Käyttäjän kmo kirjoittamat vastaukset
-
Voihan tietysti käydä niinkin että Ruotsiin toteutuu kaikki suunnitellut datakeskukset, vetytehtaat ja muut sähkörohmut ja Suomessa ei toteudu yhtään mitään ja sähkö olisi Ruotsissa kalliimpaa kuin Suomessa niin silloin täältä vietäisiin sähköä Ruotsiin ja huolet tuuli- ja aurinkovoimaloiden kannattavuudesta ja Fingridin investointien rahoituksesta olisi kaikki ratkaistu!
Silloin kun sähkö on Suomessa kalliimpaa kuin Pohjois-Ruotsissa, Aurora linjalla tuodaan sähköä Suomeen ja sähkön hinta Suomessa laskee.
Palstamme eliitille tämä oli tietenkin itsestään selvää mutta meille muille muistutuksena Aurora linjasta.
EU onkin myöntänyt 300 miljoonan euron rakennuskustannuksiin 127 miljoonan euron tuen.
Aurora linjaa on rakennettu enemmän Suomen kuin Ruotsin puolella, että kait suurempi osuus kustannuksista tulee Suomelle. Ja kun Fingridin pitää pullonkaulatuottonsa käyttää rajakapasiteettien lisäämiseen, vaikea nähdä parempaa kohdetta kuin Aurora.
Menepäs sanomaan että metsäjärvi ojitettujen soiden ja metsien keskellä on saostunut ja tummunut ojitusten jälkeen eteesi lyödään sellainen rätinki että ei ole ojitusten seurausta!
AI ehdotus (perplexity); aika halvalla menisi alta euron kuutio, kuutiosta saa jotain 2,5 tonnia?
Kallion raaka-aineen hinta määritellään usein royalty-periaatteella eli myyjä saa tietyn summan per louhittu tonni, kuutio tai valmis mursketonni. Yleinen vaihteluväli Suomessa on 1–3 €/tonni louhittua kalliota, mutta paikalliset markkinaolosuhteet, kilpailu ja kallion laatu voivat nostaa tai laskea hintaa.
Suomessa voi tehdä mitä täällä on tehtävissä eikä pelkästään keskittyä Saksan, Kiinan tai vaikka Trumpin tekemisiin. Polttoaineiden nettotuonti kun on 4-5 miljardia euroa vuodessa, säästöt näissä jäisi Suomeen yhtä lailla.
”Järvi näyttää kirkkaalta, mutta vesi on tummaa, kuin teetä.
”Rannoilla on paljon ojitettuja soita. Suometsäojat tuovat humusta järveen. Se on iso ongelma eroosion lisäksi”, Tahvanainen kertoo.
”Täällä ei ole teollisuutta eikä maataloutta. On vain se, mikä tulee laskuojien kautta 1960–1970-luvuilla tehdyistä metsäojituksista”, Tahvanainen kertoo.
Seurauksena ovat ongelmat kalakannoissa sekä uusimpana vitsauksena elohopea.”
Säännöstelystä omat ongelmansa mutta tummuminen ja elohopeat ojitusten seurausta.
Sitä suuremmalla syyllä bensan ja dieselin hintoja on varaa korottaa, vanhoja koslia saa silloin entistä halvemmalla ja vähemmän rahaa Venäjän sotakassaan.
Jos sähköautojen hinnat romahtavat parissa vuodessa niin eikö silloin jokaisella ole mahdollista ostaa pari vuotta vanha sähköauto pikkurahalla?
Suomessa 2024:
Dieselpolttoaineen ja moottoribensiinin yhteenlaskettu kulutus laski 0,5 % kotimaan liikenteessä.
Sähkön kulutus kotimaan liikenteessä kasvoi 20 %.
Paljon enemmän voitaisiin tehdä jos tahtoa olisi. Mutta kun hallitus puolillaan populisteja jotka osaavat vain huutaa bensan hintaa alas. Mistä lie ideansa saaneet.