaansa. Mutta näytti siinä olevankin aika hyvän tehoinen akku noin pienen moottorin pyöritykseen. Monessa ensiasennusakut aivan lapsellisia. Mutta start/stop ehkä antaa aihetta heti alkuun kunnon akulle. Ja kyllä, käytetään penkinlämppäreitä ja ilmastointia.

    jees h-valta

    Tuolla edellisellä venkoiltiin. Eipä ole kaadettu raivaamattomalle ja se olisikin aika työlästä kuten mainitsin kun seinä on edessä. Itsensä motittaminen vain sattuu johtumaan siitä että teen kapeita sarkoja jotka ennen rauduksen istutusta ojitettu uudelleen. Ne vain sattuvat nyt olemaan niin pehmeitä ja vettäkin on (täällä Satakunnassa on satanut toisin kuin venkoojien nurkissa) joten kun sarat ovat täynnä lehtipuuta on vain alettava päästä ja kaadettava taakseen. Pitäisi mahtua jopa vaillinaiseenkin järjen juoksuun. Kuten mainitsin jos olisin aloittanut perältä sinne sarkaa myöten meno aivan yhtä työlästä juuri vähintään kymmenen tuhannen/ha koivun vuoksi. Sittenkin helpompi kulkea rankakasojen päällä sarkaa takaisin kotiappäin. Nytkin jää vielä taajaa kun ei oikein uskalla pehmeässä maassa jättää kovin harvaksi tuulen lakaista maihin. Muutaman vuoden päästä uusi harvennus. Kasvu kyllä hurjaa tiheydestäkin huolimatta.

    jees h-valta

    Jätkän nyt pitää yrittää vaikkei itse todennäköisesti ole koskaan raivannut päivääkään. Raivonnut varmaan oppilailleen senkin edestä. Maastoa ja puustoa on moneen lähtöön. Aivan samoin kuin Hämis jouduin varomaan tasapainoa ojan penkoilla ja koveloissa. Mutta kun pääsee sieltä sarkaa poikkipäin niin tasaisella homma etenee mukavasti. On tosiaan seinämä edessä mutta kun saa kaadot vierestä taakse alkaa homma sujua. Toki on enempi ikävä lähteä autolle melkoisten kasojen yli. Mutta ei siellä seinämän takanakaan pysty raivurin kanssa hääppöisesti kulkemaan. Joten on tehtävä luokoa että pääsee niin ees kuin taa.

    jees h-valta

    Apli oikeassa, joku tolkku se vain on saatava tähän tuhlaavaan menoon. Herrojakin on joka koalitiossa aina niin että päät kolisee. Hyvinvointialueet saivat tosiaan hyvin voivat herrat! Muusta varmaan viis!

    jees h-valta

    Visa esittää kovaa sahuria mutta uskon että hänelläkin ikävähennys kyllä toimii. Turhaa pullistelua. Mutta sitähän on esiintynyt koko metsän kasvatuksen linjassa.

    jees h-valta

    Yli kaksi tuntiahan tuo artonkin tankki kestää sahailla. Jos ajatellaan minua hiukka pienemmällä välineellä on kait aika lähellä samaa tahti kuitenkin. Minä en koko päivää sahaa koska en kesän tauon jälkeen halua aivan mielettömän kipeiksi paikkojani. Mutta kyllä jo loppusyksystä kuutisen tuntia menee. Nyt on työkohde senverran lähellä ettei viitsi edes lekkeriä metsään kantaa. Lopetan kun tankki tyhjä. Hyvä pohjakunnon treenauspaikka. Sitten pohjois-satakuntaan koko päiväksi kunhan ilmat viilenee. Sinne ei viitsi muutaman tunnin takia tosiaan ajaa.

Esillä 10 vastausta, 641 - 650 (kaikkiaan 21,543)