Käyttäjän Metsänmies kirjoittamat vastaukset

Esillä 2 vastausta, 1,531 - 1,532 (kaikkiaan 1,532)
  • Metsänmies

    Oletko Jätkä purkanut noita sahoja, kun tiedät niiden eron johtuvan sylinteristä ja männästä? Vai oletatko eron olevan niissä? Kuvia en ole netistä löytänyt. Kaasuttimet olen nähnyt itse, ne ovat erilaisia.

    Metsänmies

    Olen huomannut, että termit metsuri ja yrittäjämetsuri sotketaan usein keskenään. Metsuri tarkoitaa työnantajaan työsuhteessa olevaa työntekijää, jonka palkkaukseen sovelletaan voimassa olevaa työehtosopimusta. Yrittäjämetsuri taas on, kuten nimikin sanoo, itsenäinen yrittäjä, joka ei ole työsuhteessa, vaan nimenomaan yrittäjä.  Yrittäjämetsuria eivät koske mitkään työehtosopimukset urakanantajaan päin, eikä myöskään toisinpäin. Mutta jos yrittäjämetsurilla on itsellään työntekijä, työehtosopimus koskee tuota työntekijää, ellei hänkin ole yrittäjä.  Suoritepalkasta sanotaan sanatarkkaan uudessa työehtospimuksessa seuraavasti:”Suoritepalkkauksen perusteista on sovittava työmaakohtaisesti ennen varsinaista työsuoritusta ja palkkausperusteet on annettava kirjallisesti. Työntekijän työskennellessä normaalilla suoritetyövauhdilla, tulee suoritepalkan ylittää työntekijän henkilökohtainen aikapalkka kahden kuukauden tarkastelijaksolla.  Normaalilla suoritetyövauhdilla tarkoitetaan vastaavissa työmaaolosuhteissa ja työvaikeustekijöillä suoritepalkkatyössä saavutettavaa keskimääräistä ansiotasoa tunnissa.  Suoritepalkkausten perusteista sovittaessa on moottori- tai raivaussahan osuus otettava huomioon, mikäli sitä ei korvata erikseen käyttötuntikorvauksena.”

Esillä 2 vastausta, 1,531 - 1,532 (kaikkiaan 1,532)