Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,521 - 1,530 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

    Olehuoletta jees h-vata. En itse omista muita metsäkoneita, kuin moottori- ja raivaussahoja, sekä istutusputkia. Tuossa varoituksessasi olet hieman myöhässä . Työtä ,avioliittoa ja lapsia on liki 40 vuotta. yrittämistä en ole kokeillut.

    Metsänmies

    Missähän kohtaa mehtäukko on huomannut noita ynnäyksiäni? Itse en ainakaan niitä täältä löydä.  Kirjoitin vaan, että kaksi vuotta sitten on tuo mainitsemani toiminta alkanut ja jatkuu kannattavana edelleen. Toisilla homma toimii ja toisilla ei. Näin se on kaikessa, niin yrittämisessä, työssä, avioliitossa, lasten tekemisessä jne…

    Metsänmies

    Ei millään pahalla, mutta Jätkä taitaa olla epäilevä Tuomas. En sanonut, että tekokone on New Holland pohjainen. Eikä sen hytin tarvitse pyöriä, riittää kun tuoli pyörii. Milloinkahan se ”hyvin pian” tulee.  Kai sillä koneella jo oikeita töitä tehdään koska pärjää ensiharvennuksilla suueemmillekin. Oikealla motolla tekevätkin ovat hyvillään, kun joku tekee nämä niille kannattamattomat työmaat.

    Metsänmies

    Ei omista perä- eikä etumetsiä. Miten se voi olla kannattamatonta, jos koneen hankita ja käyttökulut ovat murto-osa varsinaisen moton kuluista ja tuotos sama kuin isolla koneella?

    Metsänmies

    Eivät kaikki traktoriurakoitsijat ole lopettaneet. Tiedän yrityksen, joka aloitti kaksi vuotta sitten traktoripohjaisella motolla. tekee vain ensiharvennuksia. Ajokin toimii New Hollandilla. Ensiharvennuksessa saa aikaan saman kuin isommallakin koneella, kulut ovat huomattavasti pienemmät. töitä riittää enemmän kuin ehtii tekemään.

    Metsänmies

    Niimpä näkyy tulevan normit. Seuraavasi tulevat tietysti moottorisahojen vuosikatsastukset ja päästömittaukset. Todennäköisesti tulevaisuudessa tulee moottorisahan osto luvanvaraiseksi ja vielä pakollinen moottorisahan ajokortti. Jo on aikohin eletty.

    Metsänmies

    Mitä ne sellaiset päästönormit ovat? Jos niitä olisi, ei kai nuo kiinalaisetkaan pärisijät niitä täyttäisi. Silti niitä on myynnissä jokaisessa halpakaupassa, missä koneita myydään.

    Metsänmies

    Olen samaa mieltä kuin muutama tuossa aiemmin. Ammattimies osaa säätää sahansa. Jokaisella on oma makunsa, miten haluaa sahansa ottavan kierroksia.  Korjaamoilla on kyllä huoltomiehiä, mutta eivät välttämättä ymmärrä metsätyöstä mitään. Jätetään nämä automaattiviritykset niille, joille riittää, että saha pärisee.

    Metsänmies

    Sehän nyt on selvää, että ei mikään vehje kestä, jos huudattaa tankin alusta loppuun liipasin pohjassa. Ammattimiehethän eivät tietysti huudattele sahojaan turhaan maksimikierrosilla. Riittää kun saha toimii kunnolla.

    Metsänmies

    Laitoin tuossa päivän aikana omaan 545 sahaan 550 kaasuttimen. Kiinnitys käy suoraan. Ainoastaan bensaletku piti vaihtaa 550 malliseen, koska sen kiinnitys kaasuttimeen tulee eri asentoon kuin 545 mallissa. Sähköjututkin kaasuttimeen tulivat liittimiin saakka 550 sahasta. Toimii hienosti ja ottaa kierroksia selvästi paremmin kuin alkuperäisellä. Olen samaa mieltä, että ei kannata sortua ostamaan 545 mallia(itse tein sen virheen). Ei koskaan toiminut kunnolla, vaikka oli korjaamolla useamman kerran. Kun takuu loppui (ja hermot) päätin kokeilla omia konsteja kun  sain kaverilta puun alle jääneestä sahasta tuon kaasuttimen.  Olen ollut ammattimetsurina lähes 40 vuotta (nyt alan olla jo puuhastelija)ja tehnyt yleensä remontit itse.Nykyiset sahat ovat tulleet tekniikaltaan monimutkaisemmiksi kuin ennen , eikä tuota tietoakaan tahdo mistään löytyä. Siitä olen eri mieltä, että tämä malli ei kestäisi kierroksia, tuli aikoinaan viritettyä vanhojakin sahoja, eikä ne kierroksiin särkyneet.

Esillä 10 vastausta, 1,521 - 1,530 (kaikkiaan 1,532)