Käyttäjän mehtäukko kirjoittamat vastaukset
-
”..taitavien kujettajian ajamina, ja kantohinta saa olla muutaman euro alhaisempi…kertoili Pete.
Alstorissa kulkee kolmos kok isohko kourakasa, n.1,5 kiintoa. Jos tuntiin se keräilisi 300 metrillä 2 reissua, tekee 3 kiintoa. Ajajan palkka sivukuluineen ollee 25€/h. Ajotaksa on luokkaa 5€/m3 x 3 = 15 € tunnissa. Jotta saat yrittäjän vuosien päästä uudelleen, on sinun maksettava konekulutkin ja jopa ”voittoa”.
Jos kok kantohinta keikkuu 27 € motille, miltä momentilta kustannat lystin? Puuthan on tässä vielä tekemättä…
”..Millä laskuopilla nykytaksoilla kannattaa kuskata se 40-50 mottia/ha 350000€ (alv0%) maksavalla koneella? ” Keskiraskas kone tuo tavaraa kaksi nippua kerralla, on n. 15 kiintoa kuorma x 2 =30 mottia /h. Tämä kerrottuna 5€/ motti , on tuntituotos. Kärsii olla joskus allekin…
mehtäukko 24.1.2025, 17:49– Välinpitämättömyys suomalaista yhteiskuntaa, vientiteollisuuden työpaikkoja ja yritysten investointeja kohtaan jatkuu. Teollisuusliitto kaivaa ennen kaikkea omaa ja jäsentensä kuoppaa aiheuttamalla vahinkoa vientiteollisuuteen, sanoo työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä Kemianteollisuus ry:stä.
– Viesti, joka työpaikoilta kuuluu on, että vastakkainasettelu tapahtuu ammattiliittojen toimesta, työpaikoilla sitä ei ole ja laajemmin lakkohaluja ei myöskään ole. SAK:n liittojen yhteisiä palkankorotustavoitteita kahdelle vuodelle ei pidetä myöskään työpaikoilla realistisena, Etu-Seppälä jatkaa.
mehtäukko 24.1.2025, 16:50”..Mutta nyt on iso joukko sodan kovettamia kokeneita miehiä..” Onko enempi niitä ”kokeneita” turpeen alla kuin hengissä . Kyllähän kun ”mahti-armeijan” avuksi on haalittava suutaripaukkuja ja hyökkääjiä, uskottavuus on koetuksella.
mehtäukko 24.1.2025, 12:35”…ja kantohinta saa olla muutaman euro alhaisempi…”
Allstor `in pelkkä ajoräpsy maksaa alvi nolla n. 80.000€, Malva ylöspäin.
Millä laskuopilla Pete luulee yrittäjän elättävän taloutensa ”muutamaa euroa” paremmalla taksalla…?
mehtäukko 24.1.2025, 12:26Edellä esitetty yhdistettynä tarvittaessa runko-tai järeysrunkohintaan on jo hajulla…
mehtäukko 24.1.2025, 11:40”…niin onko niitä puukaupan ongelmia oikeasti kovinkaan paljoa?..” Kokemuksia kentällä kuulleena on niitä vaan hiton paljon, jotka eivät tule julki. Syy 5/6:ssa on lähtöisin itsensä mo:n omista jutuista, joka sitten väännetään toisten kontolle…Tuo 7:44 torjuisi sen.
mehtäukko 24.1.2025, 11:26Älä rukopiikki väännä asioita vaikeimman kautta, kun ihmisille on annettu järki junailla. Ko. viljanpuinneissa täytyy olla tiedossa kenen pellot joutuu milloinkin, kenellä on tuoresäilöntä, kenellä kuivaus, mistä saa viljakärrit jonoon kun on tarvis…Varapuimurikin on oltava tiedossa.
Aloituksen aiheessa pelivara on moninkertaisesti parempi, eikä solmuja synny kuin tekemällä.
mehtäukko 24.1.2025, 11:01Monesta asiasta saa vaikeita toteuttaa, jos puuttuu johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta. Mehtäukon enotettava hoiti puolenkymmentä vuotta taaksepäin satojen hehtaareiden puinnit usean kylän alueella kymmenkunta syksyä. Ja hyvinpähän pelasi.
mehtäukko 24.1.2025, 09:49Edellä olevalla ei voi olla olematta yhteyttä kauahkosta menneisyydestä kertoviin tarinoihin, joissa päällimmäinen asia oli huono kannattavuus.
80-luvulla muistan nähneeni painettuna silloisen Työtehoseuran jutun ja ”exell-kaavion ”, jossa varoiteltiin yli-investoimasta rattorikalustoon. Siinä oli jo maataloudessa poistettu rattori johon pelkän kuormain-metsäperävaunun investointi vaati vuosittaisen n. 400 kiinnon savotoinnin. Tuskimpa talouden lait ovat siitä muuttuneet miksikään?
Jotta ”jyvät eivät idä peltoon”, tottahan se vaatii ennakkovarauksia ja suunnitelmia ennakkoon… niin kuin savotointi.
mehtäukko 24.1.2025, 08:39Jos husq kykenisi keskustelemaan asioista, hän olisi itse vastannut. Mutta ei.