Käyttäjän jpjulku kirjoittamat vastaukset
-
Lasse, yksi hehtaari silloin tällöin siellä täällä. Omassa koneessa saisi olla rautatelat koko ajan alla.
Kurki, kiviset maat ovat tietysti hankalia, kivisyysasteesta ja kivien koosta riippuen. Jos youtubessa vaikka laittaa hauksi laikkumätästys, niin kaikki videot tuntuisivat olevan kohteilta, jossa kivisyys ei estä pienen koneen käyttöä. Naveromätästyksessä tosiaan joutuisi kantojakin nostamaan. Onnistuuhan sekin pikku koneella, mutta vähän leikkimiseksi menee. Itsellä maapohjat valtaosin sellaisia, jossa vesi ei ongelmana, ja laikkumätästys pääsääntöinen muokkaustapa. Itse olen siirrellyt pikkukonetta kuorma-autolla. Mutta kuorma-auton pitokin tuppaa olemaan työlästä ja kallista katsastuksineen jne. Ja jos kalustolla ei urakoi ulkopuoliselle, niin kovin paljoa pääomaa kalustoon ei kannata kiinni laittaa. Tai sitten pitää olla huono matikkapää.
Lasse, teillä päin on sitten paljon joutilaita kaivinkoneurakoitsijoita. Meillä päin nimenomaan niillä hommansa osaavilla tuppaa alkukesästä aika kiire olemaan. Eikä hehtaarin mätästys ole ihan ensimmäisenä työjonossa.
Ei varmaan mätästyksessä tai laikutuksissa kiviä tarvitsekaan kaivella. Eikä kantoja nyppiä.
Perusteluissa se painoarvo.
Burl, luulen että automatiikka hoitaa aika hyvin tuon sinun katkontaesimerkin. Laatukriteerien suhteen vaikeampaa. Ottaisin sinut mielellään valvomaan hakkuuta!
Lisäsin tuonne profiiliini sähköpostiosoitteen, jos joku haluaa vaihtaa faktatietoja eri ostajien laatuvaatimuksista. En epäile yhtään, että kukaan motokuski tahallaan tekisi tukkia kuiduksi, mutta tuntuu, että kuskille asetetaan jo lähtökohtaisesti epäinhimillinen vaatimus ohjaamosta käsin arvioida laatukriteerejä. Ja niitä arviointipäätöksiä kun tehdään aika monta työvuoron aikana. Epävarmassa tilanteessa osa kuskeista varmaan taipuvaisempi laittamaan tukiksi, osa kuiduksi. Vähän liian sattumanvaraiselta kuulostaa.
Olisiko jollain halukkuutta lähettää sähköpostitse kauppojen yhteydessä saamiaan eri ostajien laatukriteereitä? Voisin tehdä niistä yhteenvedon ja toimittaa halukkaille.
Katsoin tuossa yhden sahan kanssa tekemäni puukauppasopimuksen laatuvaatimusliitteen. Siinä ei ainakaan ollut eri oksanpaksuusmaksimeja eri paksuisille tukeille. Ja laatuliitteen päivys oli sen verran vanha, ettei sitä kovin usein päivitetä (voi tietysti olla, että heillä on useita liitteitä eri kauppoihin) Mitat on tietenkin kauppakohtaisia, ne eivät ole tässä huomioni kohteena, vaan laatu. Ja lähinnä oksaisuuslaatu. Minun argumentti on, että jaottelu tukkiin ja kuituun perustuu aivan liikaa kuskin silmämääräiseen arvioon. Oksille on määritetty aivan eksaktit maksimipaksuudet (jotka ovat ainakin minusta yllättävän isot), eikä kontrolli sieltä ohjaamosta käsin onnistu. Kyse on kuitenkin aivan ratkaisevasta tekijästä puukauppatiliin.
Mahtaako oksaisuusvaatimuksissa olla paljon eroa firmojen välillä? Aika nihkeästi löytyy netistä tietoa tukkipuun yleisistä oksaisuusvaatimuksista.
Topintam, mistäs sinä tehtaan raakkilistan saat? Ei varmaankaan ole tarkoitettu, että isäntä hyppii väijymässä katkontaa kesken hakkuun. Mikäs se hakkuukoneen turvaetäisyys oli, 90 metriä? Näköjään on olemassa mahdollisuus hakea ns. virallista mittausta, jonka tekevät Luken palkkalistoilla olevat viralliset mittaajat. Kustantaa 500 euroa. Jos hakkuukonemittauksen ja virallisen mittauksen poikkeama on riittävän suuri, mittauksen maksaa puun ostaja / urakoitsija.