Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

    Tuohon aloittajan viestiin. Nelimetrinen koivikko kuusten päällä on raivaussahatyötä, se on kolmen metrin korkeudelta noin sentin vahvuista. Olet siis tehnyt hyvät kaupat,normaalisti minimimitta on 6 senttiä. Latvoista voit tehdä varpuluutia ja myydä torilla. Ja vaikka puusi olisivat seitsämän metrin pituisiakin, ne ovat edelleenkin raivaussahalla kaadettavia, ei niistä vieläkään saa kuitupuuta.  Energiapuuksi kelpaisivat jos viitsisit ne itse toimittaa tienvarteen. Paras hyöty niistä kuitenkin on , kun jätät ne seuraavalla kerralla lannoitteeksi sinne kuusentaimikkoosi. Saat vielä Kemeratuenkin taimikonhoidosta.

    Metsänmies

    Ei se ostaja sentään voi hakata mitä tykkää, vaan sen, mitä hakkuuoikeudessa lukee. ”Silpun ja lumpit” voi myydä energiapuuksi, jos sitä on riittävästi.

    Metsänmies

    Tolopainen näyttää olevan huolissaa suuritulosten eläkkeistä, ei niistä, jotka ovat kituuttaneet jo työelämänsä pienillä ansioilla. Olisi tietysti parasta, että tuloeroja kavennettaisiin, että kaikki en eläkkeetkin kertyisivät tasaisemmin.

    Metsänmies

    Metsänomistaja on asianomainen sekä pysty-, että hankintakaupoissa.  Jos hinta ei tyydytä jompaa kumpaa osapuolta, jää kaupat tekemättä, pakkomyyntiä ei ole. Markkinat säätävät hintaa. Koska puuta kasvaa enemmän, kuin on kysyntää, ei hinta tule merkittävästi nousemaan.

    Metsänmies

    Kommentoin tuohon alkuperäiseen kysymyseen. Markkinat sanovat, niin kuitupuun kuin tukin hinnan. Koska kuitupuulle ei ole monta ostajaa, ei synny todellista kilpailua ja raaka-ainetta metsissä riittää, ei ole odotettavissa, että hinta nousisi merkittävästi. Metsänomistajilla on jo edunvalvontajärjestö, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK. Vaikuttaa vaan siltä, että tuo järjestö ei osallistu nykyään mitenkään puunhitaneuvotteluihin(aikoinaan teollisuus ja MTK sopivat edes minimihinnoista, kuten ammattiliitot minimipalkoista). Teoriassa maanomistajat voisivat ryhtyä puunmyyntilakkoon, mutta en usko, että sitäkään saataisiin toteutettua.

    Metsänmies

    Olen huomannut saman jutun. että uudemmissa sahamalleissa ovat letkut ”väljempiä”, kuin ennen olivat.  Pysyvät uutena paikallaan hyvin, mutta ajanmyötä kovettuvat, etenkin kylmässä.  Tuohon letkun kiinnitykseen käy myös nippuside, katkoo vaan kiristyksen jälkeen liiat pois. Sellaisiakin pieniä nippusiteitä on olemassa, että lukitus pysyy.

    Metsänmies

    Motomitta on lähinnä oikeaa mittausta, siinähän kourassa olevat anturit mittaavat rungon läpikulkua koko ajan. Vaakamitta on myös mittausta, mutta paino/tilavuus perustuu johonkin otantaan perustuvaan keskiarvoon. Kuitupuun tienvarsimitta on lähinnä arviointia, kyllähän siinä kehämitta saadaan melko tarkkaan, mutta kiintotilavuustekijät ovat mittaajasta kiinni. Tehdasmitta on tarkka, jos puut mitataan kappaleittain, mutta tuskin näin käy ainakaan kuitupuulle. Itse myin viime talvena vaakamitalla kaiken ja olin tyytyväinen.

    Metsänmies

    Jos puu on täysin terve, eikä siinä ole muutakaan havaittavaa kaatumisvaaraa(esim. kallistuminen), voi kaatolupa olla tiukassa taajama-alueella. Oma pelko puun kaatumisesta ei riitä. Lueskelin vakuutusjuttuja. Niissä sanotaan, suunnilleen näin. Jos puu on selvästi vioittunut, vastuu on puunomistajan. Jos puu on terve, oma vakuutus korvaa, jos on myrskyvakuutus, tai naapurin vakuutus korvaa, jos on vastuutuuvakuutus. Jos ei vakuutusta kummallakaan , sovittava keskenään, tai käräjillä.

    Metsänmies

    Jätkä ei ole ymmärtänyt lukemaansa historiankirjoja.  Viittaat varmaan tuossa kommentissasi suomalaisten tekemää iskua Petrovski Jamin tukikohtaan.  On totta, että siellä tuhottiin suomalaisten toimesta myös kenttäsairaala, mutta liioittelet uhrilukua.  Iskun jälkeen suomalaiset ilmoittivat venäläisten tappioiksi noin 500 kaatunutta. Myöhemmissä, niin venäläisten, kuin suomalaisten tutkimuksissa on todettu, että luku on huomattavasti liioiteltu. Kyllä tuossa hyökkäyksessä meni sairaalakin, mutta ei siellä kuollut kuin muutama potilas ja hoitaja. Sairaala taisi mennä siinä taistelun kiihkossa vahingossa.

    Metsänmies

    Kyllä Anneli tuossa kommentissaan”Kyllä moto ja kuormatraktori ovat edistystä metsurihakkuuseen nähden. Ja työturvallisuusnäkökohdista”, on täysin oikeassa. Olen itse ja monet työkaverit, särkenyt terveyteni moottorisahatöissä. Olen edelleenkin alalla, mutta jo yli 10 vuotta vain istutuksilla ja raivaussahatöissä. Ne ovat lastenleikkiä hakkuutöihin verrattuna. Työnkuormitus on täysin eri luokkaa…  Ja muutenkin, eihän peltotöitäkään, tehdä enää käsiharavalla, eikä tietöitä lapiolla. Hyvä vaan, että koneet tekevät raskaimmat työt.

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 1,532)