Käyttäjän kmo kirjoittamat vastaukset
-
Visakallo. Fingrid laskuttaa jokaiselta kantaverkkoon liittyvältä samat asiakasmaksut. Missä vaiheessa datakeskukset ja vety- sekä terästehtaat vapautuvat kyseisistä maksuista?
Salpalinjan bunkkerit ovat samankaltaisia rakennelmia. Aiheuttavatko ne Nostokoukussa samanlaista vastenmielisyyttä?
Sähkökattiloiden vierelle rakennetaan useimmiten lämpövarasto, lämpö ei lopu heti auringon laskiessa tai tuulen tyyntyessä.
Miten sitä 1970 luvulla niitä 200 hirven laumoja oli kun susista ei ollut tietoakaan?
Ehkä muut ovat lukeneet mitä Luken linkin takana oli, Turkuun ei ahmoja ole siirretty.
Siirrot ovat tapahtuneet vuosina 1984−1998. Ahmat on viety poronhoitoalueelta sen ulkopuolelle pääasiassa Keski- ja Länsi-Suomeen. Pohjanmaalle ja Keski-Suomen läänin pohjoisosiin vakiintunut ahmakanta onkin paljolti istutusten tulosta. Karhuja ja ilveksiä on siirretty Pohjois-Hämeeseen, minkä vuoksi alueella on vakiintunut kanta.
Eipä noista datakeskuksistakaan tiedä, ajavatko koko ajan tasateholla vaiko voivatko muuttaa tehoja sähkön hinnan mukaan. Jos haluavat tasaista tehoa 24/7 menevät varmaan ydinsähkökauppiaiden puheille, jotka varmasti hyvin mielellään myyvät jatkuvaa tehoa kiinteään hintaan.
Sähköautojen hyötysuhde on paljon parempi kuin bensa/diesel autojen, samaa määrää energiaa ei tarvita. Suuruusluokkaa 10 TWh sähköä riittää samaan kuin 3,5 miljoonaa tonnia bensaa ja dieseliä.
Sama kaukolämmön tuotannossa. Sähkökattiloita suurempi osuus sähköllä on lämpöpumpuilla. 2024 kaukolämmöstä 4% saatiin sähkökattiloista, 16% lämpöpumpuilla. Lisäksi kaukolämmöstä ollaan siirtymässä maalämpöön mutta näkyykö vielä tilastoissa tai onko näistä edes kunnollisia tilastoja.
Luultavasti Metka-tuen jakoon liittyvään byrokratiaan hukkuu vähintään sama määrä rahaa.
Hyundai jättämässä rallit, polttomoottori autoilla rälläilystä ei ole yhtään mitään markkinointihyötyä. Sähköllä pitää päästä kisaamaan!
Männyntaimissa jo kunnon versot, etelärannikon tuntumassa.